Annons

Fågelidentifikation

Vad är det här för gynnare

Antagligen någonting jag borde veta men men, den boar ovanför en promenadstig vid Råstasjön så det är ingen blyg sort :)
 

Bilagor

  • Dont knowDSC3323_redigerad-1.jpg
    Dont knowDSC3323_redigerad-1.jpg
    28.2 KB · Visningar: 289
Om jag tolkar Fågelguiden rätt så är denna stare en hane i vinterdräkt.

Ni som är proffs får rätta mig om jag har fel...

// Tobbe

Helt korrekt att det är en hane, vilket den blågrå innerdelen av näbben avsläjar. Dess dräkt befinner sig dock någonstans mellan vinter- och sommersdräkt. De ljusa prickar man ser i dräkten kommer till en viss del att försvinna när full sommardräkt är anlagd. Lite "prickar" kommer dock finnas kvar.

/Oscar
 
Ska göra en frågesida med lite lokala fåglar. Insåg att jag inte var helt hundra på några stycken så jag lägger upp de här och hoppas på svar. Alla tagna i Ekensberg, Stockholm.

fiskmås
fiskmås ev gråtrut
fisktärna
gråsiska
gråtrut

är vad jag gissar
 

Bilagor

  • fiskmås2.jpg
    fiskmås2.jpg
    43.4 KB · Visningar: 393
  • fiskmås.jpg
    fiskmås.jpg
    27 KB · Visningar: 391
  • fisktärna.jpg
    fisktärna.jpg
    61.3 KB · Visningar: 386
  • gråsiska.jpg
    gråsiska.jpg
    95.5 KB · Visningar: 387
  • gråtrut2.jpg
    gråtrut2.jpg
    29 KB · Visningar: 383
Ska göra en frågesida med lite lokala fåglar. Insåg att jag inte var helt hundra på några stycken så jag lägger upp de här och hoppas på svar. Alla tagna i Ekensberg, Stockholm.

fiskmås
fiskmås ev gråtrut
fisktärna
gråsiska
gråtrut

är vad jag gissar

Då gissar du helt rätt.

// Daniel
 
Och hade några till

gråtrut
koltrasthona
samt ringduva

koltrasten vart jag lite osäker på eftersom den har fläckar på bröstet
ringduvan är jag väl ganska säker på
gråtruten också kanske, tror silltruten är smäckrare? fast vi har silltrutar här dock.
 

Bilagor

  • gråtrut.jpg
    gråtrut.jpg
    48 KB · Visningar: 384
  • koltrasthona.jpg
    koltrasthona.jpg
    69.7 KB · Visningar: 386
  • ringduva.jpg
    ringduva.jpg
    19.9 KB · Visningar: 382
Jag har varit i Gambia ett par veckor och om det är någon som har koll på fåglarna där får ni gärna hjälpa mig med identifiering.
http://picasaweb.google.se/TheBlackPainters/Gambia#
Har skrivit det svenska namnet i första hand i det fallet jag hittat det. Har mest googlat till mig information så rätta mig gärna om jag skrivit fel.
Ni får stå ut med att fåglarna är blandade med "vanliga turistbilder".
 
Yepp!

/Oscar (tredje ölen...? ;-))

Tack för det snabba svaret! Du ska nog få jobba lite till för den tredje ölen. Har några vadare där hemma jag inte känner igen riktigt. Laddar upp dem då jag kommer hem ikväll.

Kan nog sluta med att det blir en riktigt trevlig fredagkväll för dig det här :)

mvh,
Edvard
 
Tack för det snabba svaret! Du ska nog få jobba lite till för den tredje ölen. Har några vadare där hemma jag inte känner igen riktigt. Laddar upp dem då jag kommer hem ikväll.

Kan nog sluta med att det blir en riktigt trevlig fredagkväll för dig det här :)

mvh,
Edvard


Hahaha...gratis är gott!!! Antar att vi ses på fredag :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.