Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Gulärlor

Skulle någon kunna kolla på dessa gulärlor och säga nåt om ras, kön och åldrar.
 

Bilagor

  • _MG_5260.jpg
    _MG_5260.jpg
    74.1 KB · Visningar: 357
  • _MG_5268.jpg
    _MG_5268.jpg
    75.2 KB · Visningar: 362
  • _MG_5307.jpg
    _MG_5307.jpg
    75.4 KB · Visningar: 353
  • _MG_5310.jpg
    _MG_5310.jpg
    71.6 KB · Visningar: 353
  • _MG_5313.jpg
    _MG_5313.jpg
    74.3 KB · Visningar: 367
Fem gulisar till
 

Bilagor

  • _MG_5332.jpg
    _MG_5332.jpg
    73.7 KB · Visningar: 356
  • _MG_5353.jpg
    _MG_5353.jpg
    83.8 KB · Visningar: 354
  • _MG_5388.jpg
    _MG_5388.jpg
    81.7 KB · Visningar: 358
  • _MG_5402.jpg
    _MG_5402.jpg
    72.3 KB · Visningar: 361
  • _MG_5408.jpg
    _MG_5408.jpg
    71.8 KB · Visningar: 360
Och en sista. Jag vet att många bilder är rätt lika varandra, och det är säkerligen samma individ på flera.
 

Bilagor

  • _MG_5420.jpg
    _MG_5420.jpg
    79.1 KB · Visningar: 353
Skum fågel

Nu har jag sett en fågel som jag inte kan placera bland svenska fåglar??? Två individer av denna lätttade från norra delen av Finjasjön, Hässleholm och flög norrut igår fredagen 11/9.
Ser ut som en häger, men alldeles ljus? Inte så bra bild, men ni duktiga killar och tjejer brukar ju fixa det ändå :)


edit En gissning, Ägretthäger???
 

Bilagor

  • IMG_3582.jpg
    IMG_3582.jpg
    38.7 KB · Visningar: 391
Ahhh, tack för svaret! Då var det inte bara vi som såg dom då :)
Kul observation. Någon som vet hur vanligt det är att se dom i Sverige?

Ägrett är en årlig gäst i Sverige, företrädesvis i södra och östra delarna. Vissa år ses fler ex än andra, trenden är att fynden ökar och om jag är rätt underrättad sågs två ex para sig i en hägerkoloni på gotland under våren. Hur det gick har jag dock inte en aning om...

Skulle jag höfta till med antal fynd (svårt att direkt veta då fåglar bevisligen flyger mellan olika lokaler) så kan det säkerligen vissa år röra sin om mellan 10-20 ex, kanske tom 30.

Själv upptäckte jag en i påskas utmed E22:an precis söder om Ringarum i södra Östergötland.

// Daniel
 
Ägrett är en årlig gäst i Sverige, företrädesvis i södra och östra delarna. Vissa år ses fler ex än andra, trenden är att fynden ökar och om jag är rätt underrättad sågs två ex para sig i en hägerkoloni på gotland under våren. Hur det gick har jag dock inte en aning om...

Skulle jag höfta till med antal fynd (svårt att direkt veta då fåglar bevisligen flyger mellan olika lokaler) så kan det säkerligen vissa år röra sin om mellan 10-20 ex, kanske tom 30.

// Daniel


Lite lagom ovanlig då :) tack för svaret iaf. Kul att få se en lite udda fågel, och få den på bild även om den inte blev kanonskarp. (Tagen med en Canon Eos 5d och ett sigma 150-500 på frihand, samt ganska kraftigt beskuren :))
 
Lite lagom ovanlig då :) tack för svaret iaf. Kul att få se en lite udda fågel, och få den på bild även om den inte blev kanonskarp. (Tagen med en Canon Eos 5d och ett sigma 150-500 på frihand, samt ganska kraftigt beskuren :))

Ja det är alltid skoj att få korn på sällsynta fåglar och de där kritvita hägrarna är rätt iögonfallande när man väl stöter på dom.

// Daniel
 
Vad kan detta vara??
Ser ut som nån slags sparv...trodde först det var en gråsparv men den ser inte ut som en sån heller...
 

Bilagor

  • 8408.JPG
    8408.JPG
    91.9 KB · Visningar: 342
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.