helgem
Ny medlem
Jag har svårt att se Säv med sånt kraftigt ljust supercill../ ögonbryn.
Buskskvätta verkar lämpligt. . Om inte svarthakad busk i för mig okänd dräkt.
//Benny
Jag tror er!
Helge
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har svårt att se Säv med sånt kraftigt ljust supercill../ ögonbryn.
Buskskvätta verkar lämpligt. . Om inte svarthakad busk i för mig okänd dräkt.
//Benny
Fågel från Chile. Någon som vet vad det är för någon?
En relativt nyutflugen gråsparvunge......
/Oscar
Tack! Skäms lite faktiskt. Tyckte de liknade gråsparvar, men hade ingen koll på att de fanns där nere också. Är för övrigt katastofdålig på namn på fågelarter, men de är fina och det är kul när man lyckas fånga någon på bild.
En och tall ser jag skillnad på, men entita och talltita är för mig en tita. Vilken av dem är det som var på besök idag?
Entita, som saknar talltitans ljusa "vingspegel" mm.
/Oscar
visst är det en havsörn. ser den inte ut att vara märkt på vänster ben!?!
///Berglin
En och tall ser jag skillnad på, men entita och talltita är för mig en tita. Vilken av dem är det som var på besök idag?
Var ute idag efter dubbeltrast runt Mälaren. Hittade denna i ett mistelträd och tyckte dubbeltrasten var klar. Dock ser jag senare gult på bröstet och med pilspetsfläckar som för tankarna till taltrast. Vill gärna ha en "second opinion på denna. /Bo
Det är en dubbeltrast. De kan vara lite gulaktiga de också. En taltrast har som du skriver mer pilspetsformade fläckar, men de är mer tydligt så även ner mot buken. Dubbeltrasten kan ha en del liknande fläckar men de dominerande mer rundade fläckarna syns bra på den här bilden, Dubbeltrastens ljusare grundfärg framgår också bra.
Dessutom är taltrasten ovanlig i Sverige vintertid, medan dubbeltrasten är regelbunden (men oftast rätt fåtalig) övervintrare. Till sist är misteln en växt som dubbeltrasten gillar.
Mvh, Toni
På engelska heter arten Mistle Thrush, relaterat till mistletoe, dvs mistel. Den lever även av andra bär....Till sist är misteln en växt som dubbeltrasten gillar.
Kan inte mycket om fåglar men är lite nyfiken på vad det är jag fångat på bild här. Har googlat lite, kan det vara en bergsfink?
Gråsparv
/Kjelle
Tack, det var så enkelt! Du var så snabb så du hann svara medan jag tog bort bilden. Den blev lite för bred. Här är den i mindre format:
Det är en dubbeltrast. De kan vara lite gulaktiga de också. En taltrast har som du skriver mer pilspetsformade fläckar, men de är mer tydligt så även ner mot buken. Dubbeltrasten kan ha en del liknande fläckar men de dominerande mer rundade fläckarna syns bra på den här bilden, Dubbeltrastens ljusare grundfärg framgår också bra.
Dessutom är taltrasten ovanlig i Sverige vintertid, medan dubbeltrasten är regelbunden (men oftast rätt fåtalig) övervintrare. Till sist är misteln en växt som dubbeltrasten gillar.
Mvh, Toni
Hej,
Piplärkor tycker jag är svårt att se skillnad på, kan någon hjälpa mig med denna något suddiga?
Svara gärna med en kommentar på hur du tydligast kan bestämma arten.
/Kenneth