Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Alexandersson
Aktiv medlem
Det är en vråk, men sedan om det är en orm eller fjällvråk är svårare. Det är troligtvis en fjällvråk hanne.
Birdman
Aktiv medlem
Visst är det en fjällvråk. Titta speciellt på huvud/bröst, stjärt och vingundersidor för att skilja ormvråk från den något större släktingen från fjällen. En varning kan dock utfärdas för extremt ljust färgade ormvråkar (sk. börringevråkar) som ibland kan ha fjällvråksliknande teckning. Dessa ormvråkar är mest frekventa i södra Sverige, speciellt i Skåne, därav namnet (Börringe är ett litet samhälle/område/sjö i Skåne).
// Daniel
// Daniel
Senast ändrad:
Silver räven
Medlem
Silver räven
Medlem
Tack för ett snabbt svar. Tur för oss nybörjare att det finns kunnigt folk att få hjälp av.Jag grundade mitt antagande på det gula ögat och att det ser ut som att stjärten är vit längst ut.I min bok (fågelguiden) ser dessa två saker ut att stämma med en adult bivråkshane.Har själv bara fotot fåglar som hobby i snart två år,så det är nyttigt att få läsa och höra vad de som har hållit på längre har att säga.
M.V.H.Lennart
M.V.H.Lennart
Birger Olsson
Avslutat medlemskap
Graylingman
Aktiv medlem
Birger Olsson skrev:
Storskrake? Åsunden, Ulricehamn den 23 Mars
Japp! Hane
Birger Olsson
Avslutat medlemskap
Tackar, det var snabba bud. Jag gissar på att ljuset (eller rättare sagt bristen på) gör att man inte ser den gröna tonen.
michagg
Aktiv medlem
kjellric
Aktiv medlem
michagg skrev:
Jag är urkass på de små fågelarterna, såg denna idag när jag fotojagade kungsörn på Furillen,Gotland. Har aldrig uppmärksammat den förut.
Vad är det?
Dålig bild men det var som hastigast genom bilfönstret. Kanske någon som kan knäcka den ändå.
Det är svårt att avgöra arten. Är det en svart haklapp eller är det översidan på näbben som är svart ? Du har har inte möjlighet att länka till en större bild ?
Alexandersson
Aktiv medlem
Förstår att fläckarna kan få dig till en gröngöling men kika på taltrast och dubbeltrast så ser du att de runda fläckarna, ljusa bröstet och långa stjärten avslöjar att det är en dubbeltrast. Fin bild!
Birger Olsson
Avslutat medlemskap