Annons

Fågelidentifikation

vråkar

den övre är en fjällvråk men den nedre ser jäkligt intressant ut, påminner mycket i teckning om örnvråk eller möjligen stäppvråk, vore kul om typ dick forsman kunde kolla på den, jag har aldrig sett en ormvråk med den teckningen även om de kan vara fylogenetiskt väldigt olika varandra
 
den övre är en fjällvråk men den nedre ser jäkligt intressant ut, påminner mycket i teckning om örnvråk eller möjligen stäppvråk, vore kul om typ dick forsman kunde kolla på den, jag har aldrig sett en ormvråk med den teckningen även om de kan vara fylogenetiskt väldigt olika varandra

Jag reagerade också på den undre vråken när jag fotade den...
Har aldrig sett sådan gul/gulbrun färg på en Ormvråk...
Den hade så starka färger o syntes mycket väl...
Tyvärr flög den iväg så jag inte fick några bilder framifrån..
 
Här nere i skåne är vi vana vid ormvråkar av Börringetyp som ser ut lite hur som helst, en hel del har ganska mycket gult/orange i dräkten. Här är en inte ett dugg bra bild som dock visar att undersidan är ganska lik den diskuterade fågeln:

http://www.ibkfinn.com/birds/foto/ormvrak9-2.jpg
Nja... på bilden visar den lite, lite rödbrunaktigt där undre, men på den andra fågeln snackar vi verkligen rödaktig! Kanske en början är att skicka den till en erfaren ornitolog, behöver ju inte vara Dick Forsman, sedan kan den kanske vidarebefodras till honom om den är knepig.
 
Nja... på bilden visar den lite, lite rödbrunaktigt där undre, men på den andra fågeln snackar vi verkligen rödaktig! Kanske en början är att skicka den till en erfaren ornitolog, behöver ju inte vara Dick Forsman, sedan kan den kanske vidarebefodras till honom om den är knepig.

Jag har lagt ut bilderna på vråken på Svalan...får se vart det leder :)
 
Har inte någon som helst fälterfarenhet av örnvråk, men jag får iaf inte några som helst örnvråksvibbar av ovan nämnda fågels jizz. Örnvråken är ju mer lik släktingen från fjällen i dessa avseenden. Tycker heller inte undersidans teckning kan försvara en sådan bestämning.

Vad jag ser här är en ormvråk och vad gäller den östliga rasen vulpinus (som jag heller inte har någon erfarenhet av) så tänker jag att den inte är tillräckligt distinkt i teckningen för att vara en sådan. Den är för flammig och ljus i det rödbruna och mycket lik den referensbild som är upplagd i tråden.

Endast min uppfattning och jag kan säkerligen ha fel i detta, men jag anser fortfarande att detta är en ormvråk av "börringe-typ".

// Daniel
 
Mest för kontroll som jag laddar upp dessa.
1. Järnsparv?
2. Grönsångare/Lövis?
3. Bergfink eller Bofink?
4. Sävsparv?
5. Bofink?
 

Bilagor

  • IMG_7673.jpg
    IMG_7673.jpg
    87.3 KB · Visningar: 555
  • IMG_7680.jpg
    IMG_7680.jpg
    90.2 KB · Visningar: 549
  • IMG_7692.jpg
    IMG_7692.jpg
    81.4 KB · Visningar: 545
  • IMG_7746.jpg
    IMG_7746.jpg
    65.5 KB · Visningar: 548
  • IMG_7797.jpg
    IMG_7797.jpg
    87 KB · Visningar: 555
Jag hoppas att detta är havsörn, men bilderna är tagna på alldeles för långt avstånd för att jag ska kunna bedöma sånt :) Det var för övrigt en tre individer som tillsammans gledflög till högre höjder.
 

Bilagor

  • IMG_7855.jpg
    IMG_7855.jpg
    49.2 KB · Visningar: 549
  • IMG_7866.jpg
    IMG_7866.jpg
    38.9 KB · Visningar: 548
  • IMG_7873.jpg
    IMG_7873.jpg
    39.3 KB · Visningar: 547
  • IMG_7874.jpg
    IMG_7874.jpg
    39.9 KB · Visningar: 554
Kanske för dåliga bilder för att säga, men vad är detta? Den flög lite rovfågligt och var rätt rejäl, men jag skulle gissa på korp. Fotat i Umeå idag.
 

Bilagor

  • korpis.jpg
    korpis.jpg
    5.6 KB · Visningar: 502
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.