Annons

Fågelidentifikation

Vad är detta?

Vad är detta?
Var ute och gick med vovvar och barn och då dök 2st av dessa upp. Tyvärr oskarpt som attan men handhållet 400mm och 1/30s så blir det så....
Själv tycker jag den lilla fågeln påminner om en "minihackspett". Den var i storlek ungefär som en sädesärla och mycket skicklig (framförallt snabb) flygare.
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    54.1 KB · Visningar: 837

Bilagor

  • 20071006-093832.jpg
    20071006-093832.jpg
    68.5 KB · Visningar: 819
Peter:
Bild 1: Bläsänder (observera att de har vita magar och ser lite "bukiga" ut) med en skedand nästan sist i flocken.
Bild 2: Brushane (fast hona eller ungfågel).
Bild 3: Denna var lite klurigare, men jag vill ha det till en nötskrika.

Jonas:
Det är en juvenil sädesärla. De får den där ljusgula tonen över ansiktet.

// Daniel
 
Denna gås liknade ingen annan i en flock av ca. 150 vitkindade och 20 kanadikker.

Rimligtvis en korsning av dessa....eller?
 

Bilagor

  • mgl_gåshybrid.jpg.jpg
    mgl_gåshybrid.jpg.jpg
    49.7 KB · Visningar: 785
Tack!

Tack för hjälpen Daniel!

Ja, det kan stämma angående bild 3. Den var för stor för att vara en domherre.

Mvh,
Peter


Birdman skrev:
Peter:
Bild 1: Bläsänder (observera att de har vita magar och ser lite "bukiga" ut) med en skedand nästan sist i flocken.
Bild 2: Brushane (fast hona eller ungfågel).
Bild 3: Denna var lite klurigare, men jag vill ha det till en nötskrika.

Jonas:
Det är en juvenil sädesärla. De får den där ljusgula tonen över ansiktet.

// Daniel
 
Vad är detta?

Denna lilla fina fågel överraskade mig och jag slet upp kameran och fick denna bild när den var nästan precis ovanför mig.
Någon som vet vad denna pippi heter ?

Mvh,
Björn
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    46.1 KB · Visningar: 957
Det ser ut att vara en juvenil duvhök, med tanke på längsstreckningen och den lätt gulaktiga färgen på bröstet och buken. Liten säger du - duvhökar kan ju se rätt imponerande ut, men det skulle i så fall kunna tyda på att det är en hane. Trevlig bild, kul att du lyckades fånga den i flykten!
/Danne
 
Hemsk bild, jag vet. Men vad gör man när avstånden är gigantiska (fotograferat med 200mm & 1.4 extender)?

Någon som vågar sig på att bekräfta att det kan röra sig om havsörn? Fotograferat vid Ljungen, Falsterbo idag. Se även nästa bild.
 

Bilagor

  • crw_8419.jpg
    crw_8419.jpg
    57.3 KB · Visningar: 516
PierreS skrev:
Hur ser du att det inte är en bivråk...? Den ser så brun ut...

Det är bl.a bandningen på stjärten, teckningen på vingen samt profilen på hela fågeln som avslöjar arttillhörigheten. Dessutom ser man antydan till ormvråkens arttypiska ljusa bröstband.

/Oscar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.