Annons

Fågelidentifikation

Chano skrev:
Det ljusare stråket som man lättast skiljer dom åt sitter lite högre upp på vingen.
Man ser inte det så bra här.
Men jag tycker mig ändå se att det längre upp är rätt "brunt" alltså inte ljust som på talltia.
Här uppe har vi ju bara talltita och jag tycker också att det där mer liknar entita.
Skulle vilja se en bild från sidan.
Mvh/-Anders

Här kommer en annan bild på samma fågel, dock inte direkt från sidan.

// Tobbe

Bilagor

• entita-talltita2.jpg
    entita-talltita2.jpg
    95 KB · Visningar: 501
Kan någon hjälpa mig med denna örn. Är det en ung havsörn eller en kungsörn???? Stjärten verkar ju ganska tvär men det är en svår vinkel.

Bilagor

• frågeörn 400.jpg
    frågeörn 400.jpg
    36.5 KB · Visningar: 438
gunau skrev:
Kan någon hjälpa mig med denna örn. Är det en ung havsörn eller en kungsörn???? Stjärten verkar ju ganska tvär men det är en svår vinkel.

Ung havsörn.
Unga Knugisar har distinkta vita "handflator" samt vit stjärt med ett brett svart ändband.

Fridens
Oscar

boxen skrev:
Här kommer en annan bild på samma fågel, dock inte direkt från sidan.

// Tobbe

Jag ser inte något annat än att det är en Entita.
Söker själv Entitor med ljus och lykta men det finns inte här uppe.
Kanske vi skulle byta lite.:)
Mvh/-Anders

De här jagade fiskstim i flock utanför Godahoppsudden, genom att störtdyka med full fart ner i vattnet. Bilden är kanske inte så kul, men visar det tydligt blåa runt ögat. Art?

Bilagor

• goda.jpg
    goda.jpg
    29.9 KB · Visningar: 330
Sula

Ja en Sula är det hur som helst. Men vilken art som håller till på de breddgraderna vet jag inte säkert. Den är väldans lik Havssulan som finns utanför vår västra kust, men jag vågar inte svara.

Chano skrev:
Jag ser inte något annat än att det är en Entita.
Söker själv Entitor med ljus och lykta men det finns inte här uppe.
Kanske vi skulle byta lite.:)
Mvh/-Anders

Hallå Anders och tack för ditt svar!
Jag skulle gärna byta med dig i några dagar för att få möjligheten att se och fotografera den vackra lappmesen.
// Tobbe

Tack Tobbe för ett snabbt svar. jag hade identifierat den som en varfågel, men en som var med vid fototillfället ville ha det till en stjärtmes.

//Kenneth

Fotade denna individ (de var två) idag 13/01 strax norr om Stockholm.

Avståndet är lååångt så det är kanske inte helt enkelt.

Bilagor

• mgl_kungsörn1.jpg.jpg
    mgl_kungsörn1.jpg.jpg
    61 KB · Visningar: 390
Här är en till! Jag gissar på Kungsörn efter lite studerande av `fåglarna´ men är mycket osäker.

Bilagor

• mgl_kungsörn2.jpg.jpg
    mgl_kungsörn2.jpg.jpg
    62.5 KB · Visningar: 386
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto