Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Jag har haft sparvhök mitt i vintern ända uppe i Abisko. T.ex slog den en talgoxe 30/1 2010, så nog klarar dom vinter.

//Benny

man kan väl också tillägga att en vanlig "feltolkning" är att juvenila fåglar skulle vara mindre i storlek.
men så är ju inte fallet. snarare är det isf tvärtom, även om det kan vara svårt att avgöra hos många arter.

annars är det bara att hålla med herrarna som redan svarat att det låter som trolig sparvhök.

///Berglin

man kan väl också tillägga att en vanlig "feltolkning" är att juvenila fåglar skulle vara mindre i storlek.
men så är ju inte fallet. snarare är det isf tvärtom, även om det kan vara svårt att avgöra hos många arter.

annars är det bara att hålla med herrarna som redan svarat att det låter som trolig sparvhök.

///Berglin

Tack för svaren Oscar, Orre och Berglin. Det är ju sant att man inte alltid får rätt svar på nätet (även om ju även detta är ett nätforum). :)

Bra klargörande med begreppet juvenil. Jag trodde att det var helt enkelt synonymt med ung, som i ej ännu fullvuxen, men det har alltså mer att göra med fjäderdräkten än ålder/storlek.

Tack för svaren Oscar, Orre och Berglin. Det är ju sant att man inte alltid får rätt svar på nätet (även om ju även detta är ett nätforum). :)

Bra klargörande med begreppet juvenil. Jag trodde att det var helt enkelt synonymt med ung, som i ej ännu fullvuxen, men det har alltså mer att göra med fjäderdräkten än ålder/storlek.
Hej!

Juvenil är dock i princip synonymt med ung men syftar som sagt snarast på en dräkt. Den juvenila dräkten är alltså den första dräkten fågeln får efter sin dunungedräkt (pulli). När fågeln sedan ruggar till nästa dräkt är den alltså inte "juvenil" längre.

Olika fåglar ruggar olika mycket av sin dräkt under sitt första år men efter fågelns andra sommar (drygt 1 år gammal) har inga fåglar kvar en komplett juvenil dräkt (vissa ruggar i stort sett hela den juvenila dräkten redan under första hösten). Framför allt större fåglar får dock inte "adult" dräkt efter sin första ruggning utan genomgår några olika dräkter innan den når full adult. Dessa kallas då ofta för "subadulta" dräkter.

Lite kuriosa! ;-)

Mvh/ Ola

Blåmes?

Hej,

Är det någon som vet varför den är svart? För det är väl en blåmes?

MVH/ Bengt

Bilagor

• Blåmes.jpg
    Blåmes.jpg
    17.1 KB · Visningar: 705
Vilken fågel

Vad är detta för en fågel?
Lite snabbt igenom fönstret så inte den bästa bilden.
Tagen uppe i Örebro

Bilagor

• bird-1417241212.jpg
    bird-1417241212.jpg
    11.1 KB · Visningar: 613
Någon som kan hjälpa mig med de här två? Båda fotade i sydvästra Florida.

/Fredrik

Bilagor

• FB-20121122-0258-9.jpg
    FB-20121122-0258-9.jpg
    70.3 KB · Visningar: 772
  • FB-20121126-0260-11.jpg
    FB-20121126-0260-11.jpg
    84.9 KB · Visningar: 771
Någon som kan hjälpa mig med de här två? Båda fotade i sydvästra Florida.

/Fredrik

Hej Fredrik,
Jag sticker ut hakan lite så här efter julhelgen.
Bild 1 vill jag ha till sandlöpare av någon sort.
Bild 2 är med största sannolikhet en Ibis men vilken av dom ca 30 tal vågar jag mig inte på.
Har bara sett scarlet Ibis tidigare och den är det inte
Hoppas att dom extremt duktiga experterna ger OSS ett korrekt svar.

// Thomas

Vilken rovis?

Vad är detta för fågel?
Denär fotograferad i Eilat i Israel och indiska kråkor och duvor hatar den.
Tyvärr är skärpan inget vidare.

Bilagor

• rovis-w.jpg
    rovis-w.jpg
    67.6 KB · Visningar: 641
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar