Annons

Fågelidentifikation

Fasan?

Dessa fjädrar låg i höggräset på baksidan av huset. Min gissning är fasan då det finns många i området.
 

Bilagor

  • fjädrar.jpg
    fjädrar.jpg
    86.6 KB · Visningar: 414
  • fjädrar2.jpg
    fjädrar2.jpg
    85.3 KB · Visningar: 411
Denna påminner i mångt och mycket om en gransångare, men färgerna på fjädrarna är lite annorlunda så kanske är det något annat? Den var ensam och totalt oskygg. Inga läten heller...
 

Bilagor

  • IMG_3255.jpg
    IMG_3255.jpg
    10.6 KB · Visningar: 338
Denna påminner i mångt och mycket om en gransångare, men färgerna på fjädrarna är lite annorlunda så kanske är det något annat? Den var ensam och totalt oskygg. Inga läten heller...

Stenskvätta. Det är faktiskt ingen sångare utan en s.k. "småtrast", därmed släkt med bl a rödhakar, buskskvättor, rödstjärtar och näktergalar.

/Johan
 
Stenskvätta. Det är faktiskt ingen sångare utan en s.k. "småtrast", därmed släkt med bl a rödhakar, buskskvättor, rödstjärtar och näktergalar.

/Johan

Jaha! Inte jättelik bilden i fågelboken direkt. Men enligt googlebilderna kan den tydligen se ut så här med;) Jag tackar och bugar. Inte konstigt då att jag inte hittade den...
 
Jaha! Inte jättelik bilden i fågelboken direkt. Men enligt googlebilderna kan den tydligen se ut så här med;) Jag tackar och bugar. Inte konstigt då att jag inte hittade den...

Beror nog på vilken fågelbok man använder. Vet inte om du har Fågelguiden. Om inte, så gå och köp den, bättre än så blir det inte...och där borde stenskvättehonan se ut ungefär som den gör på din bild.

// Daniel
 
Beror nog på vilken fågelbok man använder. Vet inte om du har Fågelguiden. Om inte, så gå och köp den, bättre än så blir det inte...och där borde stenskvättehonan se ut ungefär som den gör på din bild.

// Daniel

Jo, jag har just den och den är kanon. Men just denna fågel skulle jag inte koppla till bokens bild faktiskt. Kanske delvis pga fågeln på mitt foto burrat upp sig en aning, samt att den saknar en vit fläck ovanför ögat.
 
Jo, jag har just den och den är kanon. Men just denna fågel skulle jag inte koppla till bokens bild faktiskt. Kanske delvis pga fågeln på mitt foto burrat upp sig en aning, samt att den saknar en vit fläck ovanför ögat.

Titta noga på din bild, nog tycker jag att den är ljus ovanför ögat.
Att hitta fåglar i en fågelbok är inte alltid så lätt, man måste alltid väga in alla karraktärer på en fågel. Alla individer ser inte exakt ut som i boken, det finns variationer. Men hur som haver så är det en ganska art-typisk stenskvätta du fotat.

Mvh. Magnus
 
Senast ändrad:
Titta noga på din bild, nog tycker jag att den är ljus ovanför ögat.
Att hitta fåglar i en fågelbok är inte alltid så lätt, man måste alltid väga in alla karraktärer på en fågel. Alla individer ser inte exakt ut som i boken, det finns variationer. Men hur som haver så är det en ganska art-typisk stenskvätta du fotat.

Mvh. Magnus

Håller med, även att tänka på är ljusförhållanden när man tog bilden, men även fågelns hållning, rörelsemönster och beteende. Det som på fågelskådarspråk kallas för "jizz", en helhetsbild helt enkelt.

Dessutom ger övning färdighet...när man har sett ett antal stenskvättor (och förstås andra arter) i olika dräkter så sitter dom tillslut i "benmärgen".

// Daniel
 
Hej
Fick dessa två i sökaren vid MorupsTånge. Någon som kan säga vad det är.
Tack för svar!
///Lars-Ove
 

Bilagor

  • DSC_0040_Small.JPG
    DSC_0040_Small.JPG
    19.2 KB · Visningar: 388
  • DSC_0045_Small.JPG
    DSC_0045_Small.JPG
    28 KB · Visningar: 388
Hjälp

Vad kan detta vara för fågel?

Var ute vid Rimbo idag och spanade, var mycket rovfågel!

Tacksam för hjälp!
 

Bilagor

  • sparvhoek2.jpg
    sparvhoek2.jpg
    20.7 KB · Visningar: 322
hjalp

ännu en bild på ovan, här i sällskap av korp antar jag.
återigen ganska dålig bild.
 

Bilagor

  • version2.jpg
    version2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 313
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.