ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Det är en ormvråk

// Daniel

tack, det var ett snabbt svar:).
Såg en fågel på ett annat ställe också, eller ja, jag såg massa fåglar idag men den stack ut ur mängden. Den var vit / ljus grå och hade svarta ving spetsar, kan det ha varit någon form av hök?eller ormvråk det också? Den cirkulerade runt en åker och jagade sork

tack, det var ett snabbt svar:).
Såg en fågel på ett annat ställe också, eller ja, jag såg massa fåglar idag men den stack ut ur mängden. Den var vit / ljus grå och hade svarta ving spetsar, kan det ha varit någon form av hök?eller ormvråk det också? Den cirkulerade runt en åker och jagade sork

Låter som en ormvråk det också, de kan variera en hel del i teckningen, från väldigt mörka till myckét ljusa.

// Daniel

Att detta är en fjällvråk ser man på huvudet som har en brun "huva" som fortsätter ner på bröstet och kontrasterar mot det vita för att sedan igen övergå i en stor brun bukfläck. Tittar man på vingarna så ser man att täckarna är mörka och att handen är som en än mörkare fläck, vilket kontrasterar mot en rätt ljusa pennor. Ser man slutligen till stjärten så kan man tyda att den har ett mörkt ändband som kontrasterar mot vitt.

Skulle dock inte riktigt våga ge mig in på könsbestämning, men jag skulle kunna gissa att detta är en adult hane i en något mörkare variant än hanar brukar vara, men jag blir gärna överbevisad här.

// Daniel

Tror nästan det är en hona ändå, fast det är klurigt - delvis pg lite överdriven kontrast och färgmättnad i bilden. Men den relativt mörka buken och det till synes breda bandet på stjärten talar väl för hona?

Här är väl en mer typisk hane, men det kan antagligen ha betydligt mörkare buk än så oxå:

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=37085#

Per

Hejsan!

Undrar om någon känner igen denna silhuette?

Är det en falk?

Fotad över Lagan (samhället) i Småland under sommaren 2008.

Bilagor

• P7270712.JPG
    P7270712.JPG
    21.4 KB · Visningar: 333
Vilken fågel?

Vet någon vad detta är för fågel?

Bilagor

• vilken-fågel-200.jpg
    vilken-fågel-200.jpg
    33.4 KB · Visningar: 312
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar