Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

Hjälp att identifiera några fåglar

Någon som kan hjälpa mig att identifiera dessa fåglar, ingen vidare kvalité men ni kanske ser vad det är?

/Fredric

IMG_1660.jpg

IMG_1796.jpg

IMG_1801.jpg
 
Fotade en flock med 7st glador genom vardagsrumsfönstret idag, så helt ovanliga är dom nog inte här.

Här syns dom 7 gladorna bättre.

www.gilen.ch/Fotosidan/7glador.jpg

/Karl

Röd glada är en relativt vanlig syn i Skåne, där den svenska kärnpopulationen finns. Ju längre norrut man kommer ju sällsyntare blir den. Om jag inte är helt felunderrättad så häckar arten upp till Uppland med något enstaka par.

Brun glada däremot, den är bra mkt sällsyntare i Sverige. Häckar iofs till och från i landet under de senaste decenierna, ibland till och med i par med röd glada.

Går man sedan ner på kontinenten så är den bruna mer vanlig, speciellt i Spanien men röd glada finns det även där. Det där med rovfågelspopulationer är en ganska regional historia, i vissa områden ser man inga alls och i andra finns de mer eller mindre överallt.

// Daniel
 
Bild från dagen strax norr om Gävle. Långt avstånd men går det att se vilken gås det är?

Spetsberggås har setts i område i dagarna men har den så mycket vitt i ansiktet?
Fjäll, Bläs, Säd, Spetsberg?
 

Bilagor

  • gås.jpg
    gås.jpg
    56.5 KB · Visningar: 362
Bild från dagen strax norr om Gävle. Långt avstånd men går det att se vilken gås det är?

Spetsberggås har setts i område i dagarna men har den så mycket vitt i ansiktet?
Fjäll, Bläs, Säd, Spetsberg?
Lite svårt på den bilden men jag skulle nog, det vita till trots, gissa på sädgås. Detta med tanke på att näbben ser ut att ha en del svarta inslag. Dessutom ser den rätt mörk ut på rygg och huvud. Med lite vilja kan man kanske även ana vitkantade armtäckare och tertialer.

Mvh/ Ola
 
Lite svårt på den bilden men jag skulle nog, det vita till trots, gissa på sädgås. Detta med tanke på att näbben ser ut att ha en del svarta inslag. Dessutom ser den rätt mörk ut på rygg och huvud. Med lite vilja kan man kanske även ana vitkantade armtäckare och tertialer.

Mvh/ Ola
Tack så mycket!

Såg nu att det synts en del sädgås i området också så det stämmer säkert.


Mvh. HW
 
För några dagar sedan såg jag den här lilla (uppskattad vingbredd 20-35cm) krabaten ryttla vid ett fält. Innan jag hunnit stannat bilen och få upp kameran, hade den ryttlat uppåt ytterligare några meter och jag fick inte ett bra kort på den.
Andra, kanske?, iakttagelser var att vingslagen var väldigt snabba, men det är nog rätt normalt för en fågel med den vingbredden ändå..

Tagen längst nere i Skåne vid en stor äng, där åkrar ligger rätt nära.
Har för mig att där var två stycken, nu när jag tänker efter. Men den andra flög bort ungefär samtidigt som jag fick syn på dom, medan den här stannade kvar.

Några idéer överhuvudtaget? :S
 

Bilagor

  • wtf.jpg
    wtf.jpg
    4.1 KB · Visningar: 316
Hökörn eller?

Fotade vid Costa Brava kusten i Katalonien. Jag är lite osäker på om den tredje är samma individ men de är fotade inom samma minut. Skrämde upp änder vid kusten. //Arne
 

Bilagor

  • _D3A6386.jpg
    _D3A6386.jpg
    13.2 KB · Visningar: 321
  • _D3A6387.jpg
    _D3A6387.jpg
    11.6 KB · Visningar: 320
  • _D3A6392.jpg
    _D3A6392.jpg
    51.9 KB · Visningar: 322
För några dagar sedan såg jag den här lilla (uppskattad vingbredd 20-35cm) krabaten ryttla vid ett fält. Innan jag hunnit stannat bilen och få upp kameran, hade den ryttlat uppåt ytterligare några meter och jag fick inte ett bra kort på den.
Andra, kanske?, iakttagelser var att vingslagen var väldigt snabba, men det är nog rätt normalt för en fågel med den vingbredden ändå..

Tagen längst nere i Skåne vid en stor äng, där åkrar ligger rätt nära.
Har för mig att där var två stycken, nu när jag tänker efter. Men den andra flög bort ungefär samtidigt som jag fick syn på dom, medan den här stannade kvar.

Några idéer överhuvudtaget? :S

Med risk för att bli idiotförklarad skulle jag säga sånglärka... De brukar ju "stå" ovanför fält och drilla allt vad de orkar medan de gör något som säkert kan jämföras med att ryttla, kanske till och med heter det även när det gäller lärkor.
 
För några dagar sedan såg jag den här lilla (uppskattad vingbredd 20-35cm) krabaten ryttla vid ett fält. Innan jag hunnit stannat bilen och få upp kameran, hade den ryttlat uppåt ytterligare några meter och jag fick inte ett bra kort på den.
Andra, kanske?, iakttagelser var att vingslagen var väldigt snabba, men det är nog rätt normalt för en fågel med den vingbredden ändå..

Tagen längst nere i Skåne vid en stor äng, där åkrar ligger rätt nära.
Har för mig att där var två stycken, nu när jag tänker efter. Men den andra flög bort ungefär samtidigt som jag fick syn på dom, medan den här stannade kvar.

Några idéer överhuvudtaget? :S

Lägger oxå en röst på sånglärka.

/Oscar
 
Brun kärrhök

Tack Oscar. Jag tippade på Brun kärrhök först men sedan blev jag så konfunderad när den skrämde upp så mycket änder. Är det samma individ på de 2 första och den sista bilden. På den sista ser det onekligen ut som en kärrhök. Men du har säkert rätt. Hälsningar Arne
 
Kan det vara en gröngöling ?

Min gissning är gröngöling, men är inte riktigt säker då det på dom bilder jag har sett såg ut som den skulle ha lite rött på kinden.

gröngöling_!.jpg

gröngöling_2.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.