Tims
Aktiv medlem
Kan jag få hjälp den här? Jag är för dålig på trastar. Visa bilaga 158311
Snyggt fångat.
Appen Seek säger "Taltrast"
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Kan jag få hjälp den här? Jag är för dålig på trastar. Visa bilaga 158311
Tror detta är törnsångare men den var helt tyst så jag är inte säker? Hona?
Visa bilaga 158316
Well, nu är det så att jag själv inte använder dessa id appar för fåglar. (Behöver inte dem...) Men jag har sett många som frågar efter det resultatet som apparna ger. vissa artgrupper eller artpar är såklart knepiga. så liteee kritiska ögon ska man nog se på resultaten..inte svälja allt..de har inte alltid rätt.Stort tack för hjälpen och för tipset! Ska ta ner appen omgående!
Well, nu är det så att jag själv inte använder dessa id appar för fåglar. (Behöver inte dem...) Men jag har sett många som frågar efter det resultatet som apparna ger. vissa artgrupper eller artpar är såklart knepiga. så liteee kritiska ögon ska man nog se på resultaten..inte svälja allt..de har inte alltid rätt.
Jag tänker att appen kan ha svårt att skilja på fåglar i olika dräkter också?
Har testat appen en hel del på mina bilder nu och tycker att det för det mesta fungerar riktigt bra! För några få arter har jag blivit förvånad att den inte klarar identifikationen. Jag tänker då att detta kan bero på att appen är internationell och att det kan finnas andra arter utanför Sverige som är mycket lika den art jag försöker identifiera. Exempelvis får jag på bägge dessa bifogade bilder av gärdsmyg veta att appen tror att det handlar om släkten Troglodytes men att arten inte kan bestämmas. Som jag ser det är ju detta en väsentligen enklare artbestämning än min törnsångare men som sagt, någon stans i världen kanske det finns en annan Troglodytes som är svår att särskilja från vår gärdsmyg?
Visa bilaga 158408Visa bilaga 158409
Fotograferade denna fågel vid Landsjön, Huskvarna. Har jämfört med böcker och min gissning är Ängspiplärka. Kan det stämma?
Visa bilaga 156718
Någon som kan hjälpa till att identifiera denna fågel?
Kraftigt beskuren bild tagen på norra Öland. Kan detta vara en tordmule?Visa bilaga 158443
TaltrastKan jag få hjälp den här? Jag är för dålig på trastar. Visa bilaga 158311
Taltrast kan vara rätt lurig i och med att den sjunger så extremt varierat. Hos många arter, t ex lövsångare, bofink eller gulsparv för att nämna några, är sången mer eller mindre identisk mellan individer. Men hos taltrasten varierar stroferna oändligt varför det är svårt att hitta en inspelning som är lika som den man hör. Det är inte ens säkert att samma trast upprepar en strofserie under en timmes lyssnande!Visa bilaga 157699Kan nån identifiera den här trasten? Jag har stirrat och lyssnat mig blind och i fågelboksappen. Jag spelade även in sången som finns här: https://drive.google.com/file/d/1xggpSHz4h62BkHrMnlpe0qzJzHITCyW8
Taltrast kan vara rätt lurig i och med att den sjunger så extremt varierat. Hos många arter, t ex lövsångare, bofink eller gulsparv för att nämna några, är sången mer eller mindre identisk mellan individer. Men hos taltrasten varierar stroferna oändligt varför det är svårt att hitta en inspelning som är lika som den man hör. Det är inte ens säkert att samma trast upprepar en strofserie under en timmes lyssnande!
En bra ledtråd är att den gärna upprepar samma motiv 2-4 ggr i lugn följd till en strof, och nära nog aldrig upprepar just samma strof. Det är som att den spelar jazz. Den låter ömsom klar och ömsom gnisslig, t ex att ett par klara toner i ett motiv går över i gnissel i slutet av motivet.
ja det stämmer i nordamerika finns rätt många arter av troglodytesHar testat appen en hel del på mina bilder nu och tycker att det för det mesta fungerar riktigt bra! För några få arter har jag blivit förvånad att den inte klarar identifikationen. Jag tänker då att detta kan bero på att appen är internationell och att det kan finnas andra arter utanför Sverige som är mycket lika den art jag försöker identifiera. Exempelvis får jag på bägge dessa bifogade bilder av gärdsmyg veta att appen tror att det handlar om släkten Troglodytes men att arten inte kan bestämmas. Som jag ser det är ju detta en väsentligen enklare artbestämning än min törnsångare men som sagt, någon stans i världen kanske det finns en annan Troglodytes som är svår att särskilja från vår gärdsmyg?
Visa bilaga 158408Visa bilaga 158409