Annons

Fågelidentifikation

Fick fel objektiv med mig, därav de helkassa bilderna. Trodde först det var en falk, sen såg jag 5 stycken som segla över vassen och tänkte det var tornseglare, men lite för stora, jag gissar på lärkfalk, men jag är dålig på falkar, sällan jag sett dem. Södermanland idag.

Det är inte så vanligt med 5 lärkfalkar men förekommer, speciellt så här på våren när de hävar revir och slåss om bästa markerna. Jag tycker bilderna visar lärkfalkar allihopa.
 
Jag är till ganska stor procent säker på att det inte är en ormvråk. Fiskjuse är också tveksamt. Jag lägger in några fler bilder får vi se om skuggan faller.
 
Jag gör ett nytt försök på samma fågel som igår + en ny

Jag lägger ut ytterligare 2 bilder på frågan från igår, som besvarats med ormvråk och fiskjuse. Dessutom lägger jag ut 3 bilder på en annan fågel som jag gärna vill ha svar på.
 

Bilagor

  • Okänd-11.jpg
    Okänd-11.jpg
    8.4 KB · Visningar: 272
  • Okänd-nr-10.jpg
    Okänd-nr-10.jpg
    5.6 KB · Visningar: 274
  • Okänd-nr1.jpg
    Okänd-nr1.jpg
    7.1 KB · Visningar: 272
  • Okänd-nr2.jpg
    Okänd-nr2.jpg
    24.7 KB · Visningar: 270
  • Okänd-nr-3.jpg
    Okänd-nr-3.jpg
    25.1 KB · Visningar: 274
Vill nog fortfarnade påstå att den över fågeln är en vråk och det jag kan tyda av bilden så går det att utesluta fjäll. Då återstår orm och bi.

Vad är det som gör att du inte anser att det är en ormvråk?


// Daniel
 
Jag tackar för svaren och tar till mig Ormvråk på den övre och Bivråk på den nedre.
Stort tack för hjälpen.
mvh Göran
 
Jag tackar för svaren och tar till mig Ormvråk på den övre och Bivråk på den nedre.
Stort tack för hjälpen.
mvh Göran

Tror fortfarande på tornfalk för den övre, jämför fågelns siluett med dessa bilder. Tycker bilden i ditt första inlägg samt andra bilden i det andra stämmer bra.
 

Bilagor

  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    13.8 KB · Visningar: 328
  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    14 KB · Visningar: 327
Sångare

Nån som kan hjälpa mig med denna sångare? Fotad vid Vallentunasjön i Uppland idag. Hörde sävsångare + ytterligare ett par sångar-arter som jag tyvärr inte känner igen sången på.

/Håkan
 

Bilagor

  • DSC03572 XS irfan.jpg
    DSC03572 XS irfan.jpg
    19.8 KB · Visningar: 330
Tror fortfarande på tornfalk för den övre, jämför fågelns siluett med dessa bilder. Tycker bilden i ditt första inlägg samt andra bilden i det andra stämmer bra.

aaa de var lika. fast jag tror inte det räcker, har jämfört alla 4 bilder och det verkar som kroppen är lite större samt stjärtfjädrarna har större spridning, samt att vingarna verkar vara lite kraftigare, men men, det var mörka bilder, ser dock inget ljus utom i stjärtfjädrarna, när man ljusat upp den
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.