Annons

Fågelidentifikation

Är du säker?

Satt och funderade på Knipa ett tag, men har inte hanen en vit fläck på kinden.
Och honan är väl gul längst ut på näbben, plus att både hona och hane är ljusare överlag?

Fast å andra sidan så kan jag typ inget om fåglar så jag har säkert helt fel :D

Ung hane alt. ad hane i eklipsdräkt.
Vingteckning/vingspegeln, gult öga och ffa. den synnerligen artspecifika huvudprofilen gör denna till en klockren knipa.

/Oscar
 
Vad kan detta vara?
Flög över myr/mossmarker i norra Östergötland.
 

Bilagor

  • IMG_2402art.jpg
    IMG_2402art.jpg
    70.5 KB · Visningar: 327
  • IMG_2406art.jpg
    IMG_2406art.jpg
    86.2 KB · Visningar: 328
  • IMG_2412art.jpg
    IMG_2412art.jpg
    80.2 KB · Visningar: 326
Då tar vi två andra lite mer svåra, kanske :) Ni är bra duktiga på att känna igen fåglar!
 

Bilagor

  • IMG_2421art.jpg
    IMG_2421art.jpg
    70.3 KB · Visningar: 323
  • IMG_2455art.jpg
    IMG_2455art.jpg
    92 KB · Visningar: 326
  • IMG_2456art.jpg
    IMG_2456art.jpg
    87.3 KB · Visningar: 319
Jag får en känsla av ung lärkfalk när jag ser bilderna.

/Danne

* Ljusbrun ovansida kontrast mot mörka handpennor (tornfalk) - grå ovansida utan kontrast mot handpennor (lärkfalk)
* Beige undergump/byxor (tornfalk) - roströd/röd undergump/byxor (lärkfalk)
* plus lite till....

/Oscar
 
Vad kan det här vara för en fågel?

Hittade den här i Hägernäs (Täby). Det är mycket buskar och snår på ena sidan grusvägen och fällt på andra sidan plus att det är en å/kanal också. Fågeln är något mindre än en trast. Tänkte på Näktergal men är mycket osäker då jag inte direkt kan något om fåglar. Några förslag?
/Micke
 

Bilagor

  • _MG_4144small.jpg
    _MG_4144small.jpg
    24.5 KB · Visningar: 270
  • _MG_4150small.jpg
    _MG_4150small.jpg
    21.8 KB · Visningar: 264
Hittade den här i Hägernäs (Täby). Det är mycket buskar och snår på ena sidan grusvägen och fällt på andra sidan plus att det är en å/kanal också. Fågeln är något mindre än en trast. Tänkte på Näktergal men är mycket osäker då jag inte direkt kan något om fåglar. Några förslag?
/Micke

Din tanke är helt korrekt; näktergal (som dessutom tillhör familjen Trastfåglar).

/Oscar
 
Tack Oscar för ditt snabba svar. Läste någonstans att man ifrågasatt Näktergalens släktskap med trastar (DNA), men det kanske jag bara drömt. :)

Ja du, naturen är dynamsik och det pågår hela tiden förändringar/anpassningar/utveckling (evolution) som undan för undan ändrar ras/art/familjetillhörighet. Vår skäggmes t.ex tillhör inte familjen mesar (Parus) längre utan den asiatiska familjen/gruppen Parrotbills. För 10-20 år sedan tillhörde den släktet Parus. Bara ett exempel av många och fler kommer vi få se framöver...

/Oscar
 
Ja du, naturen är dynamsik och det pågår hela tiden förändringar/anpassningar/utveckling (evolution) som undan för undan ändrar ras/art/familjetillhörighet. Vår skäggmes t.ex tillhör inte familjen mesar (Parus) längre utan den asiatiska familjen/gruppen Parrotbills. För 10-20 år sedan tillhörde den släktet Parus. Bara ett exempel av många och fler kommer vi få se framöver...

/Oscar

Tack, kommer nu ihåg jag såg nog något om det också i samma veva som näktergalen. :)
 
Tror mig redan veta att det är en sparvhök som låg död i vedhögen imorse men bäst att kolla med experterna iaf. Lite udda syn när man kom ut imorse :).
 

Bilagor

  • _MG_9165.jpg
    _MG_9165.jpg
    81 KB · Visningar: 329
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.