Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

vad är detta taget i afrika

vad är detta för fågel det är en väldigt dålig bild tagen längst ute med ett 70-300 objektiv
 

Bilagor

  • Diani Beach_0076kopia.jpg
    Diani Beach_0076kopia.jpg
    24.4 KB · Visningar: 526
Vadare

Befann mig i Lomma idag (nej, hittade ingen amerikansk bläsand...) men fångade några vadare. Det fanns ju väldigt mycket rödbenor, men den fyrdelade bilden föreställer en vadare med vad jag uppfattade som gulare ben och kanske något nedböjd (?) näbb. Den gick inte likadant som rödbenorna och såg på något sätt slankare ut tyckte jag, men vad kan det vara om det INTE är en rödbena?

Det andra är en riktigt usel bild på några vadare som höll sig väldigt långt ut, den längst till vänster och en likadan som stod till höger (utanför denna bild) ser ut som någon form av spovar, röda kanske? Medan de i mitten ser ut som ja vaddå? jag har ingen koll :)

Tack på förhand!
 

Bilagor

  • vadare2.jpg
    vadare2.jpg
    47 KB · Visningar: 465
  • vadare1.jpg
    vadare1.jpg
    19.1 KB · Visningar: 462
Kanske ...

... har jag rätt om jag gissar hämpling, men det vore trevligt om någon kunde bekräfta --- eller dementera, tack.
Och samma sak om den andra, som jag tror är någon slags piplärka.

Tagna vid Bobergs udde i Falkenberg idag.

Tack på förhand!///Jarl
 

Bilagor

  • Hämpling kanske.jpg
    Hämpling kanske.jpg
    10.7 KB · Visningar: 436
  • Piplärka kanske.jpg
    Piplärka kanske.jpg
    12.2 KB · Visningar: 433
Jo en till!

Denna satt och tittade på oss från gren. Fick bara detta foto rakt framifrån. Kanske omöjlig men kanske någon vågar sig på utmaningen(?) ändå!//Jarl
 

Bilagor

  • Pippi.jpg
    Pippi.jpg
    7.2 KB · Visningar: 434
skulle nog säga hämpling, ängspip och bofink, men framförallt piplärkan låter jag gärna någon bekräfta.
 
En mindre uggla som föll ner i skorsten och hamnade långt in i en rökgång, nån som vet vad det är för sort?
 

Bilagor

  • fagelid3.jpg
    fagelid3.jpg
    52.6 KB · Visningar: 444
Havsörnar?

Hej!
På väg ner till landet såg jag 7-8st rovfåglar som jag förmodligen konstaterat är havsörn.
Dock var en fågel tydligare markerad vit på huvud/hals. Nu ska det ju inte finnas vithövdade havsörnar i sverige eller ens i närheten. Flera av fåglarna antar jag är ungfåglar om man ser till den spräckliga teckningen. Ka även teckningen variera sig så att huvudet blir så ljust?
Tyvärr hade jag ju givetvis endast kitobjektivet med mig så bilderna blev ju inget vidare!!!
åja en mäktig upplevelse var det j i alla fall...

Mvh
Daniel
 

Bilagor

  • havsörn.jpg
    havsörn.jpg
    11.2 KB · Visningar: 344
  • havsörn1.jpg
    havsörn1.jpg
    10 KB · Visningar: 346
Ahaa, en äldre då...
De kanske blir gråhåriga som vi! ;-)
Jag som trodde det var en yngling med ovanlig teckning.
 
Falk - men vilken

Hej
Inkommen från fm-promenaden. Fick ett foto på denna falk (som jag tror) Den ser lite rödaktig så kanske en rödfalk är en bra gissning? Kanske någon kan hjälpa?! Ursäkta fotokvalitéten.

Tagen vid Netasberg i Falkenberg. (Tycker att det bra om man skriver var bilden är tagen).
 

Bilagor

  • Falk men vilken.jpg
    Falk men vilken.jpg
    77.2 KB · Visningar: 396
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.