Annons

Fågelidentifikation

Några fåglar från förra veckan som jag undrar över. På platsen (Hoburgen) har taigasångare och mindre flugsnappare setts under perioden.

Är det dom jag fått på bild.

//Lars

Taigasångare är det definitivt. Det ser man på de två ljusa vingbanden samt det väldigt tydliga och ordentligt långa ögonbrynsstrecket. Färgerna stämmer likaväl och jag antar att den lockade med ett klart och tvåstavig läte? Typ Tui-uiit? (Omöjligt att beskriva fågelläten i text egentligen)

Mindre flugsnappare har jag inte så stor erfarenhet men nog tycker jag det ser ut som det vad jag kan minnas. Var den vit bak på sidan av stjärten? Ser inte det på någon av bilderna..
 
Jag får inte ihop denna. Fotad på en ö strax söder om Istanbul i lördags. /Frode
 

Bilagor

  • _DSC3156.jpg
    _DSC3156.jpg
    73.1 KB · Visningar: 48
Taigasångare är det definitivt. Det ser man på de två ljusa vingbanden samt det väldigt tydliga och ordentligt långa ögonbrynsstrecket. Färgerna stämmer likaväl och jag antar att den lockade med ett klart och tvåstavig läte? Typ Tui-uiit? (Omöjligt att beskriva fågelläten i text egentligen)

Mindre flugsnappare har jag inte så stor erfarenhet men nog tycker jag det ser ut som det vad jag kan minnas. Var den vit bak på sidan av stjärten? Ser inte det på någon av bilderna..

Tackar!

Taigasångaren var trevlig även om bilderna inte blev så bra (kraftigt motljus).

Bifogar en bild till på eventuell mindre snappare om det syns bättre där.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP8833_FS_forum.jpg
    _IGP8833_FS_forum.jpg
    72.4 KB · Visningar: 287
Tackar för svaren. Det känns ganska säkert som taiga och mindre f.

Det var lite svårt att få en bild den mindre ovanifrån när den satt tre meter upp ;-)

//Lars
 
Jag ställer en till fråga till detta fantastiska forum.
mvh
/Lars

har inte varit inne här på ett tag, o detta är ju en mkt intressant läsning. både frågeställningen o de svaren som kommit in.

detta är sädgäss. vför? jo de har orange ben, de är visserligen ljusa på ovansidan på vingen, men spetsbergsgås är mkt mer ljust även på ryggen. som man slängt aska på dem nästan. spetsbergsgäss hade man sett tydligt skära ben på en bild som denna. jag har själv bilder på betydligt längre avstånd där det syns mkt tydligt.
se fågeln längst ned till vänster så ser man en stjärttäckning som man aldrig ser på spetsbergsg.
även här en klar sädgås.

sen ngt jag jobbat med mkt på senare tid, att försöka se om det är fabalis (skogs) eller rossicus (tundra) sädgås.
tittar vi på den övre högra fågeln, så ser man att näbbteckningen är rätt ljus. det indikerar fabalis. dvs skogssädgås. vanligast är att de håller sig för sig själva de båda raserna så ofta kan man rasbestämma en fågel så är de flesta (oftast alla) samma ras.
fabalis är än så länge en ras som tyvärr minskar kraftigt i sitt utbredningsområde. däremot den tidigare ansedda ovanliga rasen rossicus, en stabil eller tom ökande population. som är otroligt underskattad ras hos oss.
det har jag bla märkt vid tåkern där jag skådar o räknar gäss så är det en underbar skola att lära sig detta.

hittar man halsmärkta gäss kan man rapportera in dessa på en väldigt intressant hemsida som heter geese.org. där lär man sig mkt och kan följa individer under flera år. jag har flera enskilda individer jag sett under som max 5år, superhäftigt

Med vänlig hälsning peter
 
har inte varit inne här på ett tag, o detta är ju en mkt intressant läsning. både frågeställningen o de svaren som kommit in.

...
...

hittar man halsmärkta gäss kan man rapportera in dessa på en väldigt intressant hemsida som heter geese.org. där lär man sig mkt och kan följa individer under flera år. jag har flera enskilda individer jag sett under som max 5år, superhäftigt

Med vänlig hälsning peter

Hej
Inte trodde jag att min "enkla" novis-fråga kunde orsaka så mycket engagemang och intressanta kommentarer.
TACK till alla!
mvh
/Lars
 
Hej fågelvänner!

Jag hade besök av korsnäbbar i trädgården i Falkenberg idag. Är det den större varianten och går det att se om den första är en juvenil eller en hona?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • korsnäbb1.jpg
    korsnäbb1.jpg
    436.8 KB · Visningar: 38
  • korsnäbb2.jpg
    korsnäbb2.jpg
    357.7 KB · Visningar: 41
Ängspiplärka ?

Stekenjokk i augusti, flög upp vinglade och dalade i omgångar, jag minns inte lätet, om det var något. Mindre än en trast, lärkstorlek.
 

Bilagor

  • Stekenjokk_20130804_175a.jpg
    Stekenjokk_20130804_175a.jpg
    542.3 KB · Visningar: 53
  • Stekenjokk_20130804_173a.jpg
    Stekenjokk_20130804_173a.jpg
    530.7 KB · Visningar: 44
  • Stekenjokk_20130804_172a.jpg
    Stekenjokk_20130804_172a.jpg
    421.3 KB · Visningar: 40
Silvertärna ?

Stekenjokk i augusti
 

Bilagor

  • Stekenjokk_20130806_269a.jpg
    Stekenjokk_20130806_269a.jpg
    191.1 KB · Visningar: 39
  • Stekenjokk_20130806_268a.jpg
    Stekenjokk_20130806_268a.jpg
    193.5 KB · Visningar: 43
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.