Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Olika eller samma gäss?

Tog en bild på en gås i våras.
vargas_ww.jpg
Då trodde jag det var en grågås.
Men i förra veckan fotade jag en annan gås med riktigt skära ben som borde vara grågås.
Vintergaas-pa-Is_ww.jpg
I jämförelsen så hade vårens gås nu mer orange än skära ben/näbb. Skulle den då vara sädgås, men den har fortfarande vitt och inte svart längst ut på näbben.
Vad är det för gäss?
 
Vad har vi här?

Första tanken var Steglits då jag vet att dom finns i området men jag skulle lika gärna kunna gissa på Grönsiska.

Vad säger expertpanelen?

Tack på förhand

/Lennart
 

Bilagor

  • D800_130119_2221.jpg
    D800_130119_2221.jpg
    92.2 KB · Visningar: 423
Vad är detta! Den kändes för liten föra en korp då det satt en kråka i samma träd som var minst lika stor. Svartkråka är ju önskan, men det vore lite av en sensation. Råkar det vara en råka, så är det lite ovanligt iaf.
 

Bilagor

  • nånkråksort1.jpg
    nånkråksort1.jpg
    36.8 KB · Visningar: 409
Vad är detta??? Den kändes för liten föra en korp då det satt en kråka i samma träd som var minst lika stor. Svartkråka är ju önskan, men det vore lite av en sensation. Råkar det vara en råka, så är det lite ovanligt iaf.

Beskar den lite så det synd lite bättre(om än inte bra).
 

Bilagor

  • nånkråksort12.jpg
    nånkråksort12.jpg
    35.7 KB · Visningar: 396
Ok, svartkråka vs råka är inte lätt. Jag är långt ifrån säker men ganska toppig hjässa, panna och ganska spetsig näbb tycker jag pekar på råka. Men säker är jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.