Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Ormvråk?

Jag fotar normalt inte fåglar, därför var det ett 100 mm macro som satt på kameran när den här rovfågeln igår gjorde en av många lovar över sommarstugan på Mälaröarna.

Är det en ormvråk eller en fiskljuse? Kan man se ålder, kön osv?
 

Bilagor

  • rovfågel.jpg
    rovfågel.jpg
    77.8 KB · Visningar: 379
Jag fotar normalt inte fåglar, därför var det ett 100 mm macro som satt på kameran när den här rovfågeln igår gjorde en av många lovar över sommarstugan på Mälaröarna.

Är det en ormvråk eller en fiskljuse? Kan man se ålder, kön osv?
Ålder är lurigt på gjusarna och på den här bilden vågar jag inte säga så mycket om det. De ruggar vingpennor kontinuerligt under de första åren och jag kan inte se att den har några självklart juvenila pennor kvar (i så fall minst 3k). Kön är också lurigt men av den enhetligt vita undersidan (mindre och mellersta vingtäckare) och ett inte alltför kraftigt bröstband så kan det luta åt hane. :)

Mvh/ Ola
 
Någon som kan identifiera dessa två. Den ena är väl en lärka, men trodde inte de satt i träd. Både fotade längs kusten.
 

Bilagor

  • IMG_3998.jpg
    IMG_3998.jpg
    7.1 KB · Visningar: 256
  • IMG_4277.jpg
    IMG_4277.jpg
    13.4 KB · Visningar: 257
Någon som kan identifiera dessa två. Den ena är väl en lärka, men trodde inte de satt i träd. Både fotade längs kusten.

Stenskvätta överst och en ängs/trädpiplärka underst, förmodligen ängspip. Bilden är för dålig för att med säkerhet kunna avgöra.

Kan en orrhöna sitta på ett fönsterbleck i centrala Stockholm (finns bild på det från förra veckan), så kan lärkor även sitta i ett träd......

/Oscar
 
Vårens fåglar...

Varit ut och fotat fåglar men är dålig på vilka arter det är....

Den första smög i trädet....

Den andra smög i vassen

Den tredje simmade på tjärnen....

Vilka fåglar var det.....

Förmodligen inte unika men bra att veta.....

Tacksam för svar
 

Bilagor

  • 110417bird1.jpg
    110417bird1.jpg
    70.4 KB · Visningar: 236
  • 110417bird2.jpg
    110417bird2.jpg
    35.8 KB · Visningar: 233
  • 110417bird3.jpg
    110417bird3.jpg
    36.4 KB · Visningar: 231
  • 110417damm3.jpg
    110417damm3.jpg
    82.2 KB · Visningar: 233
Stenskvätta överst och en ängs/trädpiplärka underst, förmodligen ängspip. Bilden är för dålig för att med säkerhet kunna avgöra.

Kan en orrhöna sitta på ett fönsterbleck i centrala Stockholm (finns bild på det från förra veckan), så kan lärkor även sitta i ett träd......

/Oscar

Jag vågar arta den till ängspiplärka.. sådär grov flankteckning känns inte ok för trädpip.

/Magnus
 
Jag vågar arta den till ängspiplärka.. sådär grov flankteckning känns inte ok för trädpip.

/Magnus

Tackar för svaren alla. Men på sidan 469 och #7025 fick jag identifierat en ängspiplärka och dess näbb var betydligt mindre och tunnare än hos denna piplärka...
Tyvärr var detta foto det bästa jag fick.
 
Tackar för svaren alla. Men på sidan 469 och #7025 fick jag identifierat en ängspiplärka och dess näbb var betydligt mindre och tunnare än hos denna piplärka...
Tyvärr var detta foto det bästa jag fick.
Fotovinkel. Oftast nästan omöjligt att göra adekvata jämförelser av sådana karaktärer på olika foton där vinkel och avstånd är olika.

Mvh/ Ola
 
Tackar för svaren alla. Men på sidan 469 och #7025 fick jag identifierat en ängspiplärka och dess näbb var betydligt mindre och tunnare än hos denna piplärka...
Tyvärr var detta foto det bästa jag fick.


Bara vinkeln som gör att näbben ser annorlunda ut.
Du behöver inte tveka, det är en ängspiplärka.
 
gul pippi

Denna för mig okända vän hadde den goda smaken att ställa upp på ett par bilder, Idag Lidingö betade hagar
 

Bilagor

  • Gulfågel.jpg
    Gulfågel.jpg
    11.5 KB · Visningar: 234
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.