Snowma9e
Aktiv medlem
Tack för hlälpen. Även om det är lite frustrerande att inte säkert kunna artbestämma så är det ändå lite skönt när inte heller ni experter kan vara säkra ;-).
Apropå att irisfärgen kan variera så undrar jag om det också kan gälla näbbar och ben ?!?
När det gäller googlade bilder så tror jag att ett större problem än färgåtergivning är att det nog är en hel del bilder där artbestämningen helt säkert är felaktig.
/Svante
Apropå att irisfärgen kan variera så undrar jag om det också kan gälla näbbar och ben ?!?
När det gäller googlade bilder så tror jag att ett större problem än färgåtergivning är att det nog är en hel del bilder där artbestämningen helt säkert är felaktig.
/Svante
Hej
"Nacktofsen" är förmodligen bara hjäss/nackfjädrar som lyfts i vinden (se liknande fjäderlyft på örnens högra sida, indikerar att det blåste vid fototillfället).
Irisfärgen är en ålderskaraktär hos bl.a rovfåglar, sällan artkaraktär. Dessutom ska man alltid ta färgåtergivningar i digitala bilder med en viss nypa salt, då man inte vet något om hur bilden är redigerad, kalibrerade skärmar, bildens färgrymd.... (vem sa att digital fotografering är så mycket enklare än den analoga....?).
Slutligen, "din" örn ovan kan mycket väl vara en Wahlberg's Eagle men även savannörn. Tror i och för sig på Wahlberg's, då en savann borde vara snäppet ljusare i fjäderdräkten samt ha ännu lite längre mungipa (karaktär för savann- och stäppörn att mungipan sträcker sig ända bort till ögats bakkant). Hade du lyckats få en bild på örnen i flykten, hade ytterligare artkaraktärer kunna bedömas.
/Oscar