Annons

Fågelidentifikation

dessa tycker jag e knepiga! men kan man inte antyda att stjärten är lite barrad?! isf myrspov, även rätt långt ögonbrynsstreck antyder myrspov. men jag tycker dock att tertsialerna är lite väl enhetligt "buff".
detta kan vara en ljuseffekt. håller dock på myrspov "till motsatsen är bevisad"
dessa artproblematiker brukar lösa sig enkelt om man har lite tålamod så visar de alltid upp stjärtteckning relativt ofta.

///Berglin

Tack, det var en bra redogörelse. Jag tror nog själv också på myrspov. Den juvenila i fågelguiden ser lik ut. Ska hålla koll på stjärten nästa gång.
 
En kärrhök från eftermiddagen på östra Öland, Sebybadet.

Har försökt konsultera fågelboken både kors och tvärs och det närmaste (?) jag kommer är 2K stäpphök hane. Stämmer det?

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • sh2.jpg
    sh2.jpg
    7.3 KB · Visningar: 233
  • sh3.jpg
    sh3.jpg
    9 KB · Visningar: 238
  • sh4.jpg
    sh4.jpg
    8.1 KB · Visningar: 237
Tror att detta är en pilgrimsfalk, ville bara fråga så jag är säker. Sågen den vid trandansen vi hornborgarsjön och man har rappoterat det därifrån senaste dagarna i dagensfågel. Bilden är kraftigt beskärd.
 

Bilagor

  • _MG_0143.jpg
    _MG_0143.jpg
    5.1 KB · Visningar: 232
  • _MG_0123.jpg
    _MG_0123.jpg
    4.9 KB · Visningar: 236
  • _MG_0144.jpg
    _MG_0144.jpg
    7.8 KB · Visningar: 232
På en bild jag visade innan skulle vadaren vara en gluttsnäppa. När jag tittar i Fågelguiden står det att lång svagt uppåtsvängd näbb. Tittar man på denna bild så har denna fågel näbben nedåt. Den har vit kil på ryggen. Så nu blev jag osäker igen
 

Bilagor

  • _MG_0129.jpg
    _MG_0129.jpg
    11.7 KB · Visningar: 230
  • _MG_0165.jpg
    _MG_0165.jpg
    11.2 KB · Visningar: 232
På en bild jag visade innan skulle vadaren vara en gluttsnäppa. När jag tittar i Fågelguiden står det att lång svagt uppåtsvängd näbb. Tittar man på denna bild så har denna fågel näbben nedåt. Den har vit kil på ryggen. Så nu blev jag osäker igen

Övre bilden är en småspov, den nedre visar gluttsnäppor
 
Vad är det för någon and. Förmodar att den varit svart på huvudet? Eller har jag fel? Ruggar? Är det eklipsdräkt av gräsand?
 

Bilagor

  • _MG_0249.jpg
    _MG_0249.jpg
    17.4 KB · Visningar: 229
Hybrid?

Vad är detta? Som synes betydligt större än en skata,men lät "skatlikt"
 

Bilagor

  • LR 4-6095fs .jpg
    LR 4-6095fs .jpg
    55 KB · Visningar: 350
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.