Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fågelidentifikation
- Trådstartare Anders_Andersson
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Jag fotar normalt inte fåglar, därför var det ett 100 mm macro som satt på kameran när den här rovfågeln igår gjorde en av många lovar över sommarstugan på Mälaröarna.
Är det en ormvråk eller en fiskljuse? Kan man se ålder, kön osv?
En fiskgjuse
Auberg
Aktiv medlem
Ålder är lurigt på gjusarna och på den här bilden vågar jag inte säga så mycket om det. De ruggar vingpennor kontinuerligt under de första åren och jag kan inte se att den har några självklart juvenila pennor kvar (i så fall minst 3k). Kön är också lurigt men av den enhetligt vita undersidan (mindre och mellersta vingtäckare) och ett inte alltför kraftigt bröstband så kan det luta åt hane.Jag fotar normalt inte fåglar, därför var det ett 100 mm macro som satt på kameran när den här rovfågeln igår gjorde en av många lovar över sommarstugan på Mälaröarna.
Är det en ormvråk eller en fiskljuse? Kan man se ålder, kön osv?
Mvh/ Ola
Auberg
Aktiv medlem
Visst är det det.kan detta vara en sparvhök? flög över huset i kävlinge igår.
Mvh/ Ola
Mementomori
Aktiv medlem
John-Mehdi
Aktiv medlem
Den sista ser lite ut som en ängspiplärka, men jag kan ha fel.
/John-Mehdi
/John-Mehdi
Osquar
Aktiv medlem
Någon som kan identifiera dessa två. Den ena är väl en lärka, men trodde inte de satt i träd. Både fotade längs kusten.
Stenskvätta överst och en ängs/trädpiplärka underst, förmodligen ängspip. Bilden är för dålig för att med säkerhet kunna avgöra.
Kan en orrhöna sitta på ett fönsterbleck i centrala Stockholm (finns bild på det från förra veckan), så kan lärkor även sitta i ett träd......
/Oscar
Rind
Aktiv medlem
Vårens fåglar...
Varit ut och fotat fåglar men är dålig på vilka arter det är....
Den första smög i trädet....
Den andra smög i vassen
Den tredje simmade på tjärnen....
Vilka fåglar var det.....
Förmodligen inte unika men bra att veta.....
Tacksam för svar
Varit ut och fotat fåglar men är dålig på vilka arter det är....
Den första smög i trädet....
Den andra smög i vassen
Den tredje simmade på tjärnen....
Vilka fåglar var det.....
Förmodligen inte unika men bra att veta.....
Tacksam för svar
Bilagor
Graylingman
Aktiv medlem
Nötväcka, stare, sothöna
-friberg-
Aktiv medlem
Stenskvätta överst och en ängs/trädpiplärka underst, förmodligen ängspip. Bilden är för dålig för att med säkerhet kunna avgöra.
Kan en orrhöna sitta på ett fönsterbleck i centrala Stockholm (finns bild på det från förra veckan), så kan lärkor även sitta i ett träd......
/Oscar
Jag vågar arta den till ängspiplärka.. sådär grov flankteckning känns inte ok för trädpip.
/Magnus
Osquar
Aktiv medlem
Jag vågar arta den till ängspiplärka.. sådär grov flankteckning känns inte ok för trädpip.
/Magnus
Helt okej för mig...
Glad Påsk!
Oscar
-friberg-
Aktiv medlem
Helt okej för mig...
Glad Påsk!
Oscar
Bra där=)
Glad påsk!
Auberg
Aktiv medlem
Ormvråk!Vad är det här jag lyckades fota på avstånd, havsörn?
Mvh/ Ola
Mementomori
Aktiv medlem
/Magnus
Tackar för svaren alla. Men på sidan 469 och #7025 fick jag identifierat en ängspiplärka och dess näbb var betydligt mindre och tunnare än hos denna piplärka...
Tyvärr var detta foto det bästa jag fick.
Auberg
Aktiv medlem
Fotovinkel. Oftast nästan omöjligt att göra adekvata jämförelser av sådana karaktärer på olika foton där vinkel och avstånd är olika.Tackar för svaren alla. Men på sidan 469 och #7025 fick jag identifierat en ängspiplärka och dess näbb var betydligt mindre och tunnare än hos denna piplärka...
Mvh/ Ola
-friberg-
Aktiv medlem
Tackar för svaren alla. Men på sidan 469 och #7025 fick jag identifierat en ängspiplärka och dess näbb var betydligt mindre och tunnare än hos denna piplärka...
Bara vinkeln som gör att näbben ser annorlunda ut.
Du behöver inte tveka, det är en ängspiplärka.
-friberg-
Aktiv medlem
Denna för mig okända vän hadde den goda smaken att ställa upp på ett par bilder, Idag Lidingö betade hagar
Det är en något felfärgad gulsparv..
/Magnus