Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Såg denna fågel genom köksfönstret, är det enkel eller dubbelbeckasin? Tycker dubbel passar bättre enligt vad jag sett och läst så här snabbt, men då förekommer dubbel inte så här långt norrut (strax ovanför Umeå-trakten, men på finska sidan) enligt min kära gamla fågelbok.
 

Bilagor

  • IMG_4824.jpg
    IMG_4824.jpg
    37 KB · Visningar: 382
  • IMG_4828.jpg
    IMG_4828.jpg
    25.3 KB · Visningar: 382
Såg denna fågel genom köksfönstret, är det enkel eller dubbelbeckasin? Tycker dubbel passar bättre enligt vad jag sett och läst så här snabbt, men då förekommer dubbel inte så här långt norrut (strax ovanför Umeå-trakten, men på finska sidan) enligt min kära gamla fågelbok.

Det är varken eller, det är en morkulla!
Inte den vanligaste köksfönster-arten direkt.... ;-)

/Oscar
 
Två frågor

Kärrhök av något slag?

Vad är det andra som flyger förbi, storspov?
 

Bilagor

  • _MG_5974.jpg
    _MG_5974.jpg
    7.9 KB · Visningar: 321
  • _MG_6004.jpg
    _MG_6004.jpg
    4.5 KB · Visningar: 322
Ejder?

Det är väl antagligen en vanlig ejderhane mitt på bilden, men visst ser den konstig ut med det gula vid ögat och blått vid näbbroten?
 

Bilagor

  • konstig-ejderweb.jpg
    konstig-ejderweb.jpg
    91.1 KB · Visningar: 433
  • konstig-ejder2.jpg
    konstig-ejder2.jpg
    96.2 KB · Visningar: 432
Det gula vid ögat är näben vänd mot kameran, det blå vid näbbroten är hanens vänstra kind och "näbben" är huvudet på en ejderhona.

/Niklas

Helt korrekt noterat!
Ett mycket bra exempel på att man inte ska/kan lita på vad en bild med tekniska brister visar. Värt att tänka på ffa. vid bestämningsproblem som i denna tråd... Bilder kan visst ljuga... ;-)

/Oscar
 
Nu är ju som sagt bildkvalitén inte den bästa, men skulle inte mittengänget (mindre, svarta/bruna) kunna vara sjöorrar?

// Daniel
 
Är detta en brun glada?

Den håller till runt huset där jag bor, så jag skall nog få lite bättre kort på den vad det lider. Röda glador finns det sedan tidigare flera stycken, men denna mörka är ny.

/Karl
 

Bilagor

  • fågel2.jpg
    fågel2.jpg
    5.3 KB · Visningar: 346
Förmodligen en gråsparv men ...

... dom ljusa fälten på sidan av huvudet förvillar mig. Förlåt kvalitéten men kortet är tagit genom köksfönstret.
 

Bilagor

  • Gråsparv eller vad .jpg
    Gråsparv eller vad .jpg
    11 KB · Visningar: 328
Ok...inte i Svea Rike alltså! Inte den vanligaste fågeln i här, men årlig i mindre antal.

Glador, vråkar och hökar är väldigt vanliga här i Schweiz. Örnar är heller inte sällsynta. Tyvärr ser jag dom flesta från bilen och har inte kameran tillgänglig då.

Dessa bilder tog jag från Terassen medans jag grillade förra året.

http://www.gilen.ch/bilder/Fagel2/

Den bruna gladan har flugit förbi på mindre än 5m håll några gånger när jag haft händerna fulla med annat än kameran, så bättre bild kommer helt säkert.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.