Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hade turen att få se två vackra rovfåglar på Gotlands östkust i somras.
Eftersom jag inte är kunnig i ämnet vänder jag mig nu till experterna i denna tråd. Kan ni urskilja vad det är för arter (det två första bilderna är en och samma fågel)?

Mvh Kristin


Kan tillägga att jag såg fåglarna på samma ställe, ca 200 m ifrån varandra.
 
Hade turen att få se två vackra rovfåglar på Gotlands östkust i somras.
Eftersom jag inte är kunnig i ämnet vänder jag mig nu till experterna i denna tråd. Kan ni urskilja vad det är för arter (det två första bilderna är en och samma fågel)?

Mvh Kristin

Alla tre bilderna visar havsörn.

Mvh, Toni
 
Jag har otroligt svårt att se skillnad, men försöker lära mig. Vad är det i bilderna som indikerar att det är en havsörn? Jag trodde att havsörn hade vid stjärt och vitt huvud?

Långt utskjutet huvud, breda vingflak och kort stjärt är typiska för havsörn. Kungsörnen har mer "normala" rovfågelsproportioner. Längre stjärt och ej lika gamlikt framskjutet huvud.

När det gäller havsörnens färg på huvud och stjärt stämmer det bra att stjärten är vit och huvudet ljust när det gäller gamla fåglar. Yngre havsörnar (som de på bilderna) har mer varierad dräkt. De flesta är rätt mörka och /eller spräckliga. Stjärten kan hos vissa yngre havsörnar ha mycket vitt (men aldrig helvit) eller nästan helmörk, och allt där emellan.

Hoppas det hjälpte något...

Mvh, Toni
 
Långt utskjutet huvud, breda vingflak och kort stjärt är typiska för havsörn. Kungsörnen har mer "normala" rovfågelsproportioner. Längre stjärt och ej lika gamlikt framskjutet huvud.

När det gäller havsörnens färg på huvud och stjärt stämmer det bra att stjärten är vit och huvudet ljust när det gäller gamla fåglar. Yngre havsörnar (som de på bilderna) har mer varierad dräkt. De flesta är rätt mörka och /eller spräckliga. Stjärten kan hos vissa yngre havsörnar ha mycket vitt (men aldrig helvit) eller nästan helmörk, och allt där emellan.

Hoppas det hjälpte något...

Mvh, Toni

Äldre havsörnar har även helgul näbb, som ska vara unikt bland rovfåglar har jag hört.
 
Äldre havsörnar har även helgul näbb, som ska vara unikt bland rovfåglar har jag hört.

det stämmer att de har helt! gul näbb. många andra arter har delvis gulnäbb, med ofta svart spets.
men jag kan nog tycka att den karaktären är lite av en subkaraktär.
1 man måste se fågeln mkt nära eller på bra håll i tubkikare.
2 ser man gula näbben så är nog fågeln artbestämd långt innan på mkt tydligare karaktärer. tex de som toni h nämner tidigare i denna tråd.

kort stjärt o flakvingar, havsörn
längre stjärt o konventionell rovfågelsiluett-kungsörn
om man är inne på örnspåret.
sen tillkommer ibland de lite mer ovanliga Aquila örnarna (som kungsörn tillhör) tex skrikörnarna stäppörn mfl.
blev ni ngt klokare nu?
annars är det bara ut o träna....träna ...träna

///Berglin
 
Tack! Den var svår att se skillnad på mot pilgrimsfalken. Tyckte ändå att jag googlat rätt bra :)

den googlingen var inte tillräckligt noggrant gjord, eller så tittade du efter fel saker. utifrån denna bild så är det jätteenkelt att se att detta är en lärkfalk.
oranga byxor, det har inte pille i någon dräkt alls.

///Berglin
 
det där är en "parkanka" kommer inte ihåg vad den heter. kan det vara svangås?

///Berglin

Jag googlade lite och hittade en ilsken debatt om vad de där varianterna ska kallas. Kontentan av det hela blev att den på bilden vanligen kallas Afrikansk knölgås (med knöl och hakpåse). Kinesisk knölgås har knöl men ingen hakpåse. Den vilda formen kallas svangås och saknar både hakpåse och knöl.

Se debatten här (med bilder)
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=127192.20
 
Hjälp med identifiering

Tacksam att få hjälp att identifiera denna.
Tror själv att det är en tallbit (hona)
 

Bilagor

  • tallbit_hona.jpg
    tallbit_hona.jpg
    21.8 KB · Visningar: 468
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.