Annons

Fågelidentifikation

Jag kan inte hitta rätt vad gäller den här fågeln.
Tycker inte att ögonbindeln stämmer överens med stjärtmesen och pungmesen ser i fågelguiden ut att ha en mer färgrik rygg. (Ruggningen kanske gör det lite knepigare att jämföra med fågelboken.)

Denna är betydligt större än någon mes.. det är en varfågel.
 
Kan detta vara korsning grågås och kanadagås? Främst tänkte jag på det eftersom jag faktiskt såg ett par med denna kombination som verkade hänga ihop. Fotat i Drottningholm.
 

Bilagor

  • FB-20110405-0117-2.jpg
    FB-20110405-0117-2.jpg
    12.9 KB · Visningar: 242
Någon duktig därute som genom kroppsformen kan säga mig vad detta är för pippi? Trodde det var något av "det vanliga" (kaja, duva osv) som flög förbi, tog en bild efteråt och såg då att det var något annat men är osäker på exakt vad...
 

Bilagor

  • 2.jpg
    2.jpg
    4.5 KB · Visningar: 471
Någon duktig därute som genom kroppsformen kan säga mig vad detta är för pippi? Trodde det var något av "det vanliga" (kaja, duva osv) som flög förbi, tog en bild efteråt och såg då att det var något annat men är osäker på exakt vad...

Jag tycker att man om man drar lite i bildens ljus anar ett blått öga, och då är min högst amatörmässiga gissning en kaja. Jag tycker även det stämmer med fågeln i övrigt, så du var nog inte fel ute.
 
Hm... kanske en kaja med huvudet i vinkel, då? Tycker näbben ser så liten ut, men om huvudet är åt sidan kanske det kan förklara det :)

Tack för svaret!
 
Vad är det här för en liten filur?

Någon som vet? Hittar den inte i fågelböckerna. Den satt stilla och poserade bra i kvällsolen i alla fall :)
 

Bilagor

  • unknown.jpg
    unknown.jpg
    19.7 KB · Visningar: 440
Den rackarn ville inte posera för mig, men några papparazzibilder blev det..

Det kan väl inte vara något annat än en ringtrast?
 

Bilagor

  • ring3.jpg
    ring3.jpg
    28.6 KB · Visningar: 412
  • ring2.jpg
    ring2.jpg
    20.1 KB · Visningar: 413
  • ring.jpg
    ring.jpg
    9.4 KB · Visningar: 414
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.