Annons

Fågelidentifikation

man kan ju ana snö i bakgrunden. så jag förmodar att bilderna är tagna nyligen, kanske vid någon svensk kuststrand?
piplärkorna är ju inte helt lätta att arta. lättast är faktiskt via lätet. ängspiplärka som detta är har ett rätt vasst ist ist ist.
de altrernativ som finns så här års är dels skärpiplärka som är sparsam, sedan även vattenpiplärka som är rent sällsynt. de två stora piplärkorna dvs större och mongolpiplärka kan vi nog lämna därhän.

karaktärer, i fräch dräkt som denna har rätt plain teckning i ansiktet. streckning på bröst o flanker rätt likstora. näbben rätt kort o tunn., det är väl de karaktärerna man kan se på dessa bilder.
annars är bakklon en bra karaktär för många piplärkor.

///Berglin

Tack för det snabba svaret Berglin.
Ja, bilden är tagen igår på Glimminge plantering, nordvästra skånes kust. På denna lokal har man ett par dagar tidigare rapporterat vattenpiplärka, så jag tänkte att det kanske var denna.
/Kenneth
 
Tack för det snabba svaret Berglin.
Ja, bilden är tagen igår på Glimminge plantering, nordvästra skånes kust. På denna lokal har man ett par dagar tidigare rapporterat vattenpiplärka, så jag tänkte att det kanske var denna.
/Kenneth

om jag inte misstar mig har väl vattenpip mörka ben, medans denna ängspip har mer skära.

///Berglin
 
Ok, då tänkte jag sätta era kunskaper på prov med den här rovfågeln. Hade de cirkulerande över oss i flera dagar, helt oskygga. Fotad i Thailand. Någon som kan ge en närmare artbestämning utifrån de kassa bilderna? Själv vet jag inget om vad som finns där nere...
 

Bilagor

  • P1192700.jpg
    P1192700.jpg
    2.9 KB · Visningar: 528
  • P1192646.jpg
    P1192646.jpg
    3.3 KB · Visningar: 537
Ok, då tänkte jag sätta era kunskaper på prov med den här rovfågeln. Hade de cirkulerande över oss i flera dagar, helt oskygga. Fotad i Thailand. Någon som kan ge en närmare artbestämning utifrån de kassa bilderna? Själv vet jag inget om vad som finns där nere...

det där var inte så lätt för mig iaf. kollade boken o första intrýcket var white-bellied seaeagle. men jag tycker igentligen stjärten känns lite för lång för den.
booted eagle stämmer bäst överens med stjärlängd. den heter dvärgörn på svenska.

kanske kunde du bifoga någon fillänk där man kan förstora lite?!?
eller ngn med mer erfarenhet från dessa trakter.

///Berglin
 
Uggla

Pärluggla? Tänkte först sparvuggla när jag bara såg baksidan och den har teckning i nacken som ser ut som ett falskt ansikte. Tyvärr hade jag ingen kikare i bilen och framifrån ser det mest om pärluggla tycker jag. Är ju natt dessutom och då är väl sparvugglan inte aktiv heller. Mobilfoton så de kanske inte hjälper mycket.

Uggla.PNG

Uggls.PNG
 
Ok, då tänkte jag sätta era kunskaper på prov med den här rovfågeln. Hade de cirkulerande över oss i flera dagar, helt oskygga. Fotad i Thailand. Någon som kan ge en närmare artbestämning utifrån de kassa bilderna? Själv vet jag inget om vad som finns där nere...
Skulle tro detta är en braminglada
 
I Trädgården

Det är första gången denna fågel kom till min fågelmatnings station. dom är ganska många.
Är det en Grönsiska??
 

Bilagor

  • Grönsiska-3100 - Kopia.jpg
    Grönsiska-3100 - Kopia.jpg
    25.5 KB · Visningar: 333
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.