Annons

Fågelidentifikation

Hittade detta svarta huvud bland vågorna på en bild med "vitkinder". Kan det vara en sjöorre?

Kan någon vänlig själ identifiera den från den dåliga bilden?

Södra Gotland 26/6. 100 resp. 200 % crop.

//Lars
 

Bilagor

  • _IGP8166.jpg
    _IGP8166.jpg
    68.7 KB · Visningar: 432
  • _IGP8166x2.jpg
    _IGP8166x2.jpg
    48.2 KB · Visningar: 422
Har fotat lite fåglar i östergötland.

1, ormvråk?
2, nån rovfågel, tyvärr mycket långt borta, ryttlade över kärrmarker
3, buskskvätta?
4, Vi råkade skrämma två änder, väldigt dålig kvalitet. de flydde i en massa plask. Simmade inte som vanliga änder utan nästan sprang i/på vattnet så det stänkte en massa. Den väldigt plaskiga flykten varade i över 80 meter. såg väldigt kul ut.

/Anna

1. Helt rätt
2. Tornfalk, hona
3. Jajamensan
4. Storskrake, hona
 
Nog för att jag är två meter lång men då granarna alltid är ännu högre får man beskära rätt kraftigt.
Går det ändå att bestämma denna sångare? Själv lutar jag åt gransångare men kanske har solen "blekt ur" en lövsångare.
Fotad i Vallentuna i början på juli.

Lövsångare, se bl.a de brandgula benen. Gransångare har svarta/mörkgråa.
 
Tack för den lyckosparken! ;-)

Jag får prova båttricket. Låta båten driva mot fåglarna. Om jag lyckas få syn på dom igen.

//Lars
 
Bild 1 och 2: Bofink säger jag.. hona. Men den 1:a är mer röd än den 2:a, kan någon av dem vara ungfågel / äldre fågel? Eller är jag helt ute och cyklar?

Bild 3: Ingen aning om vad detta är..?
 

Bilagor

  • _1000384_bofink hona1.jpg
    _1000384_bofink hona1.jpg
    22.4 KB · Visningar: 350
  • _1000384_bofink hona2.jpg
    _1000384_bofink hona2.jpg
    13.2 KB · Visningar: 347
  • _1000374_okänd.jpg
    _1000374_okänd.jpg
    34 KB · Visningar: 354
Bild 1 och 2: Bofink säger jag.. hona. Men den 1:a är mer röd än den 2:a, kan någon av dem vara ungfågel / äldre fågel? Eller är jag helt ute och cyklar?

Bild 3: Ingen aning om vad detta är..?

1:an är en skabbig hane, 2:an en hona/ungfågel, 3:an en kärrsnäppa.

/Oscar
 
Skärm?

1. Helt rätt
2. Tornfalk, hona
3. Jajamensan
4. Storskrake, hona

Vet inte vad du har för någon superskärm med FBI-enhancer men jag tycker mer att tornfalken (om det nu är en sådan) liknar en hane med sitt mer gråa huvud! Och vad gäller den sista fågeln är det utifrån bilden näst omöjligt att bestämma till storskrake hona (om än ganska troligt)
 
Vet inte vad du har för någon superskärm med FBI-enhancer men jag tycker mer att tornfalken (om det nu är en sådan) liknar en hane med sitt mer gråa huvud! Och vad gäller den sista fågeln är det utifrån bilden näst omöjligt att bestämma till storskrake hona (om än ganska troligt)

Jag zoomar in så mycket jag kan, men jag ser inget annat än att det skulle vara en hona. Det vita/gråa på bilden är kinden!

Gällande skraken tycker jag att den ganska skarpa avgränsningen mellan huvud och kropp pekar på storskrake, men som du säger, helt säker kan man inte vara!
 
Jag zoomar in så mycket jag kan, men jag ser inget annat än att det skulle vara en hona. Det vita/gråa på bilden är kinden!

Gällande skraken tycker jag att den ganska skarpa avgränsningen mellan huvud och kropp pekar på storskrake, men som du säger, helt säker kan man inte vara!

Tack för hjälpen med fåglarna!
Några dagar senare fick jag igen se fågeln som var så dålig bild. Här kommer bilden som antagligen är lättare att se vad det är för något =)
 

Bilagor

  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    97.9 KB · Visningar: 444
OK tack för det.
Orginalfilen går att förstora mycket bättre, men så stora filer får ju inte postas. Är du bra på fåglar skulle jag kunna maila bilden till dig.
/Thomas

Bra och bra...det beror på vem du jämför med, har dock skådat fågel aktivt i snart 28 år ;-)
Filen kommer nog tyvärr inte ge mig mer än det du redan postat, man ser helt ok på den senare posten. Min lilla tveksamhet beror på att man inte får se hela ansiktet eftersom det är ett vasstrå som skymmer...men för mig säger helhetsintrycket trädgård.

// Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.