Jag ställer en till fråga till detta fantastiska forum.
mvh
/Lars
har inte varit inne här på ett tag, o detta är ju en mkt intressant läsning. både frågeställningen o de svaren som kommit in.
detta är sädgäss. vför? jo de har orange ben, de är visserligen ljusa på ovansidan på vingen, men spetsbergsgås är mkt mer ljust även på ryggen. som man slängt aska på dem nästan. spetsbergsgäss hade man sett tydligt skära ben på en bild som denna. jag har själv bilder på betydligt längre avstånd där det syns mkt tydligt.
se fågeln längst ned till vänster så ser man en stjärttäckning som man aldrig ser på spetsbergsg.
även här en klar sädgås.
sen ngt jag jobbat med mkt på senare tid, att försöka se om det är fabalis (skogs) eller rossicus (tundra) sädgås.
tittar vi på den övre högra fågeln, så ser man att näbbteckningen är rätt ljus. det indikerar fabalis. dvs skogssädgås. vanligast är att de håller sig för sig själva de båda raserna så ofta kan man rasbestämma en fågel så är de flesta (oftast alla) samma ras.
fabalis är än så länge en ras som tyvärr minskar kraftigt i sitt utbredningsområde. däremot den tidigare ansedda ovanliga rasen rossicus, en stabil eller tom ökande population. som är otroligt underskattad ras hos oss.
det har jag bla märkt vid tåkern där jag skådar o räknar gäss så är det en underbar skola att lära sig detta.
hittar man halsmärkta gäss kan man rapportera in dessa på en väldigt intressant hemsida som heter geese.org. där lär man sig mkt och kan följa individer under flera år. jag har flera enskilda individer jag sett under som max 5år, superhäftigt
Med vänlig hälsning peter