Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Parningsbeteende gräsand

Häromdan såg jag en gräsandshane para sig med en hona i flocken som håller till i och vid Strömmen här i Norrköping. En snabb affär med honan nedtryckt under vattnet. Sen skakade hon av sig hanen, tvättade sig noga med mycket vatten, skakade av sig mer vatten och putsade sig omsorgsfullt överallt.

Sen råkade jag läsa "Hens eject undesirable semen". Studien finns refererad överallt, bara att googla. Forskare vid Oxford och Stockholm har konstaterat att hönor kan göra sig av med rätt mycket sperma från lågrankade tuppar men behålla från lämpligare kandidater.

Vet nån hur det ligger till hos gräsänder?
 
Häromdan såg jag en gräsandshane para sig med en hona i flocken som håller till i och vid Strömmen här i Norrköping. En snabb affär med honan nedtryckt under vattnet. Sen skakade hon av sig hanen, tvättade sig noga med mycket vatten, skakade av sig mer vatten och putsade sig omsorgsfullt överallt.

Sen råkade jag läsa "Hens eject undesirable semen". Studien finns refererad överallt, bara att googla. Forskare vid Oxford och Stockholm har konstaterat att hönor kan göra sig av med rätt mycket sperma från lågrankade tuppar men behålla från lämpligare kandidater.

Vet nån hur det ligger till hos gräsänder?

Detta var en djup o veteskaplig fråga. Personligen är jag tveksam om någon här kan svara på en sådan fråga. men man vet aldrig. Jag vågar absolut inte på mig ett seriöst svar !
Annars är väl en sådant uppträdande av nyligen påsatta änder högst normalt.

Med vänlig hälsning peter berglin
 
Vilken fågel ....

Någon som kan säga vilken fågel detta är ., hittades på en balkong på andra våningen , det röda är bordsduken som lyser igenom.. ...hoppas det är rätt forum ..
 

Bilagor

  • 12782161_1147258175285145_1573338587_n.jpg
    12782161_1147258175285145_1573338587_n.jpg
    41.7 KB · Visningar: 48
Tacksam för hjälp! vad heter fågeln?

Hej!
Fotade denna fågel i morse i Norra Sköndal och undrar nu vad det är för fågel?

Tacksam för hjälp!
Ola
 

Bilagor

  • IMG_4604-2.jpg
    IMG_4604-2.jpg
    63.7 KB · Visningar: 32
Bergand?

Kan detta vara tre bergänder ovanför knipan? Fotade vid Stornäset, Alnö i oktober.
/Thomas
 

Bilagor

  • ThGr_20151015_0019.jpg
    ThGr_20151015_0019.jpg
    79.1 KB · Visningar: 74
Kan detta vara tre bergänder ovanför knipan? Fotade vid Stornäset, Alnö i oktober.
/Thomas

Vigg, antydan till toppigt huvud o på dessa bilder borde väl ändå grå rygg synts på iaf första fågeln.


Annars är det så att alla arter inte alltid går att bestämma ens på bild. ..

Med vänlig hälsning peter
 
God dag!
Jag hade i morse besök av denna fågel som satt på grannhuset i Huddinge. Är det en Duvhök som sitter där?
Den blev snart bortjagad av de lokala fåglarna…
 

Bilagor

  • 1603_bird_402-36.jpg
    1603_bird_402-36.jpg
    146.1 KB · Visningar: 56
  • 1603_bird_402-21.jpg
    1603_bird_402-21.jpg
    125 KB · Visningar: 60
En utmaning - ett par dåliga bilder.

Den första ser ut som Ormvråk? Kungsörn?

Den andra - någon form av rovfågel, annars ingen aning.
 

Bilagor

  • rovfagel.jpg
    rovfagel.jpg
    40.7 KB · Visningar: 88
  • rov1.jpg
    rov1.jpg
    69.5 KB · Visningar: 71
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.