Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Kan detta vara en juvenil snösparv? Fotad på Getterön idag.

visst är det som de säger här en klockren törnsångare. o tänk på att i maj finns inga juvenila (dvs ungfåglar som är födda i år) snösparvar. det gör att man kan utesluta den ålderskategorin än så länge under 2013,.
Med vänlig hälsning peter

Då är det sångartider igen...

Har en känsla av att bild 1 är en Lövsångare samt att bild 2 & 3 är Ärtsångare. Är jag helt ute och cyklar?

Tacksam för all hjälp man kan få.

Mvh Lennart

för mig är phyllen än gransångare. bla mörka ben, mörk näbb samt rätt mörk ryggsida. vingens form o vingpenne projektion går inte att bedöma på denna bild.
grattis till en jättefin bild iaf!

Jag tycker det är lite klurigt med tärnor. Någon vänlig själ som vill hjälpa mig?

Jag tycker att det som talar för silvertärna är kort näbb, men svart spets säger fisktärna.
Långa stjärtspröt säger silvertärna, men ljust bröst säger fisktärna.
Distinkt mörkt band på vingen på den flygande bilden ger silvertärna, men långa ben vid sittande ger fisktärna.

Förvirrad : )

är det verkligen samma individer? flyktbilden visar en silvertärna. men som du säger så visar de långa benen på sittande närmaste fågeln (än tydligare på den bortre) att det är fiskt. även stor ljus kind är en bra karaktär för fisktärna.

Stort tack för svar på dagens tidigare fråga som visade sig vara en lövsångare. Nu just hemkommen från ännu en fototur är jag oerhört intresserad av vad detta är för fåglar? Är det två olika eller rent av samma sort? Som vanligt bilder tagna på långt håll:

Först en bild på bägge fåglarna på samma bild bara för att visa en viss storleksskillnad och som jag ser det, även en fjäderdräktsskillnad.

Därefter kommer en närmare bild på den vänstra fågeln, därefter två bilder på den högra. Vad är nu detta?

Bilagor

• vadarens-5586.jpg
    vadarens-5586.jpg
    15.2 KB · Visningar: 306
  • vadaren-5586.jpg
    vadaren-5586.jpg
    18.6 KB · Visningar: 312
  • vadaren-5603.jpg
    vadaren-5603.jpg
    21 KB · Visningar: 308
  • vadaren-5605.jpg
    vadaren-5605.jpg
    21.1 KB · Visningar: 307
Behöver hjälp!

Hej hopp!
Här kommer några usla bilder som vill ha hjälp med. Kan det tänkas vara grågås och rödhake tro? :)

// Anette

Bilagor

• grågås.jpg
    grågås.jpg
    24 KB · Visningar: 307
  • rödhake.jpg
    rödhake.jpg
    7.6 KB · Visningar: 303
Stort tack för svar på dagens tidigare fråga som visade sig vara en lövsångare. Nu just hemkommen från ännu en fototur är jag oerhört intresserad av vad detta är för fåglar? Är det två olika eller rent av samma sort? Som vanligt bilder tagna på långt håll:

Först en bild på bägge fåglarna på samma bild bara för att visa en viss storleksskillnad och som jag ser det, även en fjäderdräktsskillnad.

Därefter kommer en närmare bild på den vänstra fågeln, därefter två bilder på den högra. Vad är nu detta?

Skogssnäppa och grönbena.

//Benny

Skogssnäppa och grönbena.

//Benny

Stort tack Benny! Jag var själv inne på Drillsnäppa och tycker att den fortfarande är ganska lik. Ser du skillnaden mot Skogssnäppan genom att "min" fågel inte har den där vita glipan vid halsen som annars karaktäriserar Drillsnäppan? Försöker lära mig, därav mina frågor :)

Grönbenan fick jag ett tag till Gluttsnäppa så jag är evigt tacksam för ditt svar.

Stort tack Benny! Jag var själv inne på Drillsnäppa och tycker att den fortfarande är ganska lik. Ser du skillnaden mot Skogssnäppan genom att "min" fågel inte har den där vita glipan vid halsen som annars karaktäriserar Drillsnäppan? Försöker lära mig, därav mina frågor :)

Grönbenan fick jag ett tag till Gluttsnäppa så jag är evigt tacksam för ditt svar.

Ja vita glipan saknas här. Sen vill jag minnas att drillsnäppan har tydligt ljust ögonbryn.

Men lätt är det inte, snart skriver säkert nån drillsnäppa !

//Benny

Ohh, bröttorp, min favoritlokal!! :) fast säg det inte till någon! :) kan mycket väl vara löv men jag tyckte grundfärgen var brun-grå och benen mörka... Men det är luddigt och se exakt, Bennys förslag men löv är säkert rätt!

Lovar att knipa om hemligheten Jens.

Mvh Lennart

Här kommer 5 bilder till från senaste veckan. Har vissa tankar kring vad det kan tänkas vara så det skall bli skoj att se om jag har något rätt.

Mvh Lennart

Bilagor

• 130509 Montagu's Harrier.jpg
    130509 Montagu's Harrier.jpg
    49.7 KB · Visningar: 297
  • D800_130512_4263.jpg
    D800_130512_4263.jpg
    75.1 KB · Visningar: 297
  • D800_130509_1394.jpg
    D800_130509_1394.jpg
    161.9 KB · Visningar: 296
  • D800_130510_1489.jpg
    D800_130510_1489.jpg
    139.3 KB · Visningar: 302
  • D800_130512_4270.jpg
    D800_130512_4270.jpg
    102.8 KB · Visningar: 295
Här kommer 5 bilder till från senaste veckan. Har vissa tankar kring vad det kan tänkas vara så det skall bli skoj att se om jag har något rätt.

Mvh Lennart
ängshök, möjligen blåhök. när o var tog du den? borde kolla bättre men har inte tiden just nu, så du får säkert fler förslag under dagen.
brun kärrhök
lövsångare
gransångar
lövsångare.

ängshök, möjligen blåhök. när o var tog du den? borde kolla bättre men har inte tiden just nu, så du får säkert fler förslag under dagen.
brun kärrhök
lövsångare
gransångar
lövsångare.

Hej Peter,

Bild 1. Tagen över de öppna fälten på väg mot Kivik strax innan uppfarten till Stenshuvud National Park
Bild 2. Tagen i Triberga, Öland, ovanför "sjön" där.
Bild 3. Tagen i Bröttorp.
Bild 4. Tagen i Bröttorp, i exakt samma träd.
Bild 5. Tagen i Triberga, Öland, i en villa trädgård.

Mvh Lennart

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar