Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
noggerblams
Ny medlem
Svårt att artbestämma denna för mig. Kungsörnsstor i Tarangire, Tanzania. Tacksam för all hjälp.
Ser ut som en stäppörn (Steppe Eagle). Mungipan fortsätter bakom mitten av ögat och förbi. Jämför bilder med savannörn (Tawny Eagle), som finns i samma område, men vars mungipa inte fortsätter bakom mitten av ögat
ArneB
Aktiv medlem
Ser ut som en stäppörn (Steppe Eagle). Mungipan fortsätter bakom mitten av ögat och förbi. Jämför bilder med savannörn (Tawny Eagle), som finns i samma område, men vars mungipa inte fortsätter bakom mitten av ögat
Grymt Nils! Tack!
Ninni79
Medlem
Hej!
Lite fågelbilder jag skulle behöva hjälp med
1 - En ung trast av något slag, men vilken?
2 - Lärka eller piplärka, vilken?
3 - Fotad vid Hallands kust i slutet av augusti, kan det vara en Roskarl?
MVH Annelie
MVH Annelie
Bilagor
G-Wik
Ny medlem
Ormvråk eller fjällvråk?
Hej,
Var ut idag i närheten av Uppsala och fick syn på denna fågel som ryttlade och sedan gick ner och tog något. När jag först såg den så antog jag att det var en ormvråk men när jag kom hem och kollade på bilderna blir jag lite osäker.
Kan det vara en fjällvråk i och med det vita bandet på stjärten?
Tyckte nämligen inte att teckningen stämde med fågelboken jag har. Jag vet att ormvråkar kan ha lite olika färgteckningar så det skulle inte förvåna mig ifall det var en sådan ändå.
Hej,
Var ut idag i närheten av Uppsala och fick syn på denna fågel som ryttlade och sedan gick ner och tog något. När jag först såg den så antog jag att det var en ormvråk men när jag kom hem och kollade på bilderna blir jag lite osäker.
Tyckte nämligen inte att teckningen stämde med fågelboken jag har. Jag vet att ormvråkar kan ha lite olika färgteckningar så det skulle inte förvåna mig ifall det var en sådan ändå.
Bilagor
Tbirder
Aktiv medlem
Vad för rovfågel? Plåtad i dag 22 jan 2016 i Skåne. Ingen bra bild, mycket efterskärpt.
Ormvråk
Mvh Toni
Tbirder
Aktiv medlem
Hej!
Min bästa gissning är att det här är en juvenil fjällvråk. Vad säger ni?
Fotad idag i Halland.
Mvh,
Andreas
Det stämmer.
Mvh Toni
Tbirder
Aktiv medlem
Hej!
MVH Annelie
Taltrast
Sånglärka
Roskarl
Mvh Toni
Tbirder
Aktiv medlem
Hej,
Det är en fjällvråk. Typiskt att de ryttlar också.
Mvh Toni
snakebunk
Aktiv medlem
Det stämmer.
Mvh Toni
Vad kul, tack!
Ninni79
Medlem
Taltrast
Sånglärka
Roskarl
Mvh Toni
Tack Toni
MVH Annelie
gavia
Aktiv medlem
Tack Toni
MVH Annelie
kan väl bara tillägga att är bilderna tagna i augusti så är roskallen en årsunge med den dräkten. alltså född sommaren 2015.
Med vänlig hälsning peter
Tbirder
Aktiv medlem
Är det en havsörn på bilden, bakom hjortarna. Tyvärr satt inte telet på kameran
Bilden tagen i karlstad
mvh Hasse
Ja, det är en havsörn.
Mvh Toni
Hasseg
Aktiv medlem
Ja, det är en havsörn.
Mvh Toni
Tack för ditt svar Toni
Mvh Hasse
Tbirder
Aktiv medlem
Denna and fotade jag vid Gränna hamn för några dagar sedan. Vad kan det vara? Min begränsade kunskap kan inte artbestämma denna
År det möjligtvis en hybrid av något slag?
Mats C
Bläsand. Änder är oftast anonyma när de inte är i praktdräkt, men bläsandens hanar har en typisk tegelröd ton.
Mvh Toni