Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Sångare, men vilken?

Hej
Jag undrar vad detta kan vara, inte lövsångare väl?
mvh
Thomas L
 

Bilagor

  • IMG_7838.jpg
    IMG_7838.jpg
    25.5 KB · Visningar: 232
Hej!

Jag tror följande är ärt, ärt, löv, men känner mig osäker. Öronfläcken saknas på den ena ärtsångaren och lövsångaren tycker jag har lite för mörka ben. Vad säger ni?

Mvh,
Andreas
 

Bilagor

  • ärt1.jpg
    ärt1.jpg
    71.7 KB · Visningar: 181
  • ärt2.jpg
    ärt2.jpg
    69.2 KB · Visningar: 179
  • löv.jpg
    löv.jpg
    47.9 KB · Visningar: 187
Hej!

Jag tror följande är ärt, ärt, löv, men känner mig osäker. Öronfläcken saknas på den ena ärtsångaren och lövsångaren tycker jag har lite för mörka ben. Vad säger ni?

Mvh,
Andreas

Ingen lätt löv/gransångare. Hosch.

Men jag går på vingen, ser kort ut. Bör vara gransångare. Men bland de svåraste bilder jag sett.

//Benny6
 
Ingen lätt löv/gransångare. Hosch.

Men jag går på vingen, ser kort ut. Bör vara gransångare. Men bland de svåraste bilder jag sett.

//Benny6

håller med att det är en svår fågel. håller dock med oscar att det är
ärtsångare
ärtsångare
lövsångare, tycker inte att vingen är tillräckligt kort för gransångare.

speciellt de två längsta vingpennorna ser för långa ut för gransångare.
att benny tycker den ser kort kan ju bero på åldern på fågeln.

///Berglin
 
Hej!

Jag tror följande är ärt, ärt, löv, men känner mig osäker. Öronfläcken saknas på den ena ärtsångaren och lövsångaren tycker jag har lite för mörka ben. Vad säger ni?

Mvh,
Andreas

Jag ändrar mig nog t lövsångare med lite väl mörka ben. Ansiktet ser lövsångaraktigt ut och vingen hmmm.. kort men kanske ändå inte kort nog för gransångare. Bifogar en egen bild på vingen på 100% gransångare. Inte lätt.

//Benny
 

Bilagor

  • gsangare.jpg
    gsangare.jpg
    29.5 KB · Visningar: 239
Tjena,

Sitter och taggar lite bilder men jag kan inte hitta igen vilken fågel detta är.
Någon som har lust att hjälpa mig?
 

Bilagor

  • DSC_5761.jpg
    DSC_5761.jpg
    61.4 KB · Visningar: 196
  • DSC_5764.jpg
    DSC_5764.jpg
    68.5 KB · Visningar: 201
  • DSC_5765.jpg
    DSC_5765.jpg
    82 KB · Visningar: 198
Såg denna sittande på en sten ute i vattnet vid Ölands norra udde. Den borde heta något med gul- , men vad?
 

Bilagor

  • DSC_8777.jpg
    DSC_8777.jpg
    17.6 KB · Visningar: 197
Jag ändrar mig nog t lövsångare med lite väl mörka ben. Ansiktet ser lövsångaraktigt ut och vingen hmmm.. kort men kanske ändå inte kort nog för gransångare. Bifogar en egen bild på vingen på 100% gransångare. Inte lätt.

//Benny

Tilläggas kan att individens genomgående gulgröna färgsättning oxå talar för Lövis. Har aldrig sett en Granis med så övervägande gulgrönt i fjäderdräkten. En mer subtil detalj är näbben, som jag uppfattar som lite väl "biffig" jämfört med Granis lilla "pincett".

Storleksskillnaden mellan dessa snarlika arter är överraskande påtaglig när man har dom i handen. Granis är ju nästan löjligt liten/klen/späd i kroppen jämfört med den stabbigare Lövisen. Just den karaktären är givetvis svår att se i fält, men ändå...

/Oscar

/Oscar
 
Tilläggas kan att individens genomgående gulgröna färgsättning oxå talar för Lövis. Har aldrig sett en Granis med så övervägande gulgrönt i fjäderdräkten. En mer subtil detalj är näbben, som jag uppfattar som lite väl "biffig" jämfört med Granis lilla "pincett".

Storleksskillnaden mellan dessa snarlika arter är överraskande påtaglig när man har dom i handen. Granis är ju nästan löjligt liten/klen/späd i kroppen jämfört med den stabbigare Lövisen. Just den karaktären är givetvis svår att se i fält, men ändå...

/Oscar

/Oscar

Tack för viktig och intressant info Oscar.

Jo, lite gulare och större i snitt är nog lövisen. Grans späd och "kort" i kroppen och ofta åt det gråa hållet och som sagt, kort vinge och gärna svarta ben.

//Benny
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.