Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Med viss liten osäkerhet säger jag juvenil rödhake
alljoh
Aktiv medlem
Tackar så mycket! Rödhaken är ju tämligen vanlig häromkring men jag visste inte att ungarna är så färglösa.Med viss liten osäkerhet säger jag juvenil rödhake
frwe
Aktiv medlem
Funderade på det också men blev också osäker. Tack så längePåminner rätt mycket om en juvenil buskskvätta tycker jag. Dock inte helt säker.
krisljungberg
Aktiv medlem
NoNic
Medlem
Jag kan inte få detta till något annat än Havsörn.Ni får ursäkta att jag postar trådens kanske mest oklara och sopigaste foton för identifikation här, men jag är himla nyfiken! Det var fyra stycken såna här som flög väldigt högt över oss. 300mm kom man inte långt med. ;D Vad kan det vara för kul?
Visa bilaga 160206
Visa bilaga 160207
Graylingman
Aktiv medlem
HavsörnarNi får ursäkta att jag postar trådens kanske mest oklara och sopigaste foton för identifikation här, men jag är himla nyfiken! Det var fyra stycken såna här som flög väldigt högt över oss. 300mm kom man inte långt med. ;D Vad kan det vara för kul?
Visa bilaga 160206
Visa bilaga 160207
krisljungberg
Aktiv medlem
Coolt! Tack så mycket för hjälpen. Tjejen googlade lite och trodde också det var havsörnar men jag ville kolla med er också.
matchis
Aktiv medlem
Var ute idag väster om Tenhult och såg rovis som syns på första fotot. Långt avstånd och därav den något oskarpa bilden. Uppfattades som ganska ljus på huvud och överkropp och när den flög såg det ut som om det var ett brett ljust fält på ovansidan av stjärten och detta gör mig osäker på vad det är
Den andra bilden är tagen i samma område och det borde väl vara en Ormvråk men skulle bara vara kul att få det verifierat
Hälsar
Mats C
C
Den andra bilden är tagen i samma område och det borde väl vara en Ormvråk men skulle bara vara kul att få det verifierat
Hälsar
Mats C
C
PMD
Aktiv medlem
Jag tror att båda kan vara ormvråkar (ormvräk? ) Den övre i så fall en Börringevråk.Var ute idag väster om Tenhult och såg rovis som syns på första fotot. Långt avstånd och därav den något oskarpa bilden. Uppfattades som ganska ljus på huvud och överkropp och när den flög såg det ut som om det var ett brett ljust fält på ovansidan av stjärten och detta gör mig osäker på vad det är
Hälsar
Mats C
CVisa bilaga 160236Visa bilaga 160237
Men jag är inte ornitolog och gissar därför vilt.
matchis
Aktiv medlem
Hej PMDJag tror att båda kan vara ormvråkar (ormvräk? ) Den övre i så fall en Börringevråk.
Men jag är inte ornitolog och gissar därför vilt.
Jag tar tacksamt emot alla svar på mina frågor och även gissningar kan ge lite fingervisning om vad det kan vara. Jag kan mycket väl tänka mig att den första vore en Börringevråk om jag inte hade sett det breda vita bandet på ovansida stjärten men efter att kollat ett antal bilder på nätet verkar det som att det finns även dessa individer inom Börringevråkar så du ha säkert rätt när det gäller detta foto.
Foto nr 2 är vi överens om att det är en "vanlig" Ormvråk
Hälsar
Mats C
krisljungberg
Aktiv medlem
pdahlen
Aktiv medlem
Ja, en vacker fågel tycker jagÅterigen, 300mm kommer man fan inte långt med! Hann knappt få upp kameran innan den for iväg igen dessutom så kom inte närmre. Men det är en Nötskrika eller?
Visa bilaga 160431
krisljungberg
Aktiv medlem
Ja, en vacker fågel tycker jag
Tack för svar. Ja, verkligen! Jag är glad att jag äntligen såg en fågel jag inte fotat ännu.
krisljungberg
Aktiv medlem
Oförbätterlig
Aktiv medlem
Var ute idag väster om Tenhult och såg rovis som syns på första fotot. Långt avstånd och därav den något oskarpa bilden. Uppfattades som ganska ljus på huvud och överkropp och när den flög såg det ut som om det var ett brett ljust fält på ovansidan av stjärten och detta gör mig osäker på vad det är
Hälsar
Mats C
CVisa bilaga 160236Visa bilaga 160237
Fågel nummer 2 är en ormvråk.
Fågel nummer 1 är inte en ormvråk, det är en juvenil kärrhök, troligen blå kärrhök. En ormvråk har mycket kort stjärt som inte sticker märkbart utanför vingspetsarna. Att den är juvenil kan du bl a se på de ljusa spetsarna på pennorna. Den juvenila stäpphöken har en ganska markant mörk krage som saknas på din bild (borde synts även om ljuset ligger så att halsen är utfrätt). Kragen på stäpphöken har samma färgton som de mörka vingovansidorna.
Jag gissar därför med stor säkerhet blå kärrhök.
En av de mest utmärkande detaljerna ovanifrån hos honfärgae stäpp- blå- och ängshökar är den vita övergumpsfläcken.
Själva färgtonen varierar en del med ljuset. Min översta bild nedan visar höken som ganska grå, men i solljus ser den brunare ut.
Se mina bilder nedan; övre ung blå kärrhök, under ung stäpphök.
https://www.artportalen.se/Image/1347337 (ett av mina allra första fågelfoton!)
Stäpphök
1 1K hona förbiflygande Nordansjö, Nordansjö, Dlr 4 sep 2018 - Media: Daniel Andersson
www.artportalen.se
Senast ändrad: