Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

ja det var ju en variant jag tänkte på också, men ögonstrecket då, kan det vara så kort? fast det finns väl inte så många tättingar att välja på heller... :)

Nej, samma sak där.. huvudet är bortåtvänt. Ta upp en fågelbok o titta på hane nötväcka utav rasen europaea så får du se att den ser ut precis som den ska.
 
he he, behöver ingen fågelbok för nötväcka(annars kan jag tipsa google, bild, där hittar man de flesta fåglar), men jag insåg inte hur mycket huvudet var vridet, såg nu att ögonen var ända på sidan, det som lurade mig
 
he he, behöver ingen fågelbok för nötväcka(annars kan jag tipsa google, bild, där hittar man de flesta fåglar), men jag insåg inte hur mycket huvudet var vridet, såg nu att ögonen var ända på sidan, det som lurade mig

Fågelbok är inte fel även på vanliga arter. Här hade det ju hjälpt dig då du aldrig hade behövt vara osäker om du bläddrat upp o kollat hur hanen ser ut..
 
Enkelbeckasin?

Fotograferade denna genom fönstret för en kvart sedan. Gick och födosökte bakom fågelbordet på min tomt i Uppsala. Märkligt "tomtkryss" i ett villaområde. Visst är det väl en enkelbeckasin? Vill vara säker innan jag rapporterar till Svalan.
 

Bilagor

  • Beckasin2.jpg
    Beckasin2.jpg
    86.5 KB · Visningar: 759
Kanindräparen

Hej!

Den här krabaten tyckte att våra barns kanin såg ut som en bra middag och sedan kunde han inte komma ut ur kaninhagen. Direkt efter fotografering släpptes den åter till sitt rätta element.
Nu funderar jag på vad det är för art?
Tippar på ormvråk eller duvhök men får inte riktigt rätsida på det.
Tacksam för hjälp.

M.v.h/ Bruce
 

Bilagor

  • IMG_0067.jpg
    IMG_0067.jpg
    30 KB · Visningar: 735
Hej!

Den här krabaten tyckte att våra barns kanin såg ut som en bra middag och sedan kunde han inte komma ut ur kaninhagen. Direkt efter fotografering släpptes den åter till sitt rätta element.
Nu funderar jag på vad det är för art?
Tippar på ormvråk eller duvhök men får inte riktigt rätsida på det.
Tacksam för hjälp.

M.v.h/ Bruce

Ung duvhök.

// Daniel
 
Hej!

Den här krabaten tyckte att våra barns kanin såg ut som en bra middag och sedan kunde han inte komma ut ur kaninhagen. Direkt efter fotografering släpptes den åter till sitt rätta element.
Nu funderar jag på vad det är för art?
Tippar på ormvråk eller duvhök men får inte riktigt rätsida på det.
Tacksam för hjälp.

M.v.h/ Bruce
Hoppas han fick en riktig smaskig middag ;)
 
Vad är detta? Fotad vid italienska kusten mellan Genova och Pisa förra veckan. Fick tyvärr bara dessa två bilder innan den försvann bakom bergskrönet.
 

Bilagor

  • 2009_10_25-10_17_08-6196-NN_400.jpg
    2009_10_25-10_17_08-6196-NN_400.jpg
    83.5 KB · Visningar: 622
  • 2009_10_25-10_17_08-6197-NN_400.jpg
    2009_10_25-10_17_08-6197-NN_400.jpg
    74.3 KB · Visningar: 633
Jag vill ha detta till en svart rödstjärt hona eller ung hane. Har dock inte sett den tydliga vita ringen runt ögat i någon fågelbok. SKulle kunna vara en sydnäktergal med tanke på den - men de svarta benen stämmer inte då.
Fotad i Monterosso vid kusten i norra Italien.
 

Bilagor

  • 2009_10_27-16_01_39-6566-NN_400.jpg
    2009_10_27-16_01_39-6566-NN_400.jpg
    97.6 KB · Visningar: 520
Jag vill ha detta till en svart rödstjärt hona eller ung hane. Har dock inte sett den tydliga vita ringen runt ögat i någon fågelbok. SKulle kunna vara en sydnäktergal med tanke på den - men de svarta benen stämmer inte då.
Fotad i Monterosso vid kusten i norra Italien.

Ser väl bra ut för svart rödstjärt. Den ser ut att vara sorkgrå på bröstet. Vanlig rödstjärt brukar man uppleva som mycket ljusare. Näktergal kan du utesluta.

/Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.