Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Fotograferad i en hamn på Kanarieöarna nu i höst. En fågelkunnig vän har föreslagit Mysk-anka, men var lite osäker. Själv har jag ingen aning. Någon som vet?
 

Bilagor

  • anka-liten.jpg
    anka-liten.jpg
    61.8 KB · Visningar: 641
Slaguggla eller kattuggla?

Hej

Vi stötte på den uggla i utkanten av Lund idag, funderar på om det är en kattuggla eller slaguggla?

MVH Annelie
 

Bilagor

  • 20121201__DSC4912.jpg
    20121201__DSC4912.jpg
    26.2 KB · Visningar: 555
Trutar

Jag är inge vidare på trutar kan jag glatt erkänna. Finns det någon här som har tålamod nog att hjälpa mig med dessa? Funderar på om den vänstra kan va en juv silltrut och den högra en tredje vinter gråtrut? Kan detta stämma tro?

De två trutarna.
IMAG4779-2.jpg


Vänster trut
Trut1.jpg


Vänster trut
Trut1-2.jpg


Höger trut
Trut2.jpg


Höger trut
Trut2 -2.jpg

Mvh
Christoffer
 
Två fåglare

Hej!

Dessa två förbryllar mig en del, har inte rikigt kommit på vad det kan vara.
De flög omkring med en stor bergfinksflock.

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • 1111.jpg
    1111.jpg
    19.7 KB · Visningar: 645
Sparvhök i december?

Var ute med hunden i morse i Huddinge (södra Stockholm) då vi mötte en fågel som
jagade en koltrast. När den gett upp satte den sig på en gren bara dryga tio meter från oss. På utseende, storlek och sättet att sedan flyga därifrån (ett par korta vingslag och sedan glida mycket lågt), så var jag rätt säker på att det var en sparvhök. Något mindre än 30 cm på längden, skulle jag tippa.

Men efter att ha kollat lite på nätet så har jag uppfattat att sparvhöken på dessa breddgrader brukar dra söderut. Duvhöken är ju lite mer benägen att stanna, om jag förstått det rätt, och förutom storleken är de ju ganska lika för ett nybörjaröga. Tyvärr hade jag ingen kamera.

Så vad gissar experterna, vad är mest sannolikt? En sparvhök som dröjt kvar eller ovanligt liten duvhök (kanske juvenil)?
 
Var ute med hunden i morse i Huddinge (södra Stockholm) då vi mötte en fågel som
jagade en koltrast. När den gett upp satte den sig på en gren bara dryga tio meter från oss. På utseende, storlek och sättet att sedan flyga därifrån (ett par korta vingslag och sedan glida mycket lågt), så var jag rätt säker på att det var en sparvhök. Något mindre än 30 cm på längden, skulle jag tippa.

Men efter att ha kollat lite på nätet så har jag uppfattat att sparvhöken på dessa breddgrader brukar dra söderut. Duvhöken är ju lite mer benägen att stanna, om jag förstått det rätt, och förutom storleken är de ju ganska lika för ett nybörjaröga. Tyvärr hade jag ingen kamera.

Så vad gissar experterna, vad är mest sannolikt? En sparvhök som dröjt kvar eller ovanligt liten duvhök (kanske juvenil)?

Man ska inte tro på allt som står/finns på nätet. Mycket skit är det som florerar runt i cybern.....
Sparvhöken är en alldeles utomordentligt lyckosam övervintrare i Sverige samt även en flyttfågel. Och speciellt vintertid kan man se sparvhökar dundra fram i sin jakt på småfågel mitt i stan, bland folk å fä, ty det är där käket finns på vintern...Så, du har med all säkerhet helt rätt i din första bedömning, dvs du såg en sparvhök.

/Oscar
 
Man ska inte tro på allt som står/finns på nätet. Mycket skit är det som florerar runt i cybern.....
Sparvhöken är en alldeles utomordentligt lyckosam övervintrare i Sverige samt även en flyttfågel. Och speciellt vintertid kan man se sparvhökar dundra fram i sin jakt på småfågel mitt i stan, bland folk å fä, ty det är där käket finns på vintern...Så, du har med all säkerhet helt rätt i din första bedömning, dvs du såg en sparvhök.

/Oscar

Jag har haft sparvhök mitt i vintern ända uppe i Abisko. T.ex slog den en talgoxe 30/1 2010, så nog klarar dom vinter.

//Benny
 
Större el mindre korsnäbb ?

Tycker själv att den har kort tjock nacke och näbben är kraftig så jag vill ha det till en större. Är dock osäker och vill gärna höra era åsikter
/ Jonas
 

Bilagor

  • korsnäbb.jpg
    korsnäbb.jpg
    91.5 KB · Visningar: 567
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.