Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Vad är detta för fågel?

Fågel från Chile. Någon som vet vad det är för någon?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    36.1 KB · Visningar: 637
En relativt nyutflugen gråsparvunge......

/Oscar

Tack! Skäms lite faktiskt. Tyckte de liknade gråsparvar, men hade ingen koll på att de fanns där nere också. Är för övrigt katastofdålig på namn på fågelarter, men de är fina och det är kul när man lyckas fånga någon på bild.
 
Tack! Skäms lite faktiskt. Tyckte de liknade gråsparvar, men hade ingen koll på att de fanns där nere också. Är för övrigt katastofdålig på namn på fågelarter, men de är fina och det är kul när man lyckas fånga någon på bild.

Gråsparv, pilgrimsfalk, fiskgjuse, ladusvala, stadsduva är några av de fågelarter som finns/går att se, om inte i alla världens länder, men väl i Europa, Asien, Afrika, Nord- Mellan- Sydamerika samt på ett flertal öar/ögrupper.

/Oscar
 
En och tall ser jag skillnad på, men entita och talltita är för mig en tita. Vilken av dem är det som var på besök idag?
 

Bilagor

  • 2013_02_02_21538_400px.jpg
    2013_02_02_21538_400px.jpg
    76.8 KB · Visningar: 582
Entita, som saknar talltitans ljusa "vingspegel" mm.

/Oscar

Tack Oscar!

Äntligen! Vi har under många år konstaterat att titorna ser olika ut här, men aldrig lyckats sätta fingret på vad det är som skiljer. Vi har också funderat på om det varit individskillnader. Talltitorna är definitivt vanligast, de jag fått på bild har alltid fått talltitestämpel när jag frågat ;-). Men när jag nu lyckats få entita bestämd av en auktoritet av den sorten som kan ge 100% artbestämning med hjälp av skuggan av en fjäder tror jag att jag också kan klara att skilja dem åt! För anledningen att jag tog fram kameran idag var just att den här inte såg ut som de vanligaste. Smäckrare, klarare, ja sådana små skillnader ;-)

Tack igen! Härligt!
 
visst är det en havsörn. ser den inte ut att vara märkt på vänster ben!?!

///Berglin

Det var den nog men tyvärr så stort avstånd att det inte gick att se eller blåsa upp bilden så att det blir läsligt.

Här är en crop som jag tycker gör att det ser ut som att den är märkt med blått resp rött på båda benen.
 

Bilagor

  • IMG_2033_s400.jpg
    IMG_2033_s400.jpg
    40.9 KB · Visningar: 505
Dubbeltrast - eller?

Var ute idag efter dubbeltrast runt Mälaren. Hittade denna i ett mistelträd och tyckte dubbeltrasten var klar. Dock ser jag senare gult på bröstet och med pilspetsfläckar som för tankarna till taltrast. Vill gärna ha en "second opinion på denna. /Bo
 

Bilagor

  • IMG_0352-2.JPG
    IMG_0352-2.JPG
    72.6 KB · Visningar: 880
Var ute idag efter dubbeltrast runt Mälaren. Hittade denna i ett mistelträd och tyckte dubbeltrasten var klar. Dock ser jag senare gult på bröstet och med pilspetsfläckar som för tankarna till taltrast. Vill gärna ha en "second opinion på denna. /Bo

Det är en dubbeltrast. De kan vara lite gulaktiga de också. En taltrast har som du skriver mer pilspetsformade fläckar, men de är mer tydligt så även ner mot buken. Dubbeltrasten kan ha en del liknande fläckar men de dominerande mer rundade fläckarna syns bra på den här bilden, Dubbeltrastens ljusare grundfärg framgår också bra.
Dessutom är taltrasten ovanlig i Sverige vintertid, medan dubbeltrasten är regelbunden (men oftast rätt fåtalig) övervintrare. Till sist är misteln en växt som dubbeltrasten gillar.

Mvh, Toni
 
Det är en dubbeltrast. De kan vara lite gulaktiga de också. En taltrast har som du skriver mer pilspetsformade fläckar, men de är mer tydligt så även ner mot buken. Dubbeltrasten kan ha en del liknande fläckar men de dominerande mer rundade fläckarna syns bra på den här bilden, Dubbeltrastens ljusare grundfärg framgår också bra.
Dessutom är taltrasten ovanlig i Sverige vintertid, medan dubbeltrasten är regelbunden (men oftast rätt fåtalig) övervintrare. Till sist är misteln en växt som dubbeltrasten gillar.

Mvh, Toni

Tack för det Toni !
 
Piplärka

Hej,
Piplärkor tycker jag är svårt att se skillnad på, kan någon hjälpa mig med denna något suddiga?
Svara gärna med en kommentar på hur du tydligast kan bestämma arten.

/Kenneth
 

Bilagor

  • _MG_0727.jpg
    _MG_0727.jpg
    17.9 KB · Visningar: 579
  • _MG_0723.jpg
    _MG_0723.jpg
    13.8 KB · Visningar: 644
Det är en dubbeltrast. De kan vara lite gulaktiga de också. En taltrast har som du skriver mer pilspetsformade fläckar, men de är mer tydligt så även ner mot buken. Dubbeltrasten kan ha en del liknande fläckar men de dominerande mer rundade fläckarna syns bra på den här bilden, Dubbeltrastens ljusare grundfärg framgår också bra.
Dessutom är taltrasten ovanlig i Sverige vintertid, medan dubbeltrasten är regelbunden (men oftast rätt fåtalig) övervintrare. Till sist är misteln en växt som dubbeltrasten gillar.

Mvh, Toni

den heter inte mistle thrush på engelska utan anledning!

///Berglin
 
Hej,
Piplärkor tycker jag är svårt att se skillnad på, kan någon hjälpa mig med denna något suddiga?
Svara gärna med en kommentar på hur du tydligast kan bestämma arten.

/Kenneth

man kan ju ana snö i bakgrunden. så jag förmodar att bilderna är tagna nyligen, kanske vid någon svensk kuststrand?
piplärkorna är ju inte helt lätta att arta. lättast är faktiskt via lätet. ängspiplärka som detta är har ett rätt vasst ist ist ist.
de altrernativ som finns så här års är dels skärpiplärka som är sparsam, sedan även vattenpiplärka som är rent sällsynt. de två stora piplärkorna dvs större och mongolpiplärka kan vi nog lämna därhän.

karaktärer, i fräch dräkt som denna har rätt plain teckning i ansiktet. streckning på bröst o flanker rätt likstora. näbben rätt kort o tunn., det är väl de karaktärerna man kan se på dessa bilder.
annars är bakklon en bra karaktär för många piplärkor.

///Berglin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.