Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Trast

Svårt med trastar. Kan det här vara en dubbeltrast tro?

För övrigt en intressant tråd det här. Önskar bara att det oxå fanns en liknande som tar upp identifiering av insekter.
 

Bilagor

  • 104102.jpg
    104102.jpg
    32.6 KB · Visningar: 523
Svårt med trastar. Kan det här vara en dubbeltrast tro?

För övrigt en intressant tråd det här. Önskar bara att det oxå fanns en liknande som tar upp identifiering av insekter.

Tal- eller dubbeltrast...
Jag lägger nog en röst på dubbel, då jag får känslan av en trast modell större samt att hela kroppsundersidans grundfärg är ljus/vit, helt utan inslag av taltrastens beiga/gula grundfärg på bröstet.

/Oscar
 
Vad är detta för lärka?

Nu är jag mest lat men hittade denna i lite gamla bilder och har inte orkat ta fram boken. Har någon ett tips?
 

Bilagor

  • Kanske lärka 400.jpg
    Kanske lärka 400.jpg
    53.7 KB · Visningar: 449
Vad är detta för vadare?

Några vadare ifrån Falsterbo? Lite uppsvängd bäbb men inte så mycket. Kan någon hjälpa med en artbestämning?
 

Bilagor

  • tre vadare 400.jpg
    tre vadare 400.jpg
    48.9 KB · Visningar: 449
Den här ungen hittade jag övergiven på en väg i juni förra året. Vad kan det vara för art? Jag inser att det kanske inte var så himla smart att fota rakt framifrån om man vill göra en artbestämning...
 

Bilagor

  • unge.jpg
    unge.jpg
    98.6 KB · Visningar: 415
Mja...som sagt, inte bästa vinkeln ur artbestämningssynpunkt, men jag tycker iaf att det ser ut som en gråsparv. Andra förslag mottages gärna...

// Daniel
 
Tack Thomas och Stefan. Vid en närmare titt på vingen är jag nog också beredd att lägga en röst på grönfinken:
 

Bilagor

  • fink.jpg
    fink.jpg
    90.8 KB · Visningar: 398
Vilken fågel?

Kan någon identifiera denna fågel?
 

Bilagor

  • vilken-fågel.jpg
    vilken-fågel.jpg
    60.5 KB · Visningar: 340
Havs- eller silltrut

Bilderna är usla men går det att avgöra vad det är?
Själv får jag det till silltrut helt enkelt beroende på storleken i förhållande till gråtrutarna.
 

Bilagor

  • Trut2.jpg
    Trut2.jpg
    5.2 KB · Visningar: 511
  • Trut3.jpg
    Trut3.jpg
    5.8 KB · Visningar: 503
  • Trut4.jpg
    Trut4.jpg
    3.8 KB · Visningar: 505
Idag var jag ute på en långtur i skogen hemma i Värmland. Fick se en fågel jag aldrig sett förut. Jag har fått för mig att det är en Varfågel. Någon som kan bekräfta? Är det en vanlig fågel i de här trakterna?
 

Bilagor

  • vfage.jpg
    vfage.jpg
    86.6 KB · Visningar: 491
Idag var jag ute på en långtur i skogen hemma i Värmland. Fick se en fågel jag aldrig sett förut. Jag har fått för mig att det är en Varfågel. Någon som kan bekräfta? Är det en vanlig fågel i de här trakterna?
Den är tämligen vanlig som övervintrare men inget man springer på dagligen. Birdland
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.