Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Jag kan tillägga att dom har suttit och ätit av tallkottarna. Jag tänkte att det betydde större men nu har jag läst att mindre korsnäbbar också kan äta kottar på tallar (eller i varje fall vara på tallar) ibland.

jag tycker de är riktigt knepiga ofta. enklare i fält när man ser dem bra.
men jag tycker nog att de har tillräcklig bred näbbas, o tjurnacke. mer än man oftast ser på mindre kors.

men som sagt inte lätta de där.

Med vänlig hälsning peter
 
Svarthuvad mås?

Den här var flitig fiskare i Krankesjön, Skåne en dag i början av september. Kanske det är bara på bilden men jag tycker näbben ser särskilt lång och kraftig ut?
Vänliga hälsningar
Deerhunter
 

Bilagor

  • IMG_9555web.jpg
    IMG_9555web.jpg
    22.7 KB · Visningar: 58
Den där skulle jag nog sätta 2K (född i fjol) hane på....
Ryggen börjar bli blågrå (hane), armpennorna uppvisar två olika generationer (2K) mm...

/Oscar

Kan en 2K ha så tydligt ljustoppade större täckare? Det var främst detta och den lite mer varmgulbruna tonen på kroppen som fick mig att sätta 1K.

Sen har jag lite svårt att se olika generationer på armpennorna, men där är jag inte helt kunnig om hur olika generationer skiljer på blåhök. Upplys mig gärna :)

Och jag har svårt att se blågrått på ryggen också, om jag ska va ärlig...


Mvh Toni
 
Kan en 2K ha så tydligt ljustoppade större täckare? Det var främst detta och den lite mer varmgulbruna tonen på kroppen som fick mig att sätta 1K.

Sen har jag lite svårt att se olika generationer på armpennorna, men där är jag inte helt kunnig om hur olika generationer skiljer på blåhök. Upplys mig gärna :)

Och jag har svårt att se blågrått på ryggen också, om jag ska va ärlig...


Mvh Toni

I mina ögon ser ryggen ut att ha en avbrytande nyans mot dräkten i övrigt, en mer enhetligt gråfärgad nyans utan bruna streckningar. På bilden från ovan syns mörkare, "gråa" armpennor i kontrast mot de innersta ljusbruna dito. På bilden underifrån syns tydligt bandning på armpennorna, vilket borde ha varit mer dolt på 1K-armpennor som är överlag mörka. Men visst, de ljustoppade täckarna på ovansidan pekar dock på 1K...

/Oscar
 
Kan en 2K ha så tydligt ljustoppade större täckare? Det var främst detta och den lite mer varmgulbruna tonen på kroppen som fick mig att sätta 1K.

Sen har jag lite svårt att se olika generationer på armpennorna, men där är jag inte helt kunnig om hur olika generationer skiljer på blåhök. Upplys mig gärna :)

Och jag har svårt att se blågrått på ryggen också, om jag ska va ärlig...


Mvh Toni

nja, en 2k hanne skulle vara mkt mer adult lik än denna. så jag håller nog med toni om 1k. o könsbestämning kan man väl inte göra utifrån dessa bilder då iris inte syns. även den ljusa ytterdelen på stjärten (förutom allt annat) indikerar 1k fågel, som "alla" rovfåglar gör med den typen av teckning.
Med vänlig hälsning peter
 
Hjälp! Jag är förbryllad av det mörka huvudet. Är det en ormvråk i juv. dräkt eller kanske fjällvråk? Fotad i södra Finland i går.

--Calle
 

Bilagor

  • NR_24359.JPG
    NR_24359.JPG
    59.4 KB · Visningar: 390
  • NR_24364.JPG
    NR_24364.JPG
    60.3 KB · Visningar: 388
  • NR_24366.JPG
    NR_24366.JPG
    85.9 KB · Visningar: 386
En till

Hej!
Denna sångare (?) fotograferade jag idag i skogarna runt Vombsjön, Skåne. Får ingen rätsida på arten. Någon som vill upplysa mig?
/ Deerhunter
 

Bilagor

  • IMG_2719web.jpg
    IMG_2719web.jpg
    45.4 KB · Visningar: 58
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.