Annons

Fågelidentifikation

funderade faktiskt också på fjällvråk, kanske det, verkar dock vara för ljus för en ormvråk
 

Bilagor

  • r3.jpg
    r3.jpg
    27.4 KB · Visningar: 405
Visst är det en fjällvråk. Titta speciellt på huvud/bröst, stjärt och vingundersidor för att skilja ormvråk från den något större släktingen från fjällen. En varning kan dock utfärdas för extremt ljust färgade ormvråkar (sk. börringevråkar) som ibland kan ha fjällvråksliknande teckning. Dessa ormvråkar är mest frekventa i södra Sverige, speciellt i Skåne, därav namnet (Börringe är ett litet samhälle/område/sjö i Skåne).

// Daniel
 
Senast ändrad:
såg en bild av en fjällvråk underifrån och den var ju väldigt lik fiskgjuse i teckning sv/v, så det stämmer nog, tack för det

min första, åtminstonde artbestämd
 
Bivråk ?

Kan det vara en bivråk som hälsade på vid fågelmatningen i Fruängen (Stockholm) föra veckan ?
 

Bilagor

  • dsc07163 x2.jpg
    dsc07163 x2.jpg
    24.1 KB · Visningar: 613
Tack för ett snabbt svar. Tur för oss nybörjare att det finns kunnigt folk att få hjälp av.Jag grundade mitt antagande på det gula ögat och att det ser ut som att stjärten är vit längst ut.I min bok (fågelguiden) ser dessa två saker ut att stämma med en adult bivråkshane.Har själv bara fotot fåglar som hobby i snart två år,så det är nyttigt att få läsa och höra vad de som har hållit på längre har att säga.

M.V.H.Lennart
 
Tackar, det var snabba bud. Jag gissar på att ljuset (eller rättare sagt bristen på) gör att man inte ser den gröna tonen.
 
Jag är urkass på de små fågelarterna, såg denna idag när jag fotojagade kungsörn på Furillen,Gotland. Har aldrig uppmärksammat den förut.

Vad är det?

Dålig bild men det var som hastigast genom bilfönstret. Kanske någon som kan knäcka den ändå.
 

Bilagor

  • 087_400x266.jpg
    087_400x266.jpg
    14.1 KB · Visningar: 498
michagg skrev:
Jag är urkass på de små fågelarterna, såg denna idag när jag fotojagade kungsörn på Furillen,Gotland. Har aldrig uppmärksammat den förut.

Vad är det?

Dålig bild men det var som hastigast genom bilfönstret. Kanske någon som kan knäcka den ändå.

Det är svårt att avgöra arten. Är det en svart haklapp eller är det översidan på näbben som är svart ? Du har har inte möjlighet att länka till en större bild ?
 
Hjälp

Hej
Fotade denna i Århus, Danmark i förra veckan. Trots idogt letande i Fågelguiden lyckas jag inte artbestämma den. Någon som kan hjälpa?

/Halvdansken
 

Bilagor

  • dsc08883 x.jpg
    dsc08883 x.jpg
    20.5 KB · Visningar: 432
Gröngöling?

Kom flygande mellan två öar ute i Stockholms skärgård (Östra Lagnö). Flykten var lite typisk hackspett. Flax, flax, flax och så in med vingarna.
 

Bilagor

  • _mg_5154.jpg
    _mg_5154.jpg
    65.7 KB · Visningar: 401
Förstår att fläckarna kan få dig till en gröngöling men kika på taltrast och dubbeltrast så ser du att de runda fläckarna, ljusa bröstet och långa stjärten avslöjar att det är en dubbeltrast. Fin bild!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.