Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Sparv- eller duv-?

Jag håller på med arkivrevidering och behöver hjälp. Den här gynnaren kom till fågelbordet och åt upp en av de andra gästerna. Är det en sparv- eller duvhök?
 

Bilagor

  • IMG_24464-400px.jpg
    IMG_24464-400px.jpg
    65.4 KB · Visningar: 590
Hittar inte denna i våra fågelböcker, någon som vet vad det är?
Dessvärre var den inte särskilt intresserad av att bli fotograferad så bilden är ganska oskarp.
 

Bilagor

  • xxx-fink.jpg
    xxx-fink.jpg
    49.6 KB · Visningar: 489
Bergfink som jag ännu inte fått syn på själv.

Mvh Johan

Tack för snabbt svar! Den har vi i fågelboken men jag trodde inte att den förekom så långt söderut som Stockholm. (Från Dalarna och norrut står det i våra böcker). När jag läser lite till står det: "...men kan milda vintrar även stanna i södra Sverige...." Så det är väl en mild vinter då.
 
Hmm

Om du kikar lite till i boken så förstår du att det är en fågel som häckar i norra delarna av landet och som flyttar söderut på hösten ut ur landet. Men milda vintrar kanske inte alla flyttar utan en del stannar i södra halvan av Sverige. Finns det utbredningskartor så framgår det nog säkert.
 
Havsörn...ingen tvekan?

Hej, är rätt säker på att detta är en ung havsörn, men jag är inte någon expert på ngt sätt. Anledningen till att jag vill få det bekräftat är att en kompis sa att det kan vara en kungsörn eftersom näbben är ngt mindre...

Men visst är det väl en Havsörn?

Mvh / amatören :)
 

Bilagor

  • 20121207_39-vsmall.jpg
    20121207_39-vsmall.jpg
    64.4 KB · Visningar: 490
Hej, är rätt säker på att detta är en ung havsörn, men jag är inte någon expert på ngt sätt. Anledningen till att jag vill få det bekräftat är att en kompis sa att det kan vara en kungsörn eftersom näbben är ngt mindre...

Men visst är det väl en Havsörn?

Mvh / amatören :)

Havsörn.

//Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.