Annons

Fågelidentifikation

Tackar tackar. Ett par till..

Buskskvätta?
Hämpling?
Något som säkert håller på att sträcka halsen av sig??? (inte sädesärlorna)
 

Bilagor

  • busk.jpg
    busk.jpg
    16.4 KB · Visningar: 477
  • hämp.jpg
    hämp.jpg
    26.5 KB · Visningar: 483
  • långhals.jpg
    långhals.jpg
    19.4 KB · Visningar: 483
Vadäran detta för vråk? Den flög tillsammans med 2 ormvråkar. Är det en ljusare ormis eller är det nå mer exotiskt? Jag tycker den liknar en fjällvråk jag plåtade tidigare i år, fast då långt mer norrut.

mvh,
Edvard
 

Bilagor

  • vrak.jpg
    vrak.jpg
    80.5 KB · Visningar: 466
Vadäran detta för vråk? Den flög tillsammans med 2 ormvråkar. Är det en ljusare ormis eller är det nå mer exotiskt? Jag tycker den liknar en fjällvråk jag plåtade tidigare i år, fast då långt mer norrut.

mvh,
Edvard
Den gör mer än liknar. Det är en fjällvråk.

Notera bl.a vit stjärt med svart ändband och ett par små svarta band innanför också.
 
Gratulerar! Du svarade rätt på de två första frågorna och vinner därför 1.000.000 $!

Okej då, det gjorde du inte, men rätt hade du. Den sista är en gluttsnäppa.

Vem behöver stålar när man får äran!

Trodde inte att man skulle kunna säga något om den sista där.. Av nyfikenhet/vetgirighet: Vad är det som gör att det måste vara en gluttsnäppa?
 
Vem behöver stålar när man får äran!

Trodde inte att man skulle kunna säga något om den sista där.. Av nyfikenhet/vetgirighet: Vad är det som gör att det måste vara en gluttsnäppa?
Det där vart ju pinsamt... jag måste ha kollat för hastigt på bilden förut. Nu när jag kollade igen... det är en grönbena!

Vad som gör att det är den är bl.a att den har ganska rak näbb, mörk rygg, och jag skymtar ett ögonbrynsstreck.
 
Okej, när det är en av proffsen, då ger jag mig ;)

Hehe, något proffs blir jag nog aldrig. Finns de som är flera kilo duktigare än mig, men visst, en del erfarenhet har man väl samlat på sig med snart 28 års aktivt fågelskådande i bakfickan:D

Vad jag anser viktigt att tänka på är att fåglar på bild inte alltid ser ut som fågelböckerna visar dem. Det handlar om ljus, bildkvalité, helhetsintryck osv osv, vilket är viktigt nog att ha med sig när man bestämmer fåglar utefter bilder i detta forum.

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.