Annons

Fågelidentifikation

Vilken gås?

Efter mycket tittande i Fågelguiden har jag kommit fram att detta måste vara en Tundrasädsgås eller Spetsbergsgås. Har jag fel? Den sågs ensam idag vid Fysingen (Det har både varit Tundra/Spetsberg där senaste veckan)
Tack på förhand!
(Första bilden visar den tillsammans med en grågås, den andra bilden visas den ensam)
/Matte
 

Bilagor

  • gås.jpg
    gås.jpg
    37.9 KB · Visningar: 509
Är bilderna för dåliga eller är det inget som vet vad det kan vara? Jag kan skicka upp en bild till då gåsen simmar bort ifrån mig och man kan se dess fötter/ben, (de är oranga)

/Matte
 
Hej,

Fågeln är en sädgås och ser ut att mycket väl kunna vara av tundrarasen rossicus som brukar kallas tundrasädgås. De skiljer sig från "skogssädgässen" på mindre och kortare näbb med påtaglig ansvällning av undernäbbensbas vilken ger linjen som separerar näbbhalvorna ett kurvigt utseende vid mungipan. Tundrasädgåsen är ochså mer korthalsad och ofta påtagligt mörkt brun i ansiktet-halsen. De flesta har också mer svart på näbben så att det oranga bara bildar ett band. Tundrasädgässen uppträder ffa i samband med flyttning av andra tundra häckande gäss som bläsgås, prut- och vitkindad gås.

MVH

Jonas
 
tack för svaret Jonas!
Skönt att veta att man inte var helt fel ute då. Bra att det finns hjälp att få när man är lite tveksam.
Tack!
Mvh
Matte
 
Mera kassa gåsbilder ;)

Vad tror ni om dessa 2 bilder då?


Den andra har jag svårt att gissa vad det kan vara, den första gissar jag på antingen Bläsgås eller Gjällgås, pga det vita vid näbben. (Det är den gåsen längst ner på bilden)

/Matte
 

Bilagor

  • _dsc0169_20071013_48.jpg
    _dsc0169_20071013_48.jpg
    35.7 KB · Visningar: 408
Någon som vågar sig på att försöka bestämma havsörnens ålder?

// Tobbe
 

Bilagor

  • havsörn3liten.jpg
    havsörn3liten.jpg
    53.8 KB · Visningar: 347
Svårt

Är dåligt insatt i hur ruggningsmönstret för havsörnar är. Av bilderna skulle jag gissa på 3k-4k. Reserverar mig dock för fel. Varför inte nöja sig med att säga att fågeln är subadult?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.