Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Jo Anders har redan svarat men visst är det en havsörn. Kika igen i fågelboken och jämför exempelvis stjärtlängd. Kungsörnen har något längre stjärt. Dessutom tycker jag att man kan ana mörkare näbbspets på den bilden som är i medljus viket gör fågeln i så fall till en icke vuxen fågel (gissar ganska villt att denna individ är 3-4år gammal). Den mörka bilden finns det inte mycket färgdata i men när jag drar i den så ser man ljus "armhåla" vilket också tyder på havsörn.

Du känner igen en havsörn ofta på den korta lite solfjäderformade stjärten och en stor rak planka som kommer glidande.

Bra Martin.
Det är ju naturligtvis så där man ska svara en som undrar.
Varför man ser att det är en havsörn.
Jag får bättra mig.
Snyggt Martin !!
Mvh/-Anders

Jaha, så fick kameran följa med till havet. Har liten eller ingen kännedom om de fåglar som lever där. Några av de foton jag tog kännde jag igen men dessa två är jag osäker på.
Nya Svenska Fågelboken är en bok med fina färgbilder men den hjälper inte mig så ofta tyvärr :/

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    21.6 KB · Visningar: 342
Jag skulle vilja ha denna havsörn till en 2K, alltså första vinter. Väldigt jämt bruntonad och med ungefär samma färg på stjärten utan vitt. En 3K-4K-fågel har ofta väldigt vit rygg och blir den äldre så är stjärten inte så brun. Dessutom är den vita armhålan som Martin nämner mer påtaglig på en ungfågel. Näbben ser väldigt mörk ut på den andra bilden, med endast lite ljust vid basen. Även detta är en bra karraktär på en fågel under sin första vinter. Detta framgår även fint i "Fågelguiden".
Fascinerande djur! =)
Hälsn. Erik

H_W skrev:
Jaha, så fick kameran följa med till havet. Har liten eller ingen kännedom om de fåglar som lever där. Några av de foton jag tog kännde jag igen men dessa två är jag osäker på.
Nya Svenska Fågelboken är en bok med fina färgbilder men den hjälper inte mig så ofta tyvärr :/

Honofärgade alfåglar och 2K gråtrut.

Gråtruten skiljs lättast från havstrut på mer jämt ljusbrun teckning och avsaknad av ljusare "halsband". Silltruten övervintrar vanligtvis inte på våra breddgrader och kan oftast uteslutas. Den är dock mer lik havstrut än gråtrut.

Jag kan ha svarat lite hastigt på 3-4K. Det har förklarats tidigare men är värt att upprepa. Det fågel-folk menar med K är kalenderår så fort en ungfågel överlever till januari blir den alltså 2K.

Till Erik, du kan mycket väl ha rätt, jag grundade min 3-4k teori på att jag tyckte vingen hade ojämn kant dvs någon form av ruggning hade skett på bilden man ser ovansidan men det kan vara att den håller vingen bara på ett knepigt vis.

2K fåglar ruggar mig veterligen under sommaren och då börjar de med både vingfjädrar intill kroppen och ungefär vid vingknogen.

Den mörka bilden från sidan tycker jag nu visar en väldigt jämn vingbakkant så du har nog rätt i att det är troligen en 2k fågel. Kan tillägga att sedan med 3 till 5-6k örnar brukar det bli väldigt svårt att åldersbestämma dem exakt, de flesta som ser ljus näbb och vit stjärt brukar säga adult, något som redan 4k örnar kan ha utvecklat...

Och jag har även sett 2k fåglar som är lite mer vitflammiga på ryggen så det är nog ingen helt säker karaktär för ungfågel men en helt jämn vingbakant däremot är det!

Har ett par bilder till som kanske kan hjälpa till beträffande åldern.

Bilagor

• mgl_kungsörn3.jpg.jpg
    mgl_kungsörn3.jpg.jpg
    44.6 KB · Visningar: 456
också en gråtrut?

Träffade på 2st av denna fågel på en ö ute i skärgården i somras, antar att det också är gråtrutar, och ungfåglar med tanke på hur grå de är, korrekt?

De var oerhört orädda, man fick nästan fysiskt fösa undan dem, och det gällde att hålla i fotoväskan...

Bilagor

• fagel11.jpg
    fagel11.jpg
    83 KB · Visningar: 454
Re: också en gråtrut?

StS skrev:
Träffade på 2st av denna fågel på en ö ute i skärgården i somras, antar att det också är gråtrutar, och ungfåglar med tanke på hur grå de är, korrekt?

De var oerhört orädda, man fick nästan fysiskt fösa undan dem, och det gällde att hålla i fotoväskan...

Här är jag nog beredd att säga silltrut. Kontrasten mellan bröst och vinge och det något ljusare mindre bruna huvudet talar för. Dessutom ser näbben lite klenare ut. Det skiljer kanske inte så mycket från gråtrut men jag får iaf den känslan. I detta fall handlar det om juvenila fåglar, alltså 1K.

Blir lite förbryllad, så jag tar hjälp av panelen. Jag vill få detta till en snatterand medan förnuftet säger gräsand. Tycker den liknar båda i vissa avseenden men den känns väldigt liten och spinkig vilket bör innebära snatterand.

Bilagor

• and-1.jpg
    and-1.jpg
    77.5 KB · Visningar: 381
munken skrev:
Blir lite förbryllad, så jag tar hjälp av panelen. Jag vill få detta till en snatterand medan förnuftet säger gräsand. Tycker den liknar båda i vissa avseenden men den känns väldigt liten och spinkig vilket bör innebära snatterand.

Det är lite svårt med den lilla bilden. Bästa karaktären är väl annars vingspegeln som är mer framträdande (och blå) hos gräsand. Några andra kännetecken är ögonsträcket som ofta upplevs som längre hos gräsand, något mer mörkt på hjässan och en lite annorlunda färg på näbben.

Jag skulle nog med tanke på sträcket genom ögat och den inte alltför orangea färgen på näbben ta denna lilla famlij som gräsänder. Men jag är inte säker, för det behöver åtmindstone jag en större bild.

Epix skrev:
Det är lite svårt med den lilla bilden. Bästa karaktären är väl annars vingspegeln som är mer framträdande (och blå) hos gräsand. Några andra kännetecken är ögonsträcket som ofta upplevs som längre hos gräsand, något mer mörkt på hjässan och en lite annorlunda färg på näbben.

Jag skulle nog med tanke på sträcket genom ögat och den inte alltför orangea färgen på näbben ta denna lilla famlij som gräsänder. Men jag är inte säker, för det behöver åtmindstone jag en större bild.

Ja det blev väldigt smått på plats i forumet, skickar upp en större förstoring. Ser varken blå eller vit spegel, men på ungarna är spegeln vit vilket jag trodde talade emot vanlig gräsand.

Bilagor

• and-2.jpg
    and-2.jpg
    99.9 KB · Visningar: 365
munken skrev:
Ja det blev väldigt smått på plats i forumet, skickar upp en större förstoring. Ser varken blå eller vit spegel, men på ungarna är spegeln vit vilket jag trodde talade emot vanlig gräsand.

Jag vågar inte svara för vad som gäller spegeln hos pulli, men nu syns näbben bättre och den talar klart för snatterand. Lite "nättare" och med den svarta ryggen utan avbrott. Att det honan inte har någon tydlig spegel är också ett snatterandsdrag. Jag får nog ändra min uppfattning och hålla med om att det troligtvis handlar om just snatterand som du föreslog.

Det vore kul att höra om någon annan har något att tillägga!?

Nu blir det sömn, god natt =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar