Annons

Fågelidentifikation

Orrspel

Ingen fråga men ett tips till dem som bor i Skåne: Orrarna spelar på Fjällmossen i år också, samma breddgrad som Eslöv. Det är 8 tuppar som håller igång, en mäktig upplevelse!
 
Satt och skrek på toppen av ett träd.

Jag har noll koll på fåglar. Men denna satt i ett träd i Linköping i dag och skrek lite då och då. Vad är det? Stor som en duva ungefär, kanske något större. Den var inte riktigt så gul som det kan se ut utan kvällsolen lyste på fågeln som verkade trivas i solnergången.
 

Bilagor

  • _G1L9244-1024.jpg
    _G1L9244-1024.jpg
    12.4 KB · Visningar: 400
Jo, jag vill påstå att det är en mycket ung pilgrimsfalk även om den ser vanvördigt kraftlös ut. T o m byxorna är i spinkigaste laget.
Det är inte nog inte lätt att ge denna luftens formel1-representant en rättvis image i uppstoppat skick.
Vidare ser den lite väl brun ut, men det kan vara färgtemperaturen som spelar spratt, om det nu inte beror på individuella färgvariationer.

Det som talar för ung pilgrimsfalk är framför allt mustaschstrecket som har rätt form, storlek, vinkel och placering liksom det ljusare fältet
strax bakom och jag kan egentligen inte hitta någon karaktär hos det uppstoppade exemplaret som direkt talar emot ung pilgrimsfalk.
Se f ö bild på ungfågel på:

http://www.gagnef.snf.se/pfalk_08.htm

Helgen som gick dök "vårt" pilgrimsfalkspar upp vid berget där de häckat med framgång de senaste åren. Det bästa av vårtecken!
En pilgrimsfalk ska naturligvis ses i sitt rätta element och inte på en pinne i vardagsrummet ...
 
Är det en Kungsörn

Som rubriken lyder. Kom och åkte med bilen såg något stort, tog fram kameran och fotade några bilder.
Kan nämna att det är välldigt nära Hudiksvall ett ställe som jag inte räkna med att se stor rovfågel.
 

Bilagor

  • DSC_0130-copy.jpg
    DSC_0130-copy.jpg
    4.4 KB · Visningar: 362
20ivorq.jpg


Är detta en havsörn?
 
Tack så mycket för snabbt svar, jag var nämligen lite osäker med tanke på att jag såg den i en skog med några mil till närmaste vattenkälla och jag trodde bara att dem höll till vid vattnet :)
 
Är detta en Fjällvråk?

Hej, såg denna fågel idag vid Hornborgasjön men kan inte bli klok på vad det är, den såg större ut än en Ormvråk. Kan det vara en Fjällvråk? Eller är det en helt vanlig Ormvråk i ljust utseende bara? Har googlat båda arterna men kan inte bli klok på det...
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    14 KB · Visningar: 356
  • 3.jpg
    3.jpg
    7.5 KB · Visningar: 350
  • 4.jpg
    4.jpg
    6.3 KB · Visningar: 350
  • 5.jpg
    5.jpg
    16.5 KB · Visningar: 353
  • 7.jpg
    7.jpg
    6 KB · Visningar: 352
Det är en fjällvråk. Stjärtens vita ovansida tycker jag är en bra karaktär.


Okej tackar jag misstänkte det, kul, aldrig sett en sådan förut =)

När jag ändå är igång kan jag posta dessa som jag såg i San Diego i USA i sommras, misstänker att det är någon slags örn men någon som vet vilken art? Dom låg och cirkulerade uppe i skyn vid bergen inåt landet...
 

Bilagor

  • 1.JPG
    1.JPG
    3.8 KB · Visningar: 347
  • 2.jpg
    2.jpg
    6.5 KB · Visningar: 352
Okej tackar jag misstänkte det, kul, aldrig sett en sådan förut =)

När jag ändå är igång kan jag posta dessa som jag såg i San Diego i USA i sommras, misstänker att det är någon slags örn men någon som vet vilken art? Dom låg och cirkulerade uppe i skyn vid bergen inåt landet...

Tji örn, det är en gam. Turkey Vulture, för att vara exakt.

/Oscar
 
Lika bra att ta den sista också när jag ändå är igång, denna fotade jag vid Hornborgasjön på sommaren. Tornfalk?
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    5.2 KB · Visningar: 359
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.