Annons

Fågelidentifikation

Ok, svartkråka vs råka är inte lätt. Jag är långt ifrån säker men ganska toppig hjässa, panna och ganska spetsig näbb tycker jag pekar på råka. Men säker är jag inte.

Tack ändå! Det lutar dock åt korp tills slut, hade en flygbild och där ser man en tydlig kilformad stjärt. En liten korprackare.
 
Kungsörn?

Det här med örnar... jag tycker jag har hyfsad koll när de flyger men när de bara sitter på backen är det svårare. Men visst är det kungsörn? Mellan Svedala och Oxie, 2 mil från Malmö nu idag.

Hade bara 18-135mm med mig så hårt croppade.
 

Bilagor

  • IMG_2048_400_filtered.jpg
    IMG_2048_400_filtered.jpg
    32.9 KB · Visningar: 593
  • IMG_2036_400.jpg
    IMG_2036_400.jpg
    23.7 KB · Visningar: 590
  • IMG_2044_400.jpg
    IMG_2044_400.jpg
    98 KB · Visningar: 607
Är det möjligt att artbestämma gässen från den här bildvinkeln? Fotade under höstflyttningen i sydöstra Finland.
 

Bilagor

  • 1209_gäss.jpg
    1209_gäss.jpg
    40.4 KB · Visningar: 521
  • 1209_gäss2.jpg
    1209_gäss2.jpg
    40.7 KB · Visningar: 523
Vad är detta för fågel

Hej.

Har ruskigt dålig koll på vad det är för arter jag fotar :) Börjar fastna några namn men vad detta är vet jag inte...
 

Bilagor

  • vilken fågel.jpg
    vilken fågel.jpg
    13.8 KB · Visningar: 413
Vilken fågel?

Hej! Går igenom lite arkivbilder från några år tillbaka, hittade den här fågeln, började fundera på vad det skulle kunna vara för sparv(?).. Bilden är rejält beskuren och dålig bildkvalite, men kanske någon kan se vad det är ändå? bilden är tagen under sommaren så det borde troligen vara en häckande art, de sparvar som jag ser i fågelboken häckar där är bl.a lappsparv, videsparv. Bilderna är tagna någonstans i närheten av Skellefteå.

[/ATTACH] Visa bilaga 128214

Tack i förhand!

Mvh Edwin Sahlin
www.edwinphoto.se
 

Bilagor

  • fotosidanforum.jpg
    fotosidanforum.jpg
    82.2 KB · Visningar: 413
Hej! Går igenom lite arkivbilder från några år tillbaka, hittade den här fågeln, började fundera på vad det skulle kunna vara för sparv(?).. Bilden är rejält beskuren och dålig bildkvalite, men kanske någon kan se vad det är ändå? bilden är tagen under sommaren så det borde troligen vara en häckande art, de sparvar som jag ser i fågelboken häckar där är bl.a lappsparv, videsparv. Bilderna är tagna någonstans i närheten av Skellefteå.

[/ATTACH] Visa bilaga 128214

Tack i förhand!

Mvh Edwin Sahlin
www.edwinphoto.se

Jag gissar på buskskvätta.

//Benny
 
Man kan väl tänka sig sävsparv, hona också. Näbben syns dåligt tyvärr, annars hade det varit lättare.

nix, någo sävsparv är det inte. en hona av nämnda art har inte så rent ljus haka o kind.
hjässans randning i det bruna stämmer också bra för buskskv.
det bör vara en buskskvätta detta.

///Berglin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.