Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Auberg
Aktiv medlem
Nej det ser snarare ut att vara en trädgårdssångare.Hej
Jag undrar vad detta kan vara, inte lövsångare väl?
mvh
Thomas L
Mvh/ Ola
Auberg
Aktiv medlem
Helt riktigt!Gök och piplärka. Jag gissar på trädpiplärka. Näbben ser rätt kraftig ut och fina streck på flankerna. Bakklon ser också kort ut.
//Benny
Mvh/ Ola
Thomas L
Ny medlem
Nej det ser snarare ut att vara en trädgårdssångare.
Mvh/ Ola
Ok, tack för svaret, trevligt.
Mvh/Thomas
snakebunk
Aktiv medlem
Osquar
Aktiv medlem
Hej!
Jag tror följande är ärt, ärt, löv, men känner mig osäker. Öronfläcken saknas på den ena ärtsångaren och lövsångaren tycker jag har lite för mörka ben. Vad säger ni?
Mvh,
Andreas
Ärta, Ärta samt juv Lövis.
/Oscar
snakebunk
Aktiv medlem
Ärta, Ärta samt juv Lövis.
/Oscar
Va bra, tack för det! Tycker det är kul nu när fåglarna slutat häcka och flyger omkring lite som dom känner för.
Orre
Avslutat medlemskap
Hej!
Jag tror följande är ärt, ärt, löv, men känner mig osäker. Öronfläcken saknas på den ena ärtsångaren och lövsångaren tycker jag har lite för mörka ben. Vad säger ni?
Mvh,
Andreas
Ingen lätt löv/gransångare. Hosch.
Men jag går på vingen, ser kort ut. Bör vara gransångare. Men bland de svåraste bilder jag sett.
//Benny6
gavia
Aktiv medlem
Ingen lätt löv/gransångare. Hosch.
Men jag går på vingen, ser kort ut. Bör vara gransångare. Men bland de svåraste bilder jag sett.
//Benny6
håller med att det är en svår fågel. håller dock med oscar att det är
ärtsångare
ärtsångare
lövsångare, tycker inte att vingen är tillräckligt kort för gransångare.
speciellt de två längsta vingpennorna ser för långa ut för gransångare.
att benny tycker den ser kort kan ju bero på åldern på fågeln.
///Berglin
Orre
Avslutat medlemskap
Hej!
Mvh,
Andreas
Jag ändrar mig nog t lövsångare med lite väl mörka ben. Ansiktet ser lövsångaraktigt ut och vingen hmmm.. kort men kanske ändå inte kort nog för gransångare. Bifogar en egen bild på vingen på 100% gransångare. Inte lätt.
//Benny
Bilagor
gavia
Aktiv medlem
Jag ändrar mig nog t lövsångare med lite väl mörka ben. Ansiktet ser lövsångaraktigt ut och vingen hmmm.. kort men kanske ändå inte kort nog för gransångare. Bifogar en egen bild på vingen på 100% gransångare. Inte lätt.
//Benny
100% granis!
///Berglin
Orre
Avslutat medlemskap
100% granis!
///Berglin
Jo, 100% granis. På den bilden är det lätt, särskilt som jag hörde den också. Men bilden vi pratar om är inte lätt, men jag har hoppat över till lövis.
//Benny
Osquar
Aktiv medlem
Tjena,
Sitter och taggar lite bilder men jag kan inte hitta igen vilken fågel detta är.
Någon som har lust att hjälpa mig?
Knipa
/Oscar
Osquar
Aktiv medlem
//Benny
Tilläggas kan att individens genomgående gulgröna färgsättning oxå talar för Lövis. Har aldrig sett en Granis med så övervägande gulgrönt i fjäderdräkten. En mer subtil detalj är näbben, som jag uppfattar som lite väl "biffig" jämfört med Granis lilla "pincett".
Storleksskillnaden mellan dessa snarlika arter är överraskande påtaglig när man har dom i handen. Granis är ju nästan löjligt liten/klen/späd i kroppen jämfört med den stabbigare Lövisen. Just den karaktären är givetvis svår att se i fält, men ändå...
/Oscar
/Oscar
Osquar
Aktiv medlem
Såg denna sittande på en sten ute i vattnet vid Ölands norra udde. Den borde heta något med gul- , men vad?
-sparv
/Oscar
dextro
Aktiv medlem
-sparv
/Oscar
Tackar!!
Orre
Avslutat medlemskap
Såg denna sittande på en sten ute i vattnet vid Ölands norra udde. Den borde heta något med gul- , men vad?
Gulsparv är det väl.
//Benny
Orre
Avslutat medlemskap
Tilläggas kan att individens genomgående gulgröna färgsättning oxå talar för Lövis. Har aldrig sett en Granis med så övervägande gulgrönt i fjäderdräkten. En mer subtil detalj är näbben, som jag uppfattar som lite väl "biffig" jämfört med Granis lilla "pincett".
Storleksskillnaden mellan dessa snarlika arter är överraskande påtaglig när man har dom i handen. Granis är ju nästan löjligt liten/klen/späd i kroppen jämfört med den stabbigare Lövisen. Just den karaktären är givetvis svår att se i fält, men ändå...
/Oscar
/Oscar
Tack för viktig och intressant info Oscar.
Jo, lite gulare och större i snitt är nog lövisen. Grans späd och "kort" i kroppen och ofta åt det gråa hållet och som sagt, kort vinge och gärna svarta ben.
//Benny