Annons

Fågelidentifikation

Tack för hlälpen. Även om det är lite frustrerande att inte säkert kunna artbestämma så är det ändå lite skönt när inte heller ni experter kan vara säkra ;-).

Apropå att irisfärgen kan variera så undrar jag om det också kan gälla näbbar och ben ?!?

När det gäller googlade bilder så tror jag att ett större problem än färgåtergivning är att det nog är en hel del bilder där artbestämningen helt säkert är felaktig.

/Svante

Hej
"Nacktofsen" är förmodligen bara hjäss/nackfjädrar som lyfts i vinden (se liknande fjäderlyft på örnens högra sida, indikerar att det blåste vid fototillfället).

Irisfärgen är en ålderskaraktär hos bl.a rovfåglar, sällan artkaraktär. Dessutom ska man alltid ta färgåtergivningar i digitala bilder med en viss nypa salt, då man inte vet något om hur bilden är redigerad, kalibrerade skärmar, bildens färgrymd.... (vem sa att digital fotografering är så mycket enklare än den analoga....?).

Slutligen, "din" örn ovan kan mycket väl vara en Wahlberg's Eagle men även savannörn. Tror i och för sig på Wahlberg's, då en savann borde vara snäppet ljusare i fjäderdräkten samt ha ännu lite längre mungipa (karaktär för savann- och stäppörn att mungipan sträcker sig ända bort till ögats bakkant). Hade du lyckats få en bild på örnen i flykten, hade ytterligare artkaraktärer kunna bedömas.

/Oscar

Sånglärka?

Även om säsongen känns fel så tror jag att det här är en sånglärka.
Tagen idag utanför hamnen i Vejbystrand.

Kan någon bekräfta eller rätta mig?

Bilagor

• 2016_0109_134843-Redigera.jpg
    2016_0109_134843-Redigera.jpg
    345.7 KB · Visningar: 63
Tack för tipset , men dom här (5st) tyckte jag var betydligt mindre än trastar.
Jag bifogar en bild till.

Bilagor

• 2016_0109_112840.jpg
    2016_0109_112840.jpg
    293.2 KB · Visningar: 51
Kan detta vara en gråsiska av rasen cabaret? Jag tog kortet igår i Falkenberg.

Mvh,
Andreas

Bilagor

• brunsiska.jpg
    brunsiska.jpg
    272.9 KB · Visningar: 33
Tyvärr bara en, lika dålig men med lite annan vinkel.

h. Calle

Ja, den hjälpte inte.... Med reservation för eventuella färgstick i bilden, så anar jag en ytterst svag gol ton på undersidan, vilket indikerar gulsparv. Men i övrigt får jag vibbar av videsparv.... Men stämmer den gula tonen, så är det inte en videsparv.

/Oscar

Ja, den hjälpte inte.... Med reservation för eventuella färgstick i bilden, så anar jag en ytterst svag gol ton på undersidan, vilket indikerar gulsparv. Men i övrigt får jag vibbar av videsparv.... Men stämmer den gula tonen, så är det inte en videsparv.

/Oscar

Tycker mig se gult på handpennorna också? Nja, den får gå för gulsparv... Tack för att du tog dig tid!

Mvh Calle

Hej!

Jag är rätt säker på att det här är en gråtrut. Men går det att säga om det är andra eller tredje vintern?

Mvh,
Andreas

Bilagor

• larus_argentatus_1971.jpg
    larus_argentatus_1971.jpg
    178.3 KB · Visningar: 21
Snösiska?

Snösiske-lik gråsiska eller gråsiske-lik snösiska?

Hade en bit ostreckat vitt på övergumpen, men inte så överdrivet mycket ostreckat vitt som adut snösiske-hane ofta har. Men den hade en stor vit övergump, även om delar av den var streckad. Avsaknad av svart kil på undergumpen. Näbben upplevdes som mindre än de gråsiskor som var runtomkring, men svårt o se då jag oftast såg den genom rutan, och siskor kan vara ganska rörliga av sig... Men näbben syns ganska tydligt på bilden, så bedöm själva

Bilagor

• siska.jpg
    siska.jpg
    85.9 KB · Visningar: 54
Kan detta vara en ung örongam (lappet-faced vulture)?
Jag tycker inte att det stämmer riktigt, men kommer inte på något bättre.
Lake Manyara, Tanzania

Bilagor

• 20151228-13.19.24_-Arne-Bivrin_webb-9578.jpg
    20151228-13.19.24_-Arne-Bivrin_webb-9578.jpg
    62 KB · Visningar: 31
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar