ANNONS
Annons

Fågelidentifikation

Vad kan detta vara? lyckas inte hitta honom/henne i min fågelbok tyvärr. Ingen direkt bra bild heller.

Bilagor

• _mg_2274liten.jpg
    _mg_2274liten.jpg
    49.7 KB · Visningar: 516
Jag får det till en grönfink. Titta på det gula strecket bak på sidan på den, det är en typiskt karaktär som jag inte sett på andra arter i Sverige.

Nu har jag gått vilse i vadarträsket igen. Vad är detta för tre gynnare?

Bilagor

• tre vadare 400.jpg
    tre vadare 400.jpg
    48.9 KB · Visningar: 414
eh va? var det ett skämt?

nå jag funderar på om det kan vara nån sorts ungfågel, vinterskrud eller har han blivit miljöförgiftad? det är den enda hanen som har grågrön näbb alla andra har gula.

Ok, variation då kanske, tack för det!

Funderade annars på om han stoppat ner näbben i nån dunk med lösningsmedel. Mycket skit som ligger och guppar i vattnet här vid Gröndal.

variation

Det är naturliga variationer. Gräsandens näbb kan vara alltifrån (vanligast) gul eller gulorange till gråaktig. Det är på vintern som gräsanden har sin vackra praktdräkt. På sommaren däremot kan de se rätt sjabbiga ut.

Talltita / Entita???
Kanske svårt att se på en så liten bild, men jag tycker att vingens armpennor har ganska så tydliga vita kanter, eller?

Kanske för dålig bild för att lyckas avgöra vilken art det är?

Tacksam för svar...

// Tobbe

Bilagor

• entita-talltita.jpg
    entita-talltita.jpg
    97.4 KB · Visningar: 585
Alexandersson skrev:
Rent spontant skulle jag säga entita, ljusare fågel och haklappen ser väldigt liten ut.

Jag tackar för ditt svar Martin!

Jag säger inte emot dig, men jag tycker att vingpennorna har tydliga vita kanter.
Vilket talar för att det är en talltita.
Men samtidigt så är väl entitan en betydligt vanligare fågel!?

Någon annan som mer bestämt kan säga vad det är?

// Tobbe

Det ljusare stråket som man lättast skiljer dom åt sitter lite högre upp på vingen.
Man ser inte det så bra här.
Men jag tycker mig ändå se att det längre upp är rätt "brunt" alltså inte ljust som på talltia.
Här uppe har vi ju bara talltita och jag tycker också att det där mer liknar entita.
Skulle vilja se en bild från sidan.
Mvh/-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar