Peterus
Aktiv medlem
Västerås igår.
mvh
/Lars
Taltrast (har dock svårt att se skillnad på Dubbeltrasten)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Västerås igår.
mvh
/Lars
Västerås igår.
mvh
/Lars
Hej Lars.
Jag ser inte någon grågås i flocken, du har fångat en flock med Spetsbergsgäss på bild.
Grattis
Taltrast.
Dubbeltrasten är en betydligt kraftigare fågel och går mer i grått. Här har vi VAAARMA färger och lite mystrast, blitr taltrast.
//Benny
Nu är spetsbergsgås och sädgås väldigt lika. Jag tycker fötterna verkar oranga, vilket talar för sädgäss. Spetsbergsgäss har rosa fötter.Hej Lars.
Jag ser inte någon grågås i flocken, du har fångat en flock med Spetsbergsgäss på bild.
Grattis
Nu är spetsbergsgås och sädgås väldigt lika. Jag tycker fötterna verkar oranga, vilket talar för sädgäss. Spetsbergsgäss har rosa fötter.
Jag skulle också sätta sädgäss på dessa.
Ni som håller på sädgäss, en fundering till er.
Färgen på fötterna i bilden har jag inte gått efter i min bedömning av arttillhörighet. Färgen på ett kort är svårt att använda, faktorer som tid på dagen, avståndet till motivet och glaset i objektivet och inställningen på skärmen som man tittar på påverkar om fötterna ser orangea eller rosa ut.
Kontrasten mellan ett mörkare huvud och ljusare hals och rygg. Sädgässen mörka ton på huvudet går mycket längre ner över halsen.
Dessa gäss har ljusa ryggar, vilket stämmer bättre in på Spetsbergsgås än Sädgås.
Kontrasten mellan mörka partier och ljusa partier på gässen påverkas mindre av de faktorer som påverkar färguppfattningen.
Och med tanke på att sädgässens näbbfärg varierar ganska mycket och att benfärgen på vissa individer på bilden är tydligt orange, håller jag också fast vid sädgås. Taxonomiskt är sädgås-spetsbergsgåskomplexet intressant men långt ifrån enkelt och det finns olika falanger som vill dela upp arterna i två, tre eller tom flera arter.Jag håller vid sädgås än så länge.
Är det någon som ser vilken sorts hök det här är? Kortet är från idag i Falkenberg.
Mvh,
Andreas
Det är en blå kärrhök 1K. Dvs 1'a kalenderår och alltså kläckt ur ägget denna sommar. Mycket vackra fåglar!
Färgen på fötterna i bilden har jag inte gått efter i min bedömning av arttillhörighet. Färgen på ett kort är svårt att använda, faktorer som tid på dagen, avståndet till motivet och glaset i objektivet och inställningen på skärmen som man tittar på påverkar om fötterna ser orangea eller rosa ut.
Kontrasten mellan ett mörkare huvud och ljusare hals och rygg. Sädgässen mörka ton på huvudet går mycket längre ner över halsen.
Dessa gäss har ljusa ryggar, vilket stämmer bättre in på Spetsbergsgås än Sädgås.
Kontrasten mellan mörka partier och ljusa partier på gässen påverkas mindre av de faktorer som påverkar färguppfattningen.
Mycket svår utan att se bakklon. Som nån annan skrev tyder mycket på trädpip, men näbben ser liten och klen ut, vilket pekar mot ängspip.
Jag klarar den inte. Hade fått gå obestämd för mig.
//Benny