Annons

Fågelidentifikation

Tror fortfarande på tornfalk för den övre, jämför fågelns siluett med dessa bilder. Tycker bilden i ditt första inlägg samt andra bilden i det andra stämmer bra.
Det räcker med att titta på handens utseende för att se att det inte är en tornfalk. Fem långa tydliga yttre handpennor. Formen över huvud taget talar rätt tydligt om att det är en vråk. Om det är orm- eller fjällvråk känner jag dock är extremt svårt att säga.

Mvh/

Ola
 
Jag glömde tacka för tidigare hjälp, så tack, det uppskattas för mig som är nybörjare!

Umeå är platsen.
1 = ?
2 = ?
3 och 4 = Olika fåglar, vid ungefär samma plats. Stenskvättor? De är så olika..
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    4.5 KB · Visningar: 289
  • 2.jpg
    2.jpg
    24 KB · Visningar: 291
  • 3.jpg
    3.jpg
    17.7 KB · Visningar: 300
  • 4.jpg
    4.jpg
    10.4 KB · Visningar: 287
När jag stog och grillade kvällens mat kom detta flygfä och gled förbi ovanför grillen.
Min sambo från skåne konstaterade att detta inte var en gås, jag kunde utesluta and, sparv och skata. Vi kunde dock inte säga vad det är. Vet någon av er detta?

/Karl
 

Bilagor

  • DSC_7580.jpg
    DSC_7580.jpg
    10.3 KB · Visningar: 319
Jag glömde tacka för tidigare hjälp, så tack, det uppskattas för mig som är nybörjare!

Umeå är platsen.
1 = ?
2 = ?
3 och 4 = Olika fåglar, vid ungefär samma plats. Stenskvättor? De är så olika..

Ettan är en vadare...men jag vette 17 vilken art. Här får någon annan hjälpa till för jag får inte riktigt till det :D

Tvåan är en hona alfågel.

Trean och fyran är två hanar stenskvätta. Du nämner att de ser olika ut och jag antar att du menar till hållningen och inte dräkten. Just hållningen är ett av de gissel nystartade fågelintresserade har svårast med...fåglar ser olika ut beroende på vilken ställning de har, om de är hotade, lugna eller kanske bara är blöta eller fryser. Ljuset spelar också en stor roll för hur man upplever en fågel.

// Daniel
 
Nu är denna bilden tagen i Schweiz, men det finns säkert sådanna fugglar här med.
Tack och bock.

/Karl
 
Jag glömde tacka för tidigare hjälp, så tack, det uppskattas för mig som är nybörjare!

Umeå är platsen.
1 = ?
2 = ?
3 och 4 = Olika fåglar, vid ungefär samma plats. Stenskvättor? De är så olika..
Det enda jag kan få ettan till från den bilden är grönbena.

Mvh/ Ola
 
*läser fågelbok*
Alfågeln skulle jag aldrig ha satt efter bilderna, men när jag läser texten om den så stämmer den in bra.

Likaså grönbenan. Jag trodde först att det var någon slags svala när de flög runt, men den stämmer in perfekt på beskrivningen i texten. Har alltid föreställt mig grönbenan som mycket större.

Tack Daniel och Ola.
 
Var ute o fotade lite idag och är lite osäker på två fåglar....
Vad kan detta vara för arter??
 

Bilagor

  • 9879bird.jpg
    9879bird.jpg
    93.5 KB · Visningar: 239
  • 9858bird2.jpg
    9858bird2.jpg
    31.2 KB · Visningar: 236
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.