ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Ser ut som en nästan typiskt ormvråk! Det är oftast omöjligt att avgöra storlek på längre håll utan referensramar. Lägg märke till korta "fingrar" (handpennor), svagt utstickande huvud, liten näbb, relativt kort stjärt och givetvis bröstbandet som redan är påtalat. Du börjar få ihop lite olika bilder på ormvråk nu i olika poser så det är bara att studera det egna biblioteket igen och kolla efter gemensamma karaktärer. Sluta inte lägga ut bilder om du är osäker. Det är väldigt lärorikt som repetition för den lite mer erfarne fågelfotografen och bra information för nybörjaren om vad man ska kika efter!

Fast ormvråkar ser sällan så här ut med utfällda stjärtfjädrar

1602604752984.png

Den är dock så underexponerad att den inte går att rädda några färger från

Det där är inte samma fågel!!! stjärtfjädrarna kan inte plötsligt växa ut och näbben bli större. Du måste ha fotograferat en ormvråk och en lammgam (om du inte skojar).

När den fäller ihop stjärtfjädrarna ser stjärten ännu spetsigare ut och när den fäller ut den ser den mindre spetsig ut. Stjärtfädrarna i mitten är såklart alltid lika långa. En fågel kan aldrig "veckla" ihop en ving- eller stjärtfjäder. Jämför gärna med gladan som när den fäller ut stjärtfjädrarna ser ut att ha en nästan rak bakkant men när den vanligen ses har en stjärt som har en inåtvänd V-formad bakkant. Det är ganska enkel geometri. Gladans yttre stjärtfjädrar är längre än de de inre i mitten men hos lammgamen är det tvärtom.

En något otydlig bild igen
Hittade denna på vägen mellan Huskvarna och Ramsjöholm igår. Vad jag har lärt mig så finns det bara två rovisar med vitt band på gumpen, Blå Kärrhök och Stäpphök,(hoppas att jag kommer ihåg rätt nu)
För mig är det en Blå Kärrhök men jag har haft många fel tidigare så jag överlåter åt er att bedöma om vad det är. Jag trodde att de hade lämnat regionen för sydligare breddgrader
När jag är ute o fotar får jag hur många bra bilder som helst av vad jag identifierar som Ormvråk men så fort det kommer ett lite mer intressant objekt skall de strula med att inte vara fotovänliga därav den dåliga bilden
Hälsar
Matchis
Namnlöst-1.jpg

När den fäller ihop stjärtfjädrarna ser stjärten ännu spetsigare ut och när den fäller ut den ser den mindre spetsig ut. Stjärtfädrarna i mitten är såklart alltid lika långa. En fågel kan aldrig "veckla" ihop en ving- eller stjärtfjäder. Jämför gärna med gladan som när den fäller ut stjärtfjädrarna ser ut att ha en nästan rak bakkant men när den vanligen ses har en stjärt som har en inåtvänd V-formad bakkant. Det är ganska enkel geometri. Gladans yttre stjärtfjädrar är längre än de de inre i mitten men hos lammgamen är det tvärtom.

Jag hittar många bilder där lammgamen har nästan raka stjärtfjädrar ihopfällt.
Här t.ex.

När den fäller in de yttre stjärtfjädrarna helt under de som ligger innanför ser stjärten extremt långsmal ut. Tycker du att den första bilden (som du bifogade) ser ut att ha en så lång stjärt? Jag tycker den är ganska kort med en jämn avhuggen bakkant (precis som om alla stjärtfjädrarna var ungefär lika långa - som på en ormvråk). Kolla även på de rejält långa handpennorna på lammgamsbilderna så förstår du att dina bilder är på olika fåglar.

Tack för svaret
Ett litet klarläggande mottas tacksamt
Har även Ormvråk 1K en vit gump eller är det en fotografisk förvillelse??
"Frågar man inte får man inga svar" Man lär sig av all kunskap som finns på forumet
Hälsar
matchis
för det första är det inte gumpen som ser vit ut på din bild. för det andra är det ingen karaktär för åldersbestämning hos ormvråk. Stjärtteckningen kan se lite olika ut på ormvråk beroende på vilken färg ormvråken har. som varierar stort från mörk brun till mkt ljus. däremot ser man på ovansidan att större täckarspetsarna är ljusa, vilket talar om att det är en 1k fågel

Tack för svaret
Ett litet klarläggande mottas tacksamt
Har även Ormvråk 1K en vit gump eller är det en fotografisk förvillelse??
"Frågar man inte får man inga svar" Man lär sig av all kunskap som finns på forumet
Hälsar
matchis
går inte på en sån bild av tveksam fågelkaraktär att avgöra hur stjärten verkligen är tecknad. misstänker att det är ngt blänk el dyl.

Fotade denna rovfågel idag på Ölands Norra udde, gick tyvärr fort och flög i motsol. Storlek som en större falk, och ljus kring ögat. Går det att se vad det är för någon?

Bilagor

• 1-IMG_1396.JPG
    1-IMG_1396.JPG
    1.1 MB · Visningar: 52
  • 1-IMG_1395.JPG
    1-IMG_1395.JPG
    821.7 KB · Visningar: 49
Fotade denna rovfågel idag på Ölands Norra udde, gick tyvärr fort och flög i motsol. Storlek som en större falk, och ljus kring ögat. Går det att se vad det är för någon?

Det går det absolut att göra. Det är en ung blå kärrhök. Bl.a. lång stjärt med vit övergump och ansiktsteckningen pekar på honfärgad/ung kärrhök av någon av arterna blå kärrhök, ängshök eller stäpphök. Att den har fem tydliga "fingrar" är ett bra kännetecken för just blå kärrhök. Att den ser 'solkig' ut i armhålan och har en väldigt jämn och fin vingbakkant visar att det är en fågel född i år.

Det går det absolut att göra. Det är en ung blå kärrhök. Bl.a. lång stjärt med vit övergump och ansiktsteckningen pekar på honfärgad/ung kärrhök av någon av arterna blå kärrhök, ängshök eller stäpphök. Att den har fem tydliga "fingrar" är ett bra kännetecken för just blå kärrhök. Att den ser 'solkig' ut i armhålan och har en väldigt jämn och fin vingbakkant visar att det är en fågel född i år.

Jaså, tack för hjälpen!

Visst är det en ung blåhök. om inte exponeringen luras så är det en ung hona. irisen ser mörk ut. ängshökarna har lämnat landet nu. stäpphök är en möjlig kandidat, men ungfåglar ser inte alls ut så här.

Såg denna fågel på långt avstånd idag i Huskvarna, Småland. Enligt fågelboken tycker jag att det liknar en varfågel. Kan det stämma?

IMG_6110-2.jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar