Annons

Fågelidentifikation

Nu blir jag förvirrad, någon skriver pilgrimsfalk, någon rättar till jaktfalk, någon rättar till pilgrimsfalk, den som skrivit jaktfalk ger sig, den som skrev om pilgrimsfalken ger sig för jaktfalksteorin...

ÄR DET EN PILGRIMSFALK? :-D
 
Ok jag ger mig...men det är inte mkt gult man kan se där.

// Daniel

Äh fan, efter att ha öppnat upp bilderna i PS å tok-förstorat, så blir jag lite osäker på benfärgen....
Men den ljusa örontäckaren stämmer inge vidare för Jaffe. Kolla in denna t.ex:
www.osqar.se/arter/Sverige/jaktfalk_9298_stor.htm
Örontäckarna och mustachstreket flyter samman helt å hållet.

Nu vet jag förstås inte hur denna karaktär kan variera. Första intrycket av bilden gav faktiskt Jaffe-vibbar (hållningen, profilen, lite "slankare" än Pillen...), men sedan reagerade jag på örontäckaren samt inbillade(??) mig gulaktiga ben.... Men uppförstorat i PS, så blir jag lite osäker på benfärgen.

Återigen ett bevis för att man INTE ska sätta för stor tilltro till digitala bilder, datorer, internet å Fan å hans moster! Och det gäller både "proffs och amatör".........

/Oscar
 
Nu blir jag förvirrad, någon skriver pilgrimsfalk, någon rättar till jaktfalk, någon rättar till pilgrimsfalk, den som skrivit jaktfalk ger sig, den som skrev om pilgrimsfalken ger sig för jaktfalksteorin...

ÄR DET EN PILGRIMSFALK? :-D

Vilket bara bevisar det jag ofta framhåller: ALLT går inte att bestämma, oavsett antalet pixlar eller prislapp på utrustningen. Ibland får man helt enkelt acceptera, trots dessa digitala tidevarv, att en å annan obs/bild förblir obestämd...

/Oscar
 
Vilket bara bevisar det jag ofta framhåller: ALLT går inte att bestämma, oavsett antalet pixlar eller prislapp på utrustningen. Ibland får man helt enkelt acceptera, trots dessa digitala tidevarv, att en å annan obs/bild förblir obestämd...

/Oscar

Jag minns ju cirkusen kring vadarsvalan i Falsterbo (2002?)
Alla proffsen delades genast i två läger bara för att kunna kryssa den. :)
Bägge lägren var lika säkra på sin sak.

Okunniga som jag själv har ju lättare att släppa en obestämd fågel :)

/Peter
 
Jag minns ju cirkusen kring vadarsvalan i Falsterbo (2002?)
Alla proffsen delades genast i två läger bara för att kunna kryssa den. :)
Bägge lägren var lika säkra på sin sak.

Okunniga som jag själv har ju lättare att släppa en obestämd fågel :)

/Peter

Yepp, den blev en klassisk rysare då det t.o.m krävdes 3-4 DNA-analyser (pga felaktiga/kontaminerade prover) innan man fastställde arttillhörigheten. Och då ska man ha klart för sig att dessa DNA-analyser (finns flera olika till olika prisnivåer.........!) endast besvarar frågan moderns arttillhörighet med 100% säkerhet. Det finns alltså ett teoretiskt utrymme för att individen i fråga är en hybrid.... Vill se den digitalkameran och supertele som utreder den problematiken........ ;-)

/Oscar
 
Det var väl en hel del som tvekade på en iberisk gransångare också i våras (vintras?). Vissa tyckte den var klockren medans andra var väldigt tveksamma. Där pratades det också om att fånga in för DNA. Men godkänns verkligen såna av RK? När det är så delade åsikter? Dock fanns det väl två individer i Sverige och den ena var mer tveksam än den andre.
 
Sångare

Nog för att jag är två meter lång men då granarna alltid är ännu högre får man beskära rätt kraftigt.
Går det ändå att bestämma denna sångare? Själv lutar jag åt gransångare men kanske har solen "blekt ur" en lövsångare.
Fotad i Vallentuna i början på juli.
 

Bilagor

  • DSC05536 xs 2.jpg
    DSC05536 xs 2.jpg
    15 KB · Visningar: 435
Fjällfågel

Denna sångare? är fotad i videsnåren vid Kukkesvakkjåkkås utlopp i Lietjit-jaure den 28 juli. Är det en lövsångare?
 

Bilagor

  • 2010_07_28-14_36_36-2534_400L.jpg
    2010_07_28-14_36_36-2534_400L.jpg
    83.8 KB · Visningar: 405
  • 2010_07_28-14_37_28-2536_400L.jpg
    2010_07_28-14_37_28-2536_400L.jpg
    92.9 KB · Visningar: 393
Här kommer två :)
De ser väldigt lika ut, men är de samma art?
 

Bilagor

  • 18827_1281384989.JPG
    18827_1281384989.JPG
    67.3 KB · Visningar: 550
  • 81927_1282141115.JPG
    81927_1282141115.JPG
    35.6 KB · Visningar: 551
Har fotat lite fåglar i östergötland.

1, ormvråk?
2, nån rovfågel, tyvärr mycket långt borta, ryttlade över kärrmarker
3, buskskvätta?
4, Vi råkade skrämma två änder, väldigt dålig kvalitet. de flydde i en massa plask. Simmade inte som vanliga änder utan nästan sprang i/på vattnet så det stänkte en massa. Den väldigt plaskiga flykten varade i över 80 meter. såg väldigt kul ut.

/Anna
 

Bilagor

  • rovfagel_liten.jpg
    rovfagel_liten.jpg
    16.7 KB · Visningar: 512
  • rovfagel_liten1.jpg
    rovfagel_liten1.jpg
    38.7 KB · Visningar: 505
  • fagel.jpg
    fagel.jpg
    89.9 KB · Visningar: 522
  • and.jpg
    and.jpg
    18.9 KB · Visningar: 507
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.