Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
cosmo
Aktiv medlem
kujak
Aktiv medlem
Kungsörn eller Havsörn?
Det jag tyckte talar för Kungsörn är framförallt vingarnas form, men även storleken som jag upplevde något mindre än Havsörnar jag sett tidigare. Flykten var aktiv med många vingslag.
Det jag tyckte talar för Havsörn är färgteckningen och stjärtens form. Den gula näbben.
Visa bilaga 156900Visa bilaga 156901Visa bilaga 156902
Det är en havsörn.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Kungsörn eller Havsörn?
Det jag tyckte talar för Kungsörn är framförallt vingarnas form, men även storleken som jag upplevde något mindre än Havsörnar jag sett tidigare. Flykten var aktiv med många vingslag.
Det jag tyckte talar för Havsörn är färgteckningen och stjärtens form. Den gula näbben.
Visa bilaga 156900Visa bilaga 156901Visa bilaga 156902
Som du ser är stjärten längst i mitten. Det syns mycket tydligt på dina bilder. En kungsörn har en ganska rak stjärtbakkant (något cirkelsegmentsformad eftersom stjärtfjädrarna är ungefär lika långa. Några av stjärtfjädrarna, de längst ut på sidorna, är vita Vilket aldrig kungsörn har, oavsett om du tittat i en bok från 1800-talet. Det är MAO en subadult havsörn som några år efter bilden är tagen kommer att ha en helvit stjärt och vara könsmogen. på en kungsörn med vitt på stjärten (en yngre örn) är ändå alltid den bakersta delen av stjärtpennorna mörka, aldrig helvita.
Det finns andra bra karaktärer att titta på också men ser man stjärten så här pass bra så vet man med säkerhet.
Oförbätterlig
Aktiv medlem
Kungsörn eller Havsörn?
Vingarnas. hela fågelns form, talar tvärtom mycket starkt emot kungsörn. Det är utan tvekan en havsörn i helt adult dräkt. Hade du underexponerat så mycket att den var helt svart hade det ändå gått att artbestämma den till havsörn. Storlek är ganska vanskligt att uppskatta på en flygande fågel, och det finns en viss variation inom arten. Hannarna är i genomsnitt mindre.
Tonyeagle
Aktiv medlem
Som du skrivit är det en brun and, nämligen en brunand (hona).Är detta en hona vigg. Det är det närmaste jag kan hitta.
Fotad på Kållandsö vid vänern
Thomas
tj57
Aktiv medlem
Stort tack Tony.Som du skrivit är det en brun and, nämligen en brunand (hona).
Tyckte Brunandshonan verkade lite ljusare än min bild, Men strecket över näbben finns det en antydan till så jag ansluter mig till expertisen och rättar in mig i ledet.
Brunand hona
// Thomas
Vandraren
Aktiv medlem
Kan nån identifiera den här trasten? Jag har stirrat och lyssnat mig blind och i fågelboksappen. Jag spelade även in sången som finns här: https://drive.google.com/file/d/1xggpSHz4h62BkHrMnlpe0qzJzHITCyW8
Graylingman
Aktiv medlem
TaltrastVisa bilaga 157699Kan nån identifiera den här trasten? Jag har stirrat och lyssnat mig blind och i fågelboksappen. Jag spelade även in sången som finns här: https://drive.google.com/file/d/1xggpSHz4h62BkHrMnlpe0qzJzHITCyW8
Vandraren
Aktiv medlem
Att det ska vara så svårt. Tack för hjälpen!Taltrast
Tbirder
Aktiv medlem
Kan någon tala om vad det här är för fågel.
Tack på förhand
Jörgen
Stenskvätta.
Mvh Toni
Tbirder
Aktiv medlem
Bekymmer igen.
Denna flög på långt avstånd och jag kan inte identifiera den.
Som vanligt litar jag till gruppen experter.
Tror mest på brun kärrhök.
// Thomas
Brun kärrhök, hane stämmer bra.
Mvh Toni
tj57
Aktiv medlem
Brun kärrhök, hane stämmer bra.
Mvh Toni
Stort tack för hjälpen Toni,
Var på rätt spår då.
// Thomas