Annons

Fågelidentifikation

Gåsflocken

Jag skulle också sätta sädgäss på dessa.

Ni som håller på sädgäss, en fundering till er.
Färgen på fötterna i bilden har jag inte gått efter i min bedömning av arttillhörighet. Färgen på ett kort är svårt att använda, faktorer som tid på dagen, avståndet till motivet och glaset i objektivet och inställningen på skärmen som man tittar på påverkar om fötterna ser orangea eller rosa ut.
Kontrasten mellan ett mörkare huvud och ljusare hals och rygg. Sädgässen mörka ton på huvudet går mycket längre ner över halsen.
Dessa gäss har ljusa ryggar, vilket stämmer bättre in på Spetsbergsgås än Sädgås.
Kontrasten mellan mörka partier och ljusa partier på gässen påverkas mindre av de faktorer som påverkar färguppfattningen.
 
Klippt från annan sida.

"Spetsbergsgåsen liknar sädgåsen så mycket att den tidigare ansågs vara en ras av denna. Spetsbergsgåsens näbb är kortare än sädgåsens och inte orange utan svart och till en liten del ljusröd. "

Ser du på ditt original hur näbbarna ser ut, jag tycker det ser ut som en hel del orange på vissa av dom.
 
Ni som håller på sädgäss, en fundering till er.
Färgen på fötterna i bilden har jag inte gått efter i min bedömning av arttillhörighet. Färgen på ett kort är svårt att använda, faktorer som tid på dagen, avståndet till motivet och glaset i objektivet och inställningen på skärmen som man tittar på påverkar om fötterna ser orangea eller rosa ut.
Kontrasten mellan ett mörkare huvud och ljusare hals och rygg. Sädgässen mörka ton på huvudet går mycket längre ner över halsen.
Dessa gäss har ljusa ryggar, vilket stämmer bättre in på Spetsbergsgås än Sädgås.
Kontrasten mellan mörka partier och ljusa partier på gässen påverkas mindre av de faktorer som påverkar färguppfattningen.

Jag skulle vilja säga att vingarnas ovansidor är ungefär lika ljusa som sädgässens är. Men det är också svårt, solljuset kan luras mycket i det med.
Gässen är dessutom långhalsade, det är inte spetsbergsgässen, de ser mer kompakta ut i sin flykt. De ser verkligen korthalsade ut.
Jag tycker även näbbarna är för kraftiga för spetsbergsgås, de har mer sädgås storlek.
Även det grå bandet på stjärten tycker jag är för brett för spetsbergsgås men det är en svår karaktär att bestämma ifrån.
Sen kan jag inte släppa benfärgen, den ser mycket mer orange ut än köttfärgad även om alla de faktorer du nämner, naturligtvis spelar in.

Tycker det här även är ett bra bevis på skillnaden att se en fågel i fält och bestämma den där, mot att efter bestämma på en bild. Då får man även in läten t.ex, där spetsbergsgås och sädgås skiljer sig markant.

Jag håller vid sädgås än så länge.
 
Jag håller vid sädgås än så länge.
Och med tanke på att sädgässens näbbfärg varierar ganska mycket och att benfärgen på vissa individer på bilden är tydligt orange, håller jag också fast vid sädgås. Taxonomiskt är sädgås-spetsbergsgåskomplexet intressant men långt ifrån enkelt och det finns olika falanger som vill dela upp arterna i två, tre eller tom flera arter.
 
Är det någon som ser vilken sorts hök det här är? Kortet är från idag i Falkenberg.

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • hök.jpg
    hök.jpg
    82.1 KB · Visningar: 365
Ni som håller på sädgäss, en fundering till er.
Färgen på fötterna i bilden har jag inte gått efter i min bedömning av arttillhörighet. Färgen på ett kort är svårt att använda, faktorer som tid på dagen, avståndet till motivet och glaset i objektivet och inställningen på skärmen som man tittar på påverkar om fötterna ser orangea eller rosa ut.
Kontrasten mellan ett mörkare huvud och ljusare hals och rygg. Sädgässen mörka ton på huvudet går mycket längre ner över halsen.
Dessa gäss har ljusa ryggar, vilket stämmer bättre in på Spetsbergsgås än Sädgås.
Kontrasten mellan mörka partier och ljusa partier på gässen påverkas mindre av de faktorer som påverkar färguppfattningen.


Tillägg: Läste precis inlägget om proportionerna hals kropp på dessa två arter. Gässen på bilden är onekligen långhalsade o inte kompakta i flygsilluetten. Kraftiga näbbar på dessa inte små o nätta som på Spetsbergsgäss.
 
Mycket svår utan att se bakklon. Som nån annan skrev tyder mycket på trädpip, men näbben ser liten och klen ut, vilket pekar mot ängspip.

Jag klarar den inte. Hade fått gå obestämd för mig.

//Benny

Tackar, jag lär mig mer o mer och förstår att det är inte enkelt alla gånger. Det är skönt att ni finns här och kan bringa ljus över våra funderingar och frågor

/ Jonas
 
Ni som håller på sädgäss, en fundering till er.
Färgen på fötterna i bilden har jag inte gått efter i min bedömning av arttillhörighet. Färgen på ett kort är svårt att använda, faktorer som tid på dagen, avståndet till motivet och glaset i objektivet och inställningen på skärmen som man tittar på påverkar om fötterna ser orangea eller rosa ut.
Kontrasten mellan ett mörkare huvud och ljusare hals och rygg. Sädgässen mörka ton på huvudet går mycket längre ner över halsen.
Dessa gäss har ljusa ryggar, vilket stämmer bättre in på Spetsbergsgås än Sädgås.
Kontrasten mellan mörka partier och ljusa partier på gässen påverkas mindre av de faktorer som påverkar färguppfattningen.

Jag är färgblind, varvid dessa går bort för mig.

//Benny
 
Några fåglar från förra veckan som jag undrar över. På platsen (Hoburgen) har taigasångare och mindre flugsnappare setts under perioden.

Är det dom jag fått på bild.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP8822_FS_forum_2.jpg
    _IGP8822_FS_forum_2.jpg
    69.1 KB · Visningar: 290
  • _IGP8824_FS_forum.jpg
    _IGP8824_FS_forum.jpg
    83.7 KB · Visningar: 291
  • _IGP8825_FS_forum.jpg
    _IGP8825_FS_forum.jpg
    65.4 KB · Visningar: 297
  • _IGP8832_FS_forum.jpg
    _IGP8832_FS_forum.jpg
    73.9 KB · Visningar: 292
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.