Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hej, hittade 4-5 stycken utav dessa i ett träd förra veckan, nu känner jag att det vore skoj att veta vilken sort det kan vara : P

Tack på förhand =)

Bilagor

• IMG_8000.jpg
    IMG_8000.jpg
    80.7 KB · Visningar: 339
  • IMG_7918.jpg
    IMG_7918.jpg
    73.5 KB · Visningar: 335
Vad är detta för fågel? Den föll som en sten rakt ner, nästan på rovfågelsvis. Klorna ser ju dock inte rovmässiga ut...
(Samma fågel på bilderna, himla långt bort. Detta är "äkta pixlar", utom nedersta som är lite förstorad.)

Bilagor

• 2011_0404_160623-2.jpg
    2011_0404_160623-2.jpg
    72.1 KB · Visningar: 318
Vad är detta för fågel? Den föll som en sten rakt ner, nästan på rovfågelsvis. Klorna ser ju dock inte rovmässiga ut...
(Samma fågel på bilderna, himla långt bort. Detta är "äkta pixlar", utom nedersta som är lite förstorad.)

Ja du, nu börjar det att likna "Rita, Gissa, Spring".......
Men jag klipper till på en sånglärka alt. en piplärka som faller ned mot marken under sin sångflykt.....

/Oscar

Ja du, nu börjar det att likna "Rita, Gissa, Spring".......
Men jag klipper till på en sånglärka alt. en piplärka som faller ned mot marken under sin sångflykt.....

/Oscar

Tack Oskar och Ola!

Den "verkade" större än en lärka, mer som en björktrast, men naturligtvis väldigt svårbedömt i hastigheten.

Tack igen/
Mats

Kan även detta vara en piplärka?
Det är inte samma fågel som förra (men bägge dagsfärska), c:a 1 mil bort...

Bilagor

• 2011_0404_153613.jpg
    2011_0404_153613.jpg
    89 KB · Visningar: 302
Behöver hjälp att identifiera denna/dessa fåglar.

2 övre bilderna: Otroligt snabba och med en väldigt speciellt läte, typ "ooui, ooui" :)
2 undre bilderna Havsörn? Sågs över östra vänern.

Ursäktar bildkvalitén!!

Tack på förhand Per

"ooui ooui", jag brukar likna det vid en analog synth som får kontakt med ett 9V batteri på (o-)lämpligt ställe... :)

Fortsätter med piplärkor. Pågår en debatt i mitt huvud huruvida detta är en skär- eller ängspiplärka.
Någon som kan komma med kloka ord?

För större format, se
http://Goro.bilddagboken.se/p/show.html?id=487593137
klicka på HD uppe i högra hörnet för större.
Ängspiplärka. Se t.ex de ljusa benen, undersidans färg med distinkta svarta streck, näbbens färg och form samt översidans färg. Allt visar klart och tydligt att det rör sig om en ängspiplärka.

Mvh/ Ola

Korp ?

Funderar om detta är en korp ? Jagad av tosvipor, tagen på långt avstånd, croppae så mycket det bara gick

korp.jpg

korp2.jpg

/Fredric

Mesigt?

Jag kan inte hitta rätt vad gäller den här fågeln.
Tycker inte att ögonbindeln stämmer överens med stjärtmesen och pungmesen ser i fågelguiden ut att ha en mer färgrik rygg. (Ruggningen kanske gör det lite knepigare att jämföra med fågelboken.)

Bilagor

• Fågelid 1.jpg
    Fågelid 1.jpg
    61.1 KB · Visningar: 353
  • Fågelid 2.jpg
    Fågelid 2.jpg
    56.2 KB · Visningar: 349
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar