Annons

Fågelidentifikation

Några rovfåglar Asköviken Västerås

Hej
Några rovisar från Asköviken för ca 2v sedan.
Mina gissningar:
1 Havsörn
2 Ormvråk
3 Ormvråk
4 Lärkfalk
5 Vet ej
mvh
/Lars
 

Bilagor

  • ev Havsörn.jpg
    ev Havsörn.jpg
    5.8 KB · Visningar: 57
  • IMG_2040_beskuren_ev ormvråk.jpg
    IMG_2040_beskuren_ev ormvråk.jpg
    11.3 KB · Visningar: 72
  • IMG_2047_beskuren.jpg
    IMG_2047_beskuren.jpg
    8.2 KB · Visningar: 71
  • IMG_2067_lärkfalk.jpg
    IMG_2067_lärkfalk.jpg
    7.3 KB · Visningar: 68
  • IMG_2110_beskuren.jpg
    IMG_2110_beskuren.jpg
    5.7 KB · Visningar: 70
Ytterligare några rovfåglar från Asköviken

Fortsättning....
Det var många rovfåglar där så här kommer några till.
Bild 6 och 7 är troligtvis samma individ. Ev även nr 8 och 9.
mvh
/Lars
 

Bilagor

  • IMG_2146_beskuren.jpg
    IMG_2146_beskuren.jpg
    163.1 KB · Visningar: 66
  • IMG_2148_beskuren.jpg
    IMG_2148_beskuren.jpg
    10.2 KB · Visningar: 58
  • IMG_2151_beskuren.jpg
    IMG_2151_beskuren.jpg
    9.1 KB · Visningar: 72
  • IMG_2161_beskuren.jpg
    IMG_2161_beskuren.jpg
    6.8 KB · Visningar: 58
Jag skulle väl dra till med ormvråk på allihopa i den sista serien, alltså 6-9. Samt även på de som du själv gissade ormvråk på, 2 och 3.

De andra var lite för svåra för min del, om du inte har fler bilder på dem.
 
Piplärka - rödstrupig eller träd ?

Har en fråga till er kunniga, försöker finna ut om bilderna föreställer en vanlig trädpip eller om det rödstrupig? Kollat runt på ett antal sidor och ibland har den rödstrupiga verkligen färg men också på vissa bilder blek. Hur ser man skillnad ? Jag tycker att denna är röd så jag blir osäker, men vad är det ?
Bilderna är tagna i Värmland, Hammarö den 18 sept
Tacksam för hjälp, Jonas
 

Bilagor

  • piplärka.jpg
    piplärka.jpg
    110.2 KB · Visningar: 81
  • piplärka2.jpg
    piplärka2.jpg
    302 KB · Visningar: 59
Har en fråga till er kunniga, försöker finna ut om bilderna föreställer en vanlig trädpip eller om det rödstrupig? Kollat runt på ett antal sidor och ibland har den rödstrupiga verkligen färg men också på vissa bilder blek. Hur ser man skillnad ? Jag tycker att denna är röd så jag blir osäker, men vad är det ?
Bilderna är tagna i Värmland, Hammarö den 18 sept
Tacksam för hjälp, Jonas

well, någon rödpip är det inte. sen kvarstår frågan om det är trädpip eller ängspip.
de flesta trädpipen har ju flyttat nu, men långt ifrån alla. men de är på sista "tampen" nu. bilden är inte helt lätt tycker jag, men ögonbrynsstrecket syns rätt bra vilket tyder på trädpip. vidare tycker man att streckningen på sidorna är avsevärt klenare än de på bröstet så indikerar även det trädpip...
man kan inte se bakklon som är en mkt säker karaktär, så här får det bli en avancerad gissning. de karaktärer som är rätt subjektiva är trädpip mest sannolikt, men tidsmässigt borde det vara en ängspip...svår bild tycker jag, men någon annan kanske är mer säker än mitt svamlande...

Med vänlig hälsning peter
 
well, någon rödpip är det inte. sen kvarstår frågan om det är trädpip eller ängspip.
de flesta trädpipen har ju flyttat nu, men långt ifrån alla. men de är på sista "tampen" nu. bilden är inte helt lätt tycker jag, men ögonbrynsstrecket syns rätt bra vilket tyder på trädpip. vidare tycker man att streckningen på sidorna är avsevärt klenare än de på bröstet så indikerar även det trädpip...
man kan inte se bakklon som är en mkt säker karaktär, så här får det bli en avancerad gissning. de karaktärer som är rätt subjektiva är trädpip mest sannolikt, men tidsmässigt borde det vara en ängspip...svår bild tycker jag, men någon annan kanske är mer säker än mitt svamlande...

Med vänlig hälsning peter

Tack Peter för ett snabbt och förklarande svar. Att det var en Rödpip trodde jag egentligen inte men tyckte den var mer färgad än vanligt. Ibland tror man att man lärt sig och kan se skillnad men då dyker det upp någon som är svår att bestämma och man märker att man har en lång bit kvar att säga säkert. Skam den som ger sig
/ Jonas
 
Skrake eller något liknande?

Hej allesammans
Det här paret badade o putsade fjäderdräkten när jag gick förbi, har försökt slå upp dem
men dragit nit bilden tagen idag Ljungsbro Göta kanal
Kanske kan någon hjälpa mig med identifieringen?
Tack på förhand / Marie
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    94.2 KB · Visningar: 53
Grå flugsnappare?

Hej,

Kan någon säga om detta är en grå flugsnappare? Beklagar bildkvalitén men han ville inte sitta stilla...

MVH/ Bengt
 

Bilagor

  • 130919 Malen (7).jpg
    130919 Malen (7).jpg
    42.8 KB · Visningar: 50
  • 130919 Malen (22).jpg
    130919 Malen (22).jpg
    65.5 KB · Visningar: 49
Har en fråga till er kunniga, försöker finna ut om bilderna föreställer en vanlig trädpip eller om det rödstrupig? Kollat runt på ett antal sidor och ibland har den rödstrupiga verkligen färg men också på vissa bilder blek. Hur ser man skillnad ? Jag tycker att denna är röd så jag blir osäker, men vad är det ?
Bilderna är tagna i Värmland, Hammarö den 18 sept
Tacksam för hjälp, Jonas

Mycket svår utan att se bakklon. Som nån annan skrev tyder mycket på trädpip, men näbben ser liten och klen ut, vilket pekar mot ängspip.

Jag klarar den inte. Hade fått gå obestämd för mig.

//Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.