Auberg
Aktiv medlem
JavisstTror mig redan veta att det är en sparvhök som låg död i vedhögen imorse men bäst att kolla med experterna iaf. Lite udda syn när man kom ut imorse .
Mvh/ Ola
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
JavisstTror mig redan veta att det är en sparvhök som låg död i vedhögen imorse men bäst att kolla med experterna iaf. Lite udda syn när man kom ut imorse .
Ung sparvhök. Horisontell bandning mot duvhökens vertikala (ung).
/Oscar
Javisst
Mvh/ Ola
Hej!Så sjukt glad över denna bild, kliver utanför porten och där står grabben och tittar på en fågel som sitter max 3m bort.
Ber honom backa undan och inte störa så går jag in igen och hämtar kameran, när jag kommer tillbaka så har fågeln den goda smaken att sitta kvar.
En hök så långt är jag med (tror jag) men vilken sort?
Hej!
En ung duvhök. Bl.a den vertikala streckningen på bröstet skiljer ut den från sparvhök.
Mvh/ Ola
Jag vill ha detta till en röd glada men jag har aldrig sett skärtpartiet så här på en innan. Är det en röd glada som spretar med fjädrarna eller är det en annan fågel?
Tack på förhand
Karl
De första 3, är det Grönbenor?
Och vad är det för rovfågel. Är totallt värdelös på att se vad det är för rovfågel
Ja du, naturen är dynamsik och det pågår hela tiden förändringar/anpassningar/utveckling (evolution) som undan för undan ändrar ras/art/familjetillhörighet. Vår skäggmes t.ex tillhör inte familjen mesar (Parus) längre utan den asiatiska familjen/gruppen Parrotbills. För 10-20 år sedan tillhörde den släktet Parus. Bara ett exempel av många och fler kommer vi få se framöver...
/Oscar
Visst är det så Carlos. Evolutionen verkar på enormt mycket längre perspektiv och de släktskap vi nu ser förändras beror helt riktigt på att vi får en bättre insyn i systematiken.Men beror det verkligen på att "naturen är dynamisk" vilken den förvissor är, och inte på att vi människor klassificerar felaktigt - och att nu med ny teknik kan se släktskap som inte Linné å andra goa gubbar hade möjlighet att se?
Jag har blivit tillfrågad om vad detta är för fågel men jag vet inte så därför undrar jag om det är någon här som vet. Det är inte jag som tagit bilden, men jag har fått lov all lägga upp den här.
Det är en ung skrattmås.
Mvh, Toni
toni är en klok man så lyssna på han.
///Berglin
Då tar vi två nya idag då
De 3 första (samma fågel) har jag svårats med. Var inne på någon skvätta kanske?
De sista 2, gulärla? ("Suddmes" är väl den första iofs )